back

  ANEXA
 

Publicat in M.Of.nr. 678 din 8 august 2006

    PROCEDURI, CONDITII SI REGULI
privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru a preleva
esantioane de seminte in vederea efectuarii testelor de
laborator sub supraveghere oficiala



 

   CAPITOLUL I
  Domeniul de aplicare



   Art. 1. - (1) Prezentele proceduri, conditii si reguli se aplica pentru acreditarea esantionorilor in scopul stabilirii competentei de a efectua prelevari de esantioane reprezentative din loturile de samanta, recunoscute de autoritatea oficiala, in vederea efectuarii testelor de laborator sub supraveghere oficiala, care pot fi:

   a) persoane fizice independente;

   b) persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale caror activitati nu implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea ori comercializarea semintei; sau

   c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale caror activitati implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei.

   (2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. c) esantionorul poate esantiona samanta numai din loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, in afara de cazul in care exista un alt acord intre angajatorul sau, un alt operator economic care solicita certificarea si autoritatea oficiala.

   (3) Acreditarea esantionorilor pentru a preleva esantioane de seminte destinate testarii in laborator se efectueaza de autoritatea oficiala desemnata prin Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor (ITCSMS), dupa caz.

   (4) Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea esantionorilor pentru a preleva esantioane de seminte destinate testarii in laborator sub supraveghere oficiala sunt:

   a) cereale si plante furajere, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, si Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante furajere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;

   b) oleaginoase si textile, sfecla, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006, si Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;

   c) legume, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul si certificarea calitatii si comercializarea semintelor de legume, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.

   (5) Prelevarea esantioanelor din loturile de seminte, inchiderea si etichetarea ambalajelor sunt activitati strans legate si vor face obiectul aceleiasi proceduri de acreditare.

   (6) Eliberarea certificatului de acreditare oficiala de catre autoritatea oficiala atesta ca esantionorul acreditat oficial poate sa efectueze prelevari de esantioane din loturile de seminte pentru care a fost acordata acreditarea.



   CAPITOLUL II
  Definirea termenilor



   Art. 2. - (1) Acreditare oficiala reprezinta delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele organismului oficial al autoritatii oficiale.

   (2) Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru procedura de acreditare.

   (3) Actiune preventiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei potentiale neconformitati sau a altei posibile situatii nedorite, in scopul prevenirii aparitiei acestora.

   (4) Actiune corectiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei neconformitati, in scopul prevenirii repetarii acestora.

   (5) Operator economic angajator este persoana fizica sau juridica ce angajeaza persoane fizice si a carui activitate implica sau nu productia, recolta, prelucrarea sau comercializarea semintei.

   (6) Autoritate oficiala este autoritatea desemnata oficial, prevazuta la art. 1 alin. (3), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfasurarea de activitati specifice in numele sau, la cererea acestora.

   (7) Audit este examinarea sistematica, independenta si documentata in scopul determinarii masurii in care sunt indeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri sau cerinte.

   (8) Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridica ce doreste sa obtina de la autoritatea oficiala un certificat de acreditare oficiala.

   (9) Certificat de acreditare oficiala este documentul eliberat de autoritatea oficiala, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze prelevari de esantioane din loturile de seminte si care dovedeste ca persoana acreditata poseda cunostintele tehnice necesare pentru realizarea scopului propus la solicitarea acreditarii.

   (10) Conformitate reprezinta satisfacerea exigentelor specifice unei activitati sau unui produs.

   (11) Esantionor oficial este esantionorul oficial al autoritatii oficiale prevazute la art. 1 alin. (3).

   (12) Esantionor acreditat oficial este persoana fizica independenta sau angajata a unei persoane fizice sau juridice, dar nu un angajat al unui organism acreditor, acreditata pentru efectuarea de prelevari de esantioane din loturile de seminte sub supraveghere oficiala.

   (13) Lot este o anumita cantitate de samanta fizic identificabila prin omogenitatea compozitiei si a originii sale, pentru care se poate elibera un document de calitate.

   (14) Neconformitate majora este activitatea care influenteaza in mod negativ calitatea serviciului prestat de persoana acreditata si care trebuie corectata imediat.

   (15) Neconformitate minora este activitatea care nu influenteaza direct calitatea serviciului prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.

   (16) Prelevare de esantioane reprezinta toate etapele prevazute in regulile si normele in vigoare, ce trebuie respectate pentru a obtine un esantion de seminte reprezentativ pentru un lot, in vederea efecturarii testelor de laborator.

   (17) Procedura reprezinta documentele, operatiunile primare si auxiliare de indeplinit pentru desfasurarea unei activitati, responsabilitatile fiecarei persoane, precum si interactiunea intre responsabilitati si operatiuni.

   (18) Supraveghere oficiala este procedura prin care autoritatea oficiala urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele sau.



   CAPITOLUL III
  Conditii pentru esantionori



   SECTIUNEA 1
  Conditii pentru acreditare



   Art. 3. - (1) Prelevarea de esantioane poate fi efectuata de esantionorul acreditat oficial in acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia.

   (2) Esantionorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea fi acreditati:

   a) sa fie independenti in activitatea de esantionare;

   b) sa aiba calificarile tehnice necesare;

   c) sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;

   d) sa nu obtina niciun profit personal necuvenit din prelevarea de esantioane;

   e) sa aiba experienta si pregatire corespunzatoare in domeniu;

   f) sa lucreze in conformitate cu regulile si normele in vigoare;

   g) sa posede echipament adecvat pentru esantionare;

   h) sa isi demonstreze competenta privind:

   (i) intelegerea termenului lot de samanta si a factorilor care afecteaza uniformitatea lotului;

   (ii) intelegerea importantei preciziei operatiunii de esantionare;

   (iii) capacitatea de esantionare folosind tehnici, proceduri si echipamente corecte;

   (iv) intocmirea corecta a documentului de prelevare si insotire a esantioanelor (proces-verbal).

   (3) Persoana fizica independenta sau operatorul economic angajator inregistrat, dupa caz, trebuie sa depuna la ITCSMS sau la LCCSMS in a carui zona teritoriala isi desfasoara activitatea specifica o cerere-tip, in doua exemplare, impreuna cu toate documentele prevazute, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, prin care sa solicite acreditarea. In cerere se precizeaza specia sau grupa de specii pentru care se solicita acreditarea esantionorului.

   (4) Documentele solicitate la inscrierea pentru acreditare sunt:

   a) copie xerox de pe autorizatia de producere, prelucrare sau comercializare a semintelor, vizata pentru anul in curs, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c);

   b) copie xerox de pe statutul operatorului economic inregistrat, cu specificarea obiectului de activitate, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   c) copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   d) copie xerox de pe certificatul de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   e) dosarul de prezentare a persoanei fizice independente sau a persoanei angajate care urmeaza sa se ocupe de prelevarea de esantioane in vederea efectuarii testarii semintelor, care va cuprinde:

   (i) copie de pe diploma de studii;

   (ii) curriculum vitae;

   (iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.

   (5) Inscrierea pentru acreditare oficiala este acceptata numai daca documentatia este corect intocmita, in conformitate cu prezentele proceduri, conditii si reguli.

   (6) Contravaloarea prestatiei de acreditare este achitata de persoana fizica independenta sau de operatorul economic angajator, la acceptarea cererii si inregistrarea acesteia.



   SECTIUNEA a 2-a
  Cunostinte si aptitudini



   Art. 4. - (1) Esantionorii candidati la acreditare oficiala trebuie sa aiba calificarile tehnice necesare si pregatire de specialitate, obtinute in cadrul instruirilor organizate in conditiile aplicate esantionorilor oficiali, confirmati prin examinare oficiala. Esantionarea se efectueaza in conformitate cu legislatia in vigoare.

   (2) Autoritatea oficiala verifica cunostintele esantionorilor candidati la acreditare prin:

   a) testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor, normelor si standardelor in vigoare, la care candidatul la acreditare trebuie sa obtina minimum nota 8;

   b) proba practica privind esantionarea loturilor de samanta care consta in prelevarea a cel putin 20 de esantioane. Acestea sunt prelevate atat de candidatul la acreditare, cat si de esantionorul oficial, din aceleasi loturi de samanta, in termen cat mai apropiat posibil, iar rezultatele testelor oficiale ale esantioanelor se compara cu rezultatele testelor esantioanelor prelevate de candidatul la acreditare, pentru a se stabili incadrarea in limitele de toleranta. Candidatul la acreditare se considera admis la proba practica daca rezultatele comparate se incadreaza in limitele de toleranta la minimum 90% dintre esantioane.

   Art. 5. - (1) Auditul, efectuat de autoritatea oficiala in vederea acreditarii esantionorilor, trebuie sa constate daca se respecta cerintele specifice din legislatia in vigoare. In urma efectuarii auditului in vederea acreditarii, echipa de auditori elibereaza un raport de audit.

   (2) Raportul de audit se transmite in scris operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, in termen de 20 de zile, astfel:

   a) daca raportul de audit este favorabil, se stabileste data la care urmeaza sa se semneze contractul de acreditare oficiala si sa se elibereze certificatul de acreditare oficiala;

   b) in cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic care a cerut acreditarea sau persoana fizica independenta este informata despre respingerea acreditarii. In termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de respingere a acreditarii, operatorul economic sau persoana fizica independenta anunta autoritatea oficiala daca:

   (i) renunta la cererea pentru acreditare, caz in care dosarul este clasat;

   (ii) mentine cererea de acreditare, caz in care se depune cerere cu documentatia reactualizata pentru inceperea unui al doilea audit;

   (iii) face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditarii.



   CAPITOLUL IV
  Responsabilitatile esantionorilor acreditati oficial
si ale autoritatii oficiale



   SECTIUNEA 1
  Responsabilitatile esantionorilor acreditati oficial



   Art. 6. - (1) Esantionorul acreditat oficial este o persoana fizica independenta sau o persoana angajata de persoane fizice ori juridice ale caror activitati implica sau nu implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei, acreditata de autoritatea oficiala pentru a preleva din loturile de samanta esantioane destinate testarii in laborator sub supraveghere oficiala.

   (2) Esantionorul acreditat oficial angajat, in cazul in care activitatea implica productia de samanta, poate realiza prelevari de esantioane din loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, ambalate, inchise, etichetate si sigilate, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, solicitantul de certificare a semintelor si autoritatea oficiala.

   (3) Operatorul economic angajator, in cazul persoanei angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati implica sau nu implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei, asigura autoritatea oficiala ca esantionorul acreditat oficial este liber de orice presiune in desfasurarea activitatii de esantionare.

   (4) Operatorul economic angajator sau esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz, achita autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare/reacreditare prestate, precum si a celor de supraveghere si monitorizare a activitatii de esantionare.

   Art. 7. - (1) In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala, esantionorul acreditat oficial este asimilat cu esantionorul oficial.

   (2) Esantionorul acreditat oficial efectueaza esantionarea in urmatoarele conditii obligatorii:

   a) primeste comanda scrisa de esantionare, in care vor fi mentionate cel putin urmatoarele date:

   (i) specia;

   (ii) soiul;

   (iii) categoria biologica;

   (iv) anul recoltei;

   (v) numarul lotului;

   (vi) greutatea lotului;

   (vii) numarul de ambalaje;

   (viii) analizele solicitate;

   (ix) numele si semnatura persoanei care da comanda;

   b) verifica cel putin:

   (i) identitatea lotului conform comenzii de esantionare;

   (ii) daca lotul corespunde din punctul de vedere al depozitarii, identitatii, accesibilitatii, marcarii, etichetarii si sigilarii;

   c) utilizeaza echipament standardizat, adecvat pentru esantionare;

   d) respecta intensitatea de esantionare prevazuta in standardele, regulile si normele tehnice in vigoare;

   e) lotul trebuie sa fie omogen;

   f) preleveaza esantioane numai in prezenta responsabilului cu calitatea sau a unui alt reprezentant al detinatorului de seminte.

   Art. 8. - Esantionorul acreditat oficial are autoritatea sa refuze esantionarea daca:

   a) lotul nu este omogen;

   b) lotul nu are asigurata accesibilitatea de esantionare;

   c) nu se stabileste clar identitatea lotului de seminte;

   d) nu este asistat de un delegat al detinatorului de seminte;

   e) exista alte situatii deosebite, dupa caz.

   Art. 9. - (1) Esantionul de laborator obtinut prin omogenizarea si divizarea esantionului compus va fi ambalat si sigilat astfel incat sa nu fie afectata integritatea lui. Datele de pe eticheta esantionului de laborator trebuie sa asigure corespondenta dintre lot si esantion.

   (2) Esantionul este insotit la laboratorul de testare a semintelor de un document oficial de esantionare (procesverbal), care va cuprinde cel putin datele urmatoare:

   a) specia;

   b) soiul;

   c) categoria biologica;

   d) anul recoltei;

   e) numarul lotului;

   f) greutatea lotului;

   g) numarul de ambalaje;

   h) analizele solicitate;

   i) data esantionarii;

   j) mentiunea "netratat", "tratat" si, eventual, substanta de tratare;

   k) numele, semnatura si stampila esantionorului acreditat;

   l) alte mentiuni.

   Art. 10. - Esantionorul acreditat oficial raspunde de integritatea esantioanelor prelevate si de trimiterea acestora in timp util la laboratorul de testare, dar nu mai tarziu de 48 de ore de la prelevarea esantioanelor, in cazul in care se efectueaza si determinarea umiditatii.

   Art. 11. - (1) Esantionorul acreditat oficial nu are competenta sa preleveze esantioane din loturile de seminte:

   a) care fac obiectul unui litigiu;

   b) care sunt destinate exportului;

   c) care fac obiectul analizelor speciale;

   d) care sunt destinate supravegherii si monitorizarii.

   (2) Esantionorul acreditat oficial, in cazul cand este o persoana angajata, nu are competenta sa preleveze esantioane din loturile de samanta care nu sunt proprietatea angajatorului sau, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, solicitantul de certificare si autoritatea oficiala.

   (3) O proportie a esantioanelor din loturile de seminte trebuie prelevata pentru postcontrol de catre esantionorul acreditat oficial. Esantioanele respective sunt expediate la autoritatea oficiala. Esantioanele sunt prelevate in conformitate cu precizarile specificate in legislatia in vigoare.

   (4) Cand se esantioneaza automat, operatiunile trebuie sa corespunda prezentelor proceduri, conditii si reguli si sa fie supravegheate de autoritatea oficiala.

   Art. 12. - (1) Esantionorul acreditat oficial trebuie sa isi mentina un nivel ridicat de pregatire teoretica si practica prin:

   a) participarea periodica la instruiri;

   b) cunoasterea modificarilor aparute in regulile si normele tehnice in vigoare privind prelevarea de esantioane din loturile de seminte, insusindu-si orice schimbare;

   c) efectuarea permanenta a activitatii de esantionare, fara intreruperi de lunga durata, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o perioada mai mare de 9 luni, se va face retestarea persoanei acreditate.

   (2) Esantionorul acreditat oficial trebuie sa fie instruit, testat sau retestat prin cursuri de pregatire similare celor pentru esantionorul oficial si trebuie atestat prin examinare oficiala.



   SECTIUNEA a 2-a
  Responsabilitatile autoritatii oficiale



   Art. 13. - (1) Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal specializat, de echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice privind acreditarea si supravegherea esantionorilor loturilor de samanta.

   (2) Autoritatea oficiala comunica operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente acceptul pentru inscrierea la acreditare sau motivele pentru care inscrierea nu poate fi acceptata, in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii impreuna cu intreaga documentatie solicitata.

   (3) Autoritatea oficiala asigura accesul la informatii, documentatie si indruma esantionorul inainte si dupa acreditare.

   (4) Autoritatea oficiala trebuie:

   a) sa furnizeze date cu privire la sistemul de acreditare a esantionorilor;

   b) sa furnizeze proceduri relevante pentru sigilarea, etichetarea si esantionarea loturilor de seminte;

   c) sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de esantionare;

   d) sa testeze candidatul la acreditare si sa retesteze esantionorul acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent;

   e) sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba scrisa;

   f) sa incheie un contract de acreditare oficiala cu operatorul economic angajator si esantionorul acreditat oficial sau cu esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz, care a trecut probele de verificare in vederea acreditarii, si sa elibereze certificatul de acreditare oficiala pentru esantionorul acreditat oficial;

   g) sa organizeze audituri si sa monitorizeze activitatea de esantionare, etichetare si sigilare;

   h) sa verifice daca echipamentele de esantionare folosite de esantionorul acreditat oficial sunt cele prevazute de regulile si normele in vigoare;

   i) sa initieze actiuni preventive in scopul eliminarii unor posibile neconformitati sau a altor situatii nedorite;

   j) sa initieze actiuni corective sau sa retraga acreditarea daca actiunile corective nu sunt intreprinse;

   k) sa asigure identificarea esantionorului acreditat oficial printr-un numar unic si o stampila personala.

   (5) Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea informatiilor obtinute la toate nivelurile.

   (6) Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca esantionorul acreditat oficial:

   a) este liber de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfasurate;

   b) este independent in luarea deciziilor;

   c) este impartial cand efectueaza prelevari de esantioane;

   d) nu obtine niciun profit personal din prelevarea de esantioane.



   SECTIUNEA a 3-a
  Documentele de acreditare



   Art. 14. - Contractul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa nr. 2, are puterea legala a unui contract intre autoritatea oficiala, operatorul economic angajator si esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz.

   Art. 15. - Certificatul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa nr. 3, reprezinta documentul tipizat eliberat de autoritatea oficiala in urma indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in prezentele proceduri, conditii si reguli, are termen de valabilitate de 3 ani si este vizat anual in urma verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii si retestarii esantionorului acreditat oficial.



   CAPITOLUL V
  Supravegherea si monitorizarea esantionorilor acreditati oficial,
efectuate de autoritatea oficiala



   SECTIUNEA 1
  Auditul efectuat de autoritatea oficiala



   Art. 16. - (1) Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca esantionorul acreditat oficial respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar activitatea pe care o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru scopul propus. Aceasta cetitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin intermediul unui audit.

   (2) Auditorii care efectueaza auditul esantionorului acreditat oficial sunt auditori oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii sunt instruiti de LCCSMS sau de alte autoritati similare din statele membre ale Comunitatii Europene.

   (3) Autoritatea oficiala va lua in calcul, in cazul esantionorului acreditat oficial:

   a) un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea acestuia;

   b) reactualizarea documentatiei specifice necesare;

   c) verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau schimbarile aduse unor documente sunt autorizate, procesate si implementate intr-o maniera eficienta si rapida;

   d) reexaminarea cunostintelor acestuia in ceea ce priveste toate schimbarile publicate in documentatia de specialitate;

   e) rezultatele supravegherii si monitorizarii acestuia si a loturilor esantionate de acesta.

   Art. 17. - (1) Auditul se efectueaza la fiecare 3 ani in vederea reacreditarii, la cererea operatorului economic angajator sau a esantionorului acreditat oficial independent, iar in cazul in care s-au identificat neconformitati, auditul se efectueaza anual sau la intervale mai scurte. Perioada de 3 ani incepe de la data acreditarii.

   (2) Documentele pe care trebuie sa le depuna operatorul economic sau esantionorul acreditat oficial independent in vederea reacreditarii sunt:

   a) cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficiala, in doua exemplare, cu cel putin 3 luni inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala;

   b) documentatia necesara la acreditare, reactualizata;

   c) alte documente solicitate, dupa caz, de catre autoritatea oficiala.

   (3) Data efectuarii auditului in vederea reacreditarii va fi stabilita de autoritatea oficiala de comun acord cu solicitantul, dar nu mai tarziu de 3 luni de la data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala.

   (4) In termen de 15 zile de la data efectuarii auditului in vederea reacreditarii, auditorii autoritatii oficiale intocmesc un raport de audit in 3 exemplare, din care doua exemplare raman la autoritatea oficiala, iar un exemplar va fi inmanat operatorului economic angajator sau esantionorului acreditat oficial independent, verificat, dupa caz. Termenul de 15 zile in care auditorii autoritatii oficiale intocmesc un raport de audit, in cazul alin. (3), trebuie sa se incadreze in termenul prevazut la acest alineat.

   (5) In urma auditului efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este favorabil, se incheie un nou contract de acreditare oficiala si se elibereaza un nou certificat de acreditare oficiala.

   (6) In urma auditului efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare oficiala, iar contractul de acreditare oficiala se considera nul. Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta poate sa decida daca depune cerere cu documentatia reactualizata pentru inceperea unui alt audit sau face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere.



   SECTIUNEA a 2-a
  Supravegherea esantionorilor acreditati oficial, efectuata
de autoritatea oficiala



   Art. 18. - (1) Supravegherea esantionorilor acreditati oficial este efectuata anual de catre autoritatea oficiala astfel:

   a) prin esantionarea si testarea oficiala a minimum 5% din loturile esantionate de esantionorul acreditat oficial. Aceasta proportie este in principiu egal distribuita pentru persoanele fizice si juridice cu samanta intrata pentru certificare si din speciile intrate. Proportia poate fi mai mare atunci cand exista dubii specifice. Proportia de minimum 5% nu se aplica esantionarii automate. Esantioanele de verificare se preleveaza de un esantionor oficial prin alegerea randomizata a loturilor;

   b) rezultatele obtinute in urma determinarilor efectuate pe esantioanele de seminte prelevate oficial sunt comparate cu rezultatele obtinute in urma determinarilor efectuate pe esantioanele de seminte prelevate de esantionorul acreditat oficial, verificandu-se incadrarea acestora in limitele de toleranta;

   c) incadrarea in limitele de toleranta este obligatorie pentru toate esantioanele prelevate. Atunci cand diferenta depaseste limitele de toleranta admise, autoritatea oficiala va stabili unele masuri corective. In urma aplicarii masurilor corective, rezultatele obtinute sunt transmise autoritatii oficiale. Daca nici in urma actiunilor corective rezultatele nu se incadreaza in limitele de toleranta, acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasa. In acest caz autoritatea oficiala ia masuri ca orice certificare a semintei esantionate sa fie anulata, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca totusi aceasta samanta indeplineste toate conditiile prevazute in reguli si norme;

   d) loturile de samanta din care s-au prelevat esantioane si s-au efectuat teste sub supraveghere oficiala, mentionate la alin. (1) lit. a), trebuie identificate si marcate oficial.

   (2) Dupa incheierea determinarilor, autoritatea oficiala intocmeste un raport de supraveghere. Un exemplar al raportului ramane la autoritatea oficiala, un exemplar la operatorul economic angajator si unul la esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau la esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz.

   (3) Autoritatea oficiala poate lua masuri suplimentare pentru efectuarea esantionarii sub supraveghere oficiala.

   Art. 19. - Toate activitatile desfasurate in vederea acreditarii/reacreditarii oficiale, supravegherii si monitorizarii efectuate de autoritatea oficiala sunt achitate de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz, conform tarifelor in vigoare.



   CAPITOLUL VI
  Masuri luate de autoritatea oficiala privind esantionorii acreditati



   Art. 20. - (1) Certificatul de acreditare oficiala poate fi retras temporar sau definitiv, dupa caz, in urmatoarele situatii:

   a) cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;

   b) documentul oficial de prelevare a esantioanelor contine informatii false sau eronate;

   c) nu au fost respectate conditiile, procedurile de lucru, regulile si normele in vigoare, in timpul prelevarii de esantioane;

   d) datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca esantionorul acreditat oficial nu indeplineste standardele de competenta ce se impun in activitatea pentru care a fost acreditat;

   e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre esantionorul acreditat oficial independent sau de catre operatorul economic angajator in cazul persoanei angajate, pentru anul in curs.

   (2) In cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala, autoritatea oficiala poate cere esantionorului acreditat oficial sa urmeze o instruire corectiva si o reexaminare; este mentionat un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii.

   (3) Operatorul economic angajator si esantionorul sau acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent sunt anuntati in scris despre retragerea temporara a acreditarii, trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective.

   (4) Anularea deciziei de retragere temporara a acreditarii se face numai atunci cand au fost eliminate in totalitate motivele retragerii.

   (5) Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii deficientelor, operatorul economic angajator si esantionorul acreditat oficial, dupa caz, sunt anuntati in scris asupra datei de la care acestia isi pot relua activitatea.

   Art. 21. - Acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasa definitiv in urmatoarele situatii:

   a) la cererea acestuia;

   b) neprezentarea esantionorului acreditat oficial pentru reinnoirea vizei anuale sau la expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare oficiala;

   c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru corectarea neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii;

   d) depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze calitatea activitatii desfasurate si rezultatele obtinute la testele de laborator pe esantioanele prelevate de esantionorul acreditat oficial;

   e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre operatorul economic angajator sau de esantionorul acreditat oficial independent nici in urma retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala.

   Art. 22. - (1) In cazul retragerii definitive a acreditarii, operatorul economic angajator sau esantionorul acreditat oficial independent este anuntat in scris asupra motivelor si datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective.

   (2) La data retragerii temporare sau retragerii definitive a acreditarii, certificatul de acreditare oficiala se considera nul.

   Art. 23. - (1) Esantionorul acreditat oficial al carui certificat de acreditare oficiala a fost retras temporar sau definitiv poate face contestatie la LCCSMS sau INCS, in termen de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.

   (2) Autoritatea oficiala analizeaza contestatia si decide in termen de 15 zile de la primirea acesteia.

   Art. 24. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele proceduri, conditii si reguli.

Anexa nr. 1 la Proceduri, condiţii şi reguli

Anexa nr. 2 la Proceduri, condiţii şi reguli

Anexa nr. 3 la Proceduri, condiţii şi reguli