ANEXA
Publicat
in M.Of.nr. 678 din 8 august 2006
PROCEDURI, CONDITII SI REGULI
privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru a
preleva
esantioane de seminte in vederea efectuarii testelor
de
laborator sub supraveghere oficiala
CAPITOLUL
I
Domeniul de aplicare
Art.
1.
- (1)
Prezentele proceduri, conditii si reguli se aplica pentru acreditarea
esantionorilor in scopul stabilirii competentei de a efectua prelevari de
esantioane reprezentative din loturile de samanta, recunoscute de autoritatea
oficiala, in vederea efectuarii testelor de laborator sub supraveghere oficiala,
care pot fi:
a)
persoane fizice independente;
b)
persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale caror activitati nu
implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea ori
comercializarea semintei; sau
c)
persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale caror activitati implica
productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea
semintei.
(2)
In cazul prevazut la alin. (1) lit. c) esantionorul poate esantiona samanta
numai din loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, in afara de cazul
in care exista un alt acord intre angajatorul sau, un alt operator economic care
solicita certificarea si autoritatea oficiala.
(3)
Acreditarea esantionorilor pentru a preleva esantioane de seminte destinate
testarii in laborator se efectueaza de autoritatea oficiala desemnata prin Legea
nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si
inregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru
Calitatea Semintelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, prin unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv
Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor
(LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a
materialului saditor (ITCSMS), dupa caz.
(4)
Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea esantionorilor pentru a
preleva esantioane de seminte destinate testarii in laborator sub supraveghere
oficiala sunt:
a)
cereale si plante furajere, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si
normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul,
certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, si
Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.263/2005
pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea
comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor
de plante furajere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14
bis din 6 ianuarie 2006;
b)
oleaginoase si textile, sfecla, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor si
normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul,
certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si
textile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9
ianuarie 2006, si Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind
producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si
comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;
c)
legume, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind
producerea in vederea comercializarii, controlul si certificarea calitatii si
comercializarea semintelor de legume, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(5)
Prelevarea esantioanelor din loturile de seminte, inchiderea si etichetarea
ambalajelor sunt activitati strans legate si vor face obiectul aceleiasi
proceduri de acreditare.
(6)
Eliberarea certificatului de acreditare oficiala de catre autoritatea oficiala
atesta ca esantionorul acreditat oficial poate sa efectueze prelevari de
esantioane din loturile de seminte pentru care a fost acordata acreditarea.
CAPITOLUL
II
Definirea termenilor
Art.
2.
- (1)
Acreditare oficiala reprezinta delegarea de responsabilitate care permite unei
persoane fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele
organismului oficial al autoritatii oficiale.
(2)
Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru
procedura de acreditare.
(3)
Actiune preventiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
potentiale neconformitati sau a altei posibile situatii nedorite, in scopul
prevenirii aparitiei acestora.
(4)
Actiune corectiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
neconformitati, in scopul prevenirii repetarii acestora.
(5)
Operator economic angajator este persoana fizica sau juridica ce angajeaza
persoane fizice si a carui activitate implica sau nu productia, recolta,
prelucrarea sau comercializarea semintei.
(6)
Autoritate oficiala este autoritatea desemnata oficial, prevazuta la art. 1
alin. (3), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru
desfasurarea de activitati specifice in numele sau, la cererea acestora.
(7)
Audit este examinarea sistematica, independenta si documentata in scopul
determinarii masurii in care sunt indeplinite criteriile, ansamblul de politici,
proceduri sau cerinte.
(8)
Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridica ce doreste sa obtina de
la autoritatea oficiala un certificat de acreditare oficiala.
(9)
Certificat de acreditare oficiala este documentul eliberat de autoritatea
oficiala, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze prelevari
de esantioane din loturile de seminte si care dovedeste ca persoana acreditata
poseda cunