back 

 

                            

O R D I N nr. 1269

din 30.11.2005

 

pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea, controlul calitatii si/sau comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele

 

 Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 / 06.01.2006

 

Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,

            in baza prevederilor art. 12 din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante,

            avand in vedere necesitatea armonizarii legislatiei romanesti cu Directiva Consiliului nr. 92/33/EEC privind comercializarea materialului de inmultire si plantare al plantelor legumicole, altele decat semintele, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene nr. L157, 10/06/1992.

            vazand referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea, controlul calitatii si/sau comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele nr. 87452 din 18.11.2005,

            in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu modificarile si completarile ulterioare, emite urmatorul

 

 

ORDIN:

 

Art.1. – (1) Se aproba Regulile si normele tehnice privind producerea, controlul calitatii si/sau comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele din prezentul ordin.

(2) Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului 92/33/CEE din 28 aprilie 1992 privind comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele, ultima data amendata prin din Directiva Consiliului  2003/61/EC  din 18 iunie 2003, si implementeaza Directiva Comisiei 93/61/CEE din 2 iulie 1993 care cuprinde lista privind conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca materialul de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele, Directiva Comisiei 93/62/CEE din 5 iulie 1993 care stabileste implementarea masurilor privind supravegherea si monitorizarea furnizorilor.

(3) Prezentul ordin se aplica producerii, controlului calitatii si comercializarii materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele, pe teritoriul Comunitatii Europene (denumita in continuare Comunitate).

(4) a) Articolele 2 - 20 si art. 24 se aplica genurilor si speciilor, precum si hibrizilor acestora, prevazute in Anexa nr.2.

b) Portaltoii, precum si alte parti de planta apartinand altor genuri si specii sau hibrizilor lor vor face de asemenea subiectul articolelor de mai sus in cazul in care materialul unuia dintre genurile, speciile sau hibrizilor acestora, precizate in Anexa nr.2, au fost sau trebuie altoite pe acesti portaltoi sau parti de planta.

 

(5) Amendamentele la lista genurilor si speciilor din Anexa nr.2 vor fi adoptate in concordanta cu procedurile Comunitatii.

 

Art.2. a) Prezentul ordin nu se aplica materialului de inmultire si de plantare, destinat exportului catre terte tari, decat daca este suficient de bine izolat, fara a aduce atingere prevederilor Directivei 2000/29/CE.

b) Implementarea masurilor prevazute la lit.a) din acest articol, cu referire speciala la identificare si izolare, vor fi adoptate in concordanta cu procedurile Comunitatii.

 

Art.3. In cadrul prezentului ordin termenii utilizati se definesc astfel:

A) Materialul de inmultire: parti ale plantei si tot materialul plantei incluzand portaltoiul destinat pentru inmultire si pentru productia de legume ;

B) Materialul de plantare: plante intregi si parti de plante, inclusiv componentii plantelor altoite, destinate plantarii pentru productia de legume;

C) Furnizor sau agent economic: orice persoana fizica sau juridica care desfasoara cel putin una din urmatoarele activitati profesionale privind materialul de inmultire si plantare: reproducere, producere, prelucrare, mentinere si/sau tratare si comercializare la intern, import sau export;

D) Comercializare: cantitatile disponibile sau din stoc, prezentate sau oferite pentru vanzare, vanzarea si/sau livrarea catre o alta persoana, sub orice forma a materialului de inmultire sau plantare;

E) a) Autoritatea oficiala responsabila: Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale prin autoritatile responsabile :  

i) autoritatea centrala desemnata din cadrul Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si responsabila de problemele privind calitatea este Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS) stabilita prin Legea nr.266/2002 (numita NIQS).

            ii) autoritatile stabilite la nivel teritorial, in subordinea autoritatii nationale centrale sunt: inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor denumite in continuare ITCSMS si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si Materialului Saditor denumit in continuare LCCSMS;

         iii) autoritatile oficiale fitosanitare care aplica legislatia fitosanitara.

         b) Autoritatile prevazute la lit.a) pct. i) si ii), in concordanta cu Legea nr.266/2002, isi poate delega sarcinile care ii revin din acest ordin oricarei persoane juridice, care, in baza statutului sau oficial are indatoriri de interes public specifice, cu conditia ca, aceasta persoana juridica, precum si membrii sai sa nu obtina nici un interes personal in urma masurilor pe care le ia. Intre autoritatile mentionate la lit.a) pct. i) si ii) trebuie sa fie asigurate relatii stranse de cooperare.

c) In plus, in concordanta cu procedura Comunitatii, poate fi autorizata orice alta persoana juridica de catre autoritatile mentionate la lit. a) punctele i) si ii) care sa actioneze sub autoritatea si sub supravegherea autoritatii si care sa nu aiba nici un interes personal in urma masurilor pe care le ia.

d) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va notifica Comisiei despre autoritatile lor oficiale. Comisia va transmite aceasta informatie celorlalte state membre.

F) Masuri oficiale: masuri luate de autoritatea oficiala responsabila;

G) Inspectie oficiala: inspectia efectuata de autoritatea oficiala responsabila;

H) Document oficial: document intocmit de autoritatea oficiala responsabila sau sub responsabilitatea sa;

I) Lot: un numar de unitati dintr-un singur produs, identificabil prin omogenitatea compozitiei si a originii sale ;

J) Laborator: entitate publica sau privata ce desfasoara o activitate de analiza si diagnosticare propriu-zisa, iar rezultatele testelor efectuate permit furnizorului sa-si monitorizeze calitatea productiei.

 

Art. 4. In concordanta cu procedurile Comunitatii,  va fi stabilita o schema in Anexa nr.1 pentru fiecare gen si specie la care se face referire in Anexa nr.2 si pentru portaltoii din alte genuri si specii daca materialul din unele genuri sau specii este sau a fost altoit pe acestia, tinand cont de prevederile Directivei 2000/29/CE referitoare la genurile si/sau speciile respective, care sa prevada:

        i)conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca materialul de inmultire legumicol, in special cele referitoare la calitatea si puritatea culturii, si unde e cazul, caracteristicile varietale. Aceste cerinte vor fi adaugate in Anexa nr.1.

         ii)conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca materialul de inmultire legumicol, in special cele referitoare la sistemul de inmultire si la puritatea culturii, si unde e cazul,  caracteristicile varietale. Aceste conditii vor fi stabilite in Anexa nr.1.

 

Art.5. - (1) Furnizorii vor lua toate masurile pentru respectarea prevederilor normelor stabilite prin prezentul ordin in toate etapele de producere, prelucrare si de comercializare a materialului de inmultire si plantare legumicol.

(2) In vederea aplicarii prevederilor de la alin.(1), furnizorii efectueaza prin personalul propriu sau a altui furnizor autorizat sau prin personalul oficial al autoritatii, verificari avand la baza urmatoarele principii:

a) identificarea punctelor critice din procesul de productie, pe baza metodelor utilizate;

b) elaborarea si implementarea unor metode de monitorizare si verificare a punctelor critice ale procesului de productie prevazute la lit. a) din acest alineat;

c) ridicarea probelor pentru efectuarea analizelor intr-un laborator autorizat conform normelor stabilite prin prezentul ordin ;

d) inregistrarea datelor si documentelor referitoare la prevederile lit. a), b), c), din acest alineat, in forma scrisa sau alte forme durabile, precum si tinerea evidentei productiei si comercializarii intr-un Registru de intrari si iesiri, care sa fie pus la dispozitia autoritatii oficiale responsabile. Aceste documente si inregistrari vor fi pastrate cel putin un an sau in cazul plantelor perene, pe toata durata culturii.

(3) Furnizorii a caror activitate se limiteaza doar la comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, produs si ambalat de alti furnizori, trebuie sa tina doar evidenta operatiunilor de cumparare si de vindere a acestui material in Registrul de intrari si iesiri.

(4) Alineatele (2) si (3) nu se vor aplica furnizorilor a caror activitate se rezuma la furnizarea de cantitati mici  de material de inmultire si plantare catre consumatorii finali neprofesionisti.

(5) Daca in urma verificarilor sau a altor informatii de care dispun, furnizorii prevazuti la alin.(1) descopera prezenta unuia sau a mai multor organisme daunatoare care fac obiectul Hotararii Guvernului nr. 1030/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.136/2000 privind masurile de protectie impotriva introducerii si raspandirii organismelor de carantina daunatoare plantelor sau produselor vegetale in Romania cu modificarile ulterioare, sau a organismelor daunatoare prevazute in Anexa nr. 3 din prezentul ordin in masura in care afecteaza calitatea materialului, furnizorii sunt obligati sa informeze autoritatea fitosanitara si ITCSMS sau LCCSMS si sa adopte masurile pe care aceste autoritati le dispun sau orice masura necesara reducerii riscului raspandirii organismelor daunatoare mentionate. Furnizorii tin, intr-un registru, evidenta aparitiei organismelor daunatoare in unitatile lor si a tuturor masurilor luate pentru combaterea acestora.

(6) Regulile detaliate privind aplicarea alin. (3) vor fi stabilite in concordanta cu procedurile Comunitatii.

 

 Art.6. - (1) Autoritatea oficiala responsabila autorizeaza furnizorii dupa ce a verificat daca metodele de productie si unitatile lor indeplinesc prevederile prezentului ordin, in privinta activitatilor pe care le desfasoara. Autorizarea trebuie sa fie reinnoita in cazul in care furnizorul decide sa desfasoare si alte activitati in afara de cele pentru care a primit acreditarea.

(2) Autoritatea oficiala responsabila autorizeaza laboratoarele dupa ce a verificat daca aceste laboratoare, metodele si cladirile indeplinesc cerintele prevazute de acest ordin, in concordanta cu procedurile Comunitatii referitoare la activitatile de testare pe care le desfasoara. Autorizarea trebuie sa fie reinnoita in cazul in care laboratorul decide sa desfasoare si alte activiatati in afara de cele pentru care a primit acreditarea.

(3) Autoritatea oficiala va lua masurile necesare daca nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1) si (2). In acest scop,  va tine seama de concluziile fiecarei verificari efectuate in concordanta cu prevederile art. 7.

(4) a) Supravegherea si monitorizarea furnizorilor, a unitatilor si laboratoarelor se va face in mod regulat de catre sau sub responsabilitatea autoritatii oficiale, care va avea acces tot timpul la toate sectoarele unitatii  pentru a asigura respectarea prevederilor prezentului ordin.

            b) Implementarea masurilor referitoare la supraveghere si monitorizare se va face in concordanta cu prevederile alin. (5) si (8) care transpun Directiva Comisiei nr. 93/62/CEE din 5 iulie 1993, care stabileste masurile de implementare referitoare la supravegherea si monitorizarea furnizorilor si a unitatilor lor, altele decat cele a caror activitate este de plasare pe piata de material de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele, in conformitate cu art. 6, alin. (4) din Directiva 92/33/CEE, in cazul in care verificarile la care se face referire in art. 5, alin (2) din aceasta directiva vor fi facute de furnizorii insisi sau de un furnizor acreditat.

c) In cazul in care supravegherea si monitorizarea releva faptul ca nu sunt indeplinite prevederile acestui ordin, autoritatea oficiala responsabila, va lua cele mai potrivite masuri.

 (5) Autoritatea oficiala responsabila va avea grija periodic, cel putin odata pe an, la timpul potrivit, sa faca supravegherea si monitorizarea furnizorilor si unitatilor lor, pentru a se asigura ca sunt indeplinite prevederile acestui ordin si in special prevederile incluse literele a) - d) din art. 5, alin. (2) in functie de specificul activitatii sau activitatilor furnizorului.

 (6) Identificarea punctelor critice ale procesului de productie la care se face referire in art. 5, alin. (2), lit. a) din prezentul ordin si pastrarea inregistrarilor prevazute la  art. 5, alin. (2), lit.d) implica faptul ca autoritatea oficiala responsabila va supraveghea si monitoriza furnizorul sa se asigure ca furnizorul:

 a) continua sa ia in consideratie urmatoarele puncte critice din procesul de productie, dupa caz:

-         calitatea materialului de inmultire si plantare legumicol utilizat la inceputul procesului de productie ;

-         semanatul, repicatul, scoaterea din ghivece si plantarea materialului de inmultire si plantare ;

-         indeplinirea prevederilor art. 3, 4 si 5 ale Directivei Consiliului nr. 2000/29/CE;

-    planul si  metoda de cultura;

-         lucrari de intretinere;

-         operatiuni de inmultire ;

-         operatiuni de recoltare ;

-         igiena ;

-         tratamente ;

-         ambalare ;

-         depozitare ;

-         transport ;

-         administrare, prin care se intelege :

i) locul unde se afla parcelele pentru insamantat sau plantat;

ii) originea materialului, toate fazele de multiplicare, de control, de ridicare a probelor ca si rezultatele lor;

iii) catre cine a livrat fiecare din loturile aprobate, mentionand numele, adresele si datele respective si toate celelalte activitatii efectuate de catre furnizor;

b)     efectuarea inregistrarilor pentru ca autoritatea oficiala responsabila sa dispuna de informatii complete referitoare la:

i) plante si alte obiecte :

-  cumparate pentru pastrare sau plantate  ;

- aflate in productie, sau ;

- livrate la beneficiari ; si

ii) orice tratament chimic care a fost aplicat plantelor si pentru care au fost pastrate documentele respective cel putin un an ;

c)      are personal disponibil sau sa desemneze o alta persoana  specializata  in producerea materialului de plantare legumicol si cu cunostinte fitosanitare, care sa tina legatura cu autoritatile oficiale responsabile ;

d)     executa inspectiile vizuale necesare si la timp, in conditiile admise de autoritatea oficiala desemnata ;

e)     sa asigure in orice moment accesul liber al persoanelor oficiale , in special pentru inspectie si/sau luarea probelor, cat si accesul la insemnarile si documentele prevazute la lit. b) din acest articol;

f)        alte colaborari cu autoritatile oficiale responsabile.

              (7) Pana la stabilirea si implementarea metodelor de monitorizare si verificare   a punctelor critice la care se face referire la art. 5, alin (2), lit. b) al acestui ordin,  autoritatea oficiala responsabila va supraveghea si monitoriza furnizorul pentru a se  asigura ca se respecta in continuare metodele, acordandu-se o atentie deosebita in  special pentru :

              a) disponibilitatea si folosirea metodelor existente de verificare a fiecarui punct critic mentionat la art. 3 ;

              b) siguranta (exactitatea) acestor metode ;

              c) pretabilitatea pentru o evaluare corecta a continutului productiei si aranjamentelor pentru comercializare, inclusiv aspectele administrative;

si

              d) competenta personalului furnizorului pentru modul cum se fac verificarile.

(8) Pana la luarea probelor pentru a fi analizate intr-un laborator autorizat, la care se face referire la art. 5, alin. (2), lit.c) din acest ordin, autoritatea oficiala responsabila va supraveghea si monitoriza furnizorul pentru a se asigura ca :

 a) probele au fost prelevate pe parcursul diferitelor stadii de productie la intervalele stabilite de catre responsabilul autoritatii oficiale cand au fost verificate metodele de producere pe parcursul procesului de acreditare ;

 b) probele au fost prelevate corect din punct de vedere tehnic, folosind o procedura sigura statistic potrivit analizelor care se efectueaza ;

 c) persoanele care preleveaza esantioanele sunt calificate in acest scop prin acreditare ; si

 d) analiza probelor se face in laboratoare autorizate conform art.6, alin. (2) din acest ordin.                                                                                                                                                         

Art.7. - (1) Expertii Comisiei pot, in colaborare cu autoritatea oficiala responsabila prevazuta la art.3, lit.E), pct.i), sa faca verificari randomizate, atat timp cat este necesar pentru a se asigura ca sunt aplicate prevederile Directivei 92/33/CEE si in mod special pentru a verifica daca furnizorii respecta prevederile Directivei 92/33/CEE. Autoritatea oficiala a statului membru pe al carui teritoriu se face verificarea va acorda asistenta necesara expertilor pentru a-si realiza sarcinile. Comisia va informa statele membre despre rezultatele investigatiilor.

 (2) Reguli detaliate pentru aplicarea alin. (1) vor fi adoptate in concordanta cu procedurile Comunitatii.

 

Art.8. - (1) Materialul de inmultire si de plantare legumicol poate fi comercializat numai de catre furnizorii inregistrati in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 253/2002 pentru aprobarea Metodologiei privind inregistrarea agentilor  economici,  persoane  fizice  si  juridice,  pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului saditor, precum si daca ei indeplinesc cerintele prezentului ordin.

(2) a) Fara a aduce atingere prevederilor Directivei 2000/29/CE, alin. (1) nu se va aplica materialului de inmultire si plantare legumicol destinat pentru:

        (i) incercari ( teste) sau scopuri stiintifice; sau

        (ii) activitati de selectie; sau

        (iii) masuri in scopul conservarii diversitatii genetice.

b) Reguli detaliate de aplicare a punctelor (i), (ii) si (iii) din alin.2 lit.a) al acestui articol se vor adopta in concordanta cu procedura Comunitatii.

 

Art.9 - (1). Fara a aduce atingere prevederilor art.2, materialul de inmultire si plantare legumicol care apartine genurilor si speciilor enumerate in Anexa nr.2 si care sunt reglementate de Directiva 2002/55/CE din 13 iunie 2002, nu se comercializeaza in interiorul Comunitatii decat daca apartin unui soi admis conform prevederilor directivei mentionate.

(2) a) Fara a aduce atingere art. 2 si alin. (3) si (4) din prezentul articol, materialul de inmultire si plantare legumicol care apartine genurilor si speciilor enumerate in Anexa nr.2 si care nu sunt reglementate de Directiva 2002/ 55/CE nu vor fi comercializate in interiorul Comunitatii decat daca apartin unui soi acceptat oficial in cel putin unul dintre statele membre.

b) Prevederile art. 4, 5 si 9 alin. (3) ale Directivei 2002/55/CE se vor aplica conditiilor de acceptare a soiurilor.

c) Art. 3 alin.(2) si alin.(4), art.(6 – 9) alin. (1), alin.(2) si alin.(4) si art.(10 -15) ale  Directivei 2002/55/CE se vor aplica mutatis mutandis la procedurile si formalitatile de acceptare si mentinere a productiei.

d) In fiecare caz prevazut la lit.(a – c), pot fi luate in considerare rezultatele testelor neoficiale precum si informatiile practice culese pe parcursul perioadei de crestere.

(3) Autoritatile oficiale responsabile vor lua toate masurile necesare pentru a se asigura aprobarea oficiala a soiurilor apartinand genurilor sau speciilor mentionate la alin. (2), pana la 31 decembrie 2006, cu conditia ca soiurile respective sa fi fost acceptate in concordanta cu prevederile alin. (1).

(4) Soiurile admise oficial in concordanta cu prevederile alin. (2) si (3) vor fi introduse in Catalogul comun al soiurilor de legume mentionat la art. 17 al Directivei 2002/55/CE. Articolele 16 alin(2), art.17, art.18 si art.19 vor fi aplicate mutatis mutandis. Acest catalog desemneaza soiurile admise conform prevederilor alin. (3) cu o mentiune speciala.

 

Art.10. - (1) In timpul cresterii si in timpul separarii sau recoltarii din  materialul parental, materialul de inmultire si plantare legumicol va fi tinut in loturi separate, bine identificate.

(2) Daca materialul de inmultire si plantare legumicol de origini diferite este pus in amestec, in timpul ambalarii, pastrarii, transportului sau la livrare, furnizorul trebuie sa tina evidenta si sa inregistreze intr-un registru de intrari si iesiri toate datele intrarilor, productiei, circulatiei si livrarilor, incluzand urmatoarele date: compozitia lotului si originea fiecarui component individual care compune lotul, mentionand totodata acest lucru si pe documentele de livrare.

 (3) Indeplinirea prevederilor alin. (1) si (2) se va constata prin efectuarea de inspectii oficiale.

 

Art.11. - (1) Fara a aduce atingere art. 10, alin. (2), materialul de inmultire si de plantare legumicol trebuie sa fie comercializat numai in loturi suficient de omogene si daca s-a demonstrat ca indeplinesc prevederile prezentului ordin si sunt insotite de un document emis de catre furnizor in conformitate cu conditiile prevazute in Anexa nr.1. Daca in acest document este prevazuta o constatare oficiala, aceasta va trebui sa se distinga clar de celelalte elemente ale documentului.

(2) Prevederile referitoare la operatiunile de etichetare si/sau sigilare precum si ambalare a materialului de inmultire si plantare legumicol, sunt mentionate in Anexa nr.1.

 (3) In cazul in care materialul de inmultire si plantare legumicol este livrat de catre un vanzator cu amanuntul unui consumator final neprofesionist, cerintele referitoare la etichetare pot fi restranse  la informatiile adecvate produsului respectiv.

 

Art.12. (1) In Romania se pot excepta:

a)     de la aplicarea art.11, pe micii producatori a caror productie si vanzare de material de inmultire si plantare legumicol este in totalitate destinat utilizarii finale de catre persoane de pe piata locala care nu sunt implicate profesional in productia de legume (circulatie locala).

b)     de la controalele si inspectiile oficiale prevazute in art.18, circulatia locala a materialului de inmultire si plantare legumicol produs de micii producatori exceptati de la aplicarea art.11.

(2) Masurile de implementare referitoare la alte cerinte privind scutirile mentionate la lit.a) si b), alin. 1 din prezentul articol, in special cele referitoare la termenii ‘’ mic producator ‘’ si ‘’piata locala’’, precum si la procedurile aferente, trebuie sa fie adoptate prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale in concordanta cu procedurile Comunitatii prevazute la art. 21.

 

Art.13. In cazul in care apar dificultati temporare in furnizarea materialului de inmultire si plantare legumicol care indeplineste prevederile Directivei 92/33/CEE, pot fi adoptate masuri, in concordanta cu procedurile Comunitatii, referitoare la comercializarea de material de inmultire si plantare legumicol care intruneste cerinte mai putin stricte, dar fara a aduce atingere regulilor fitosanitare prevazute in Directiva 2000/29/CE.

 

Art.14. - (1) Comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol care indeplineste cerintele si conditiile prevazute in Directiva 92/33/CEE nu este supusa restrictiilor cu privire la furnizor, aspectele fitosanitare, mediul de cultura si modalitatile de inspectie, altele decat cele prevazute in Directiva 92/33/CEE.

(2) Comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol ale caror soiuri sunt inregistrate in Catalogul Comun al soiurilor de legume, nu este supusa nici unei restrictii referitoare la soi, in afara celor prevazute in Directiva 92/33/CEE.

Art.15. - In ceea ce priveste produsele mentionate in Anexa nr.2, statele membre se vor abtine sa impuna conditii mai stricte sau restrictii de comercializare, altele decat cele prevazute in  Anexa nr.1.

 

Art.16. – (1) In concordanta cu procedurile Comunitatii, se va decide daca materialul de inmultire si plantare legumicol produs in terte tari care prezinta aceleasi garantii privind obligatiile furnizorului, identitatea, caracteristicile, aspectele fitosanitare, mediul de cultura, ambalarea, metodele de inspectie, comercializarea si sigilarea, este echivalent din toate aceste puncte de vedere cu materialul de inmultire si plantare legumicol produs in Comunitate si indeplineste cerintele si conditiile prevazute in Directiva 92/33/CEE.

(2) a) Pana la luarea deciziei mentionate la alin. (1), statele membre, pot pana la 31 decembrie 2007, fara a aduce atingere prevederilor Directivei 2000/29/EC, sa aplice in cazul importului de material de inmultire si plantare legumicol din terte tari, conditii cel putin echivalente cu cele prezentate in Anexa nr.1. Daca in aceasta nu sunt prevazute astfel de conditii, conditiile de import trebuie sa fie cel putin echivalente cu cele care se aplica productiei din statul membru in cauza.

b) In concordanta cu procedurile Comunitatii, datele mentionate la alin 2, lit a, din prezentul articol pentru diferite terte tari pot fi amanate pana la adoptarea deciziei prevazute in alin. (1).

(3) Materialul de inmultire si plantare legumicol importat de un stat membru in concordanta cu decizia luata de statul membru in cauza, conform alin.2, lit.a,  nu este supus restrictiilor de comercializare in alte state membre, conform prevederilor de la alin. (1).

 

Art.17. Autoritatea oficiala responsabila va efectua inspectii oficiale prin verificarea de esantioane prelevate din materialul de inmultire si plantare pe parcursul productiei si comercializarii, in scopul verificarii indeplinirii cerintelor si conditiilor prevazute in acest ordin.

 

Art.18. Procedurile de implementare referitoare la controalele prevazute in art. 5, precum si cele pentru  inspectia oficiala prevazute in art. 10 si 17, inclusiv metodele de esantionare, vor fi adoptate, daca este necesar, in conformitate cu procedurile Comunitatii.

 

Art.19. - (1) Daca in urma supravegherii si monitorizarii prevazute la art.6, alin (4), a inspectiei oficiale prevazute la art. 17 sau a testelor prevazute la art.20, se constata ca materialul de inmultire si plantare legumicol nu indeplineste prevederile acestui ordin, ITCSMS sau LCCSMS vor lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca aceste prevederi sunt indeplinite, sau daca nu este posibil, vor interzice comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol pe teritoriul Comunitatii.

(2) Daca se constata ca materialul de inmultire si plantare legumicol comercializat de un furnizor nu indeplineste conditiile acestui ordin, ITCSMS  sau  LCCSMS se vor asigura ca au fost luate toate masurile necesare impotriva furnizorului respectiv. Daca furnizorului i se interzice sa comercializeze materialul de inmultire si plantare legumicol, ITCSMS sau LCCSMS va informa imediat INCS,  iar INCS va informa Comisia si autoritatile nationale competente din statele membre cu privire la aceasta.

(3) Toate masurile luate in conformitate cu prevederile alin. (2) vor fi retrase in momentul in care se stabileste cu certitudine ca materialul de inmultire si plantare legumicol destinat comercializarii de catre furnizor, va respecta, in viitor, prevederile si conditiile acestui ordin.

 

Art.20. - (1) Incercari sau, daca e cazul, teste pe esantioane vor fi efectuate in statele membre, pentru a verifica daca materialul de inmultire si plantare legumicol indeplineste prevederile si conditiile Directivei 92/33/CEE, inclusiv cele referitoare la conditiile fitosanitare. Comisia poate organiza inspectarea acestor incercari sau teste de catre reprezentanti ai statelor membre si ai Comisiei.

(2) Testele si incercarile comparative pot fi efectuate in Comunitate pentru post-controlul esantioanelor din materialul de inmultire si plantare legumicol plasat pe piata conform prevederilor Directivei 92/33/CEE, obligatoriu sau facultativ, inclusiv cele referitoare la sanatatea plantelor. Testele si incercarile comparative pot include urmatoarele:

-  materialul de inmultire si plantare legumicol produs in terte tari,

- materialul de inmultire si plantare legumicol corespunzator culturilor organice (ecologice),

- materialul de inmultire si plantare legumicol comercializat in conformitate cu masurile de conservare a diversitatii genetice.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

(3) Testele si incercarile comparative vor fi folosite pentru armonizarea metodelor tehnice de examinare a materialului de inmultire si plantare legumicol si pentru verificarea realizarii conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca acesta.

(4) Comisia, actionand in concordanta cu procedurile Comunitatii la care se refera art.21, va organiza efectuarea testelor si incercarilor comparative. Comisia va informa Comitetul la care se refera art. 21, in legatura cu procedurile tehnice pentru efectuarea testelor si incercarilor si rezultatelor acestora. Atunci cand apar probleme de sanatatea plantelor, Comisia va informa Comitetul permanent fitosanitar.

(5) Comunitatea poate sa  contribuie financiar in scopul realizarii  acestor teste si incercari mentionate in alin. (2) si (3).

Contributia financiara nu va depasi sumele stabilite  anual de autoritatea bugetara.

(6) Testele si incercarile care pot beneficia de contributii financiare din partea Comunitatii, precum si regulile detaliate pentru acordarea acestor contributii financiare, vor fi stabilite in concordanta cu prevederile art. 21.

(7) Testele si incercarile mentionate in alin (2) si (3) pot fi realizate numai de catre autoritatile statului sau de catre persoane juridice care isi desfasoara activitatea sub responsabilitatea statului.

 

Art.21. - (1) Comisia va fi asistata de un comitet, numit ‘’ Comitetul Permanent pentru Seminte si Material de Inmultire pentru Agricultura, Horticultura si Paduri’’.

(2) Acolo unde se face referire la acest articol, se vor aplica art. 4 si 7 din Decizia 1999/468/CE . Perioada prevazuta in art. 4, alin (3) al Directivei 1999/468/CE va fi stabilita in termen de o luna.

(3) Comitetul isi va adopta propriile reguli de procedura.

Art.22. - Reprezentantii Romaniei in Comitetul Permanent pentru Seminte si Material de Inmultire pentru Agricultura, Horticultura si Paduri care asista Comisia Europeana vor fi desemnati de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

 

Art.23. Modificarile care vor fi facute la Anexa nr.1  precum si modificarile conditiilor si regulilor detaliate adoptate in vederea implementarii Directivei 92/33/CEE vor fi adoptate in concordanta cu procedurile Comunitatii, prevazute la art. 21.

 

Art.24. - (1) Statele membre se vor asigura ca, materialul de inmultire si plantare legumicol produs pe teritoriul lor si destinat comercializarii indeplineste cerintele Directivei 92/33/CEE

(2) Daca, in timpul inspectiei oficiale, materialul de inmultire si plantare legumicol nu poate fi comercializat din motive fitosanitare, autoritatea oficiala fitosanitara va lua

 

masurile corespunzatoare pentru a elimina orice element de risc din punct de vedere fitosanitar.

 

Art.25. - (1) a) Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.381/2002 din 26 August 2002 se abroga la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

b) Prin derogare de la prevederile lit a) din prezentul articol materialul de inmultire si plantare legumicol din recolta 2005/2006 produs in conformitate cu prevederile Ordinului  ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.381/2002 poate fi admis si comercializat, pana la 30 iunie 2006.

(2) In ceea ce priveste art. 5 -11, art.14, art.15, art.17, art.19 si art.24, data aplicarii pentru fiecare dintre genurile si speciile care se regasesc in Anexa nr.2, va fi stabilita in concordanta cu procedura Comunitara, odata cu intocmirea Anexei nr.1 prevazuta de art.4.

(3) a) Referirile la ‘’Comunitate’’ si ‘’state membre’’ vor avea intelesul de ‘’Romania’’ de la data intrarii in vigoare a acestui ordin pana la data aderarii Romaniei la Comunitate, in cuprinsul art. 1 alin.(2), art.9 alin.(1) si alin.(2), art.15, art.16 alin.(1) si alin.(2), art.19 alin.(1) si art.24 alin (1).

     b) Prevederile cu referire la procedurile Comunitatii si legislatia comunitara din cuprinsul art. 1 alin.(4), art.2, art.4, art.5 alin.(6), art.6 alin(2), art.7 alin(2), art.8 alin(2), art.12, art.13, art.16 alin(1) si (2), art.18, art.20 alin.(4), art.21, art.22, art.23, art.25 alin. (2) si art.6 alin. (2) din Anexa nr.1,  se aplica de la data aderarii Romaniei la Comunitate.

(4) Anexele nr.1 - 4 fac parte integranta din prezentul ordin.

 

Art.26. - (1) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului Saditor, autoritatile oficiale fitosanitare si agentii economici inregistrati pentru producerea, prelucrarea si comercializarea materialului de inmultire si plantare legumicol, altul decat semintele, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

(2) Acest ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare dupa 30 zile de la data publicarii.

 

 

 

 

 

 

 

MINISTRU

 

Gheorghe FLUTUR

 

 

 

 

Anexa 1

Anexa 2

Anexa 3

Anexa 4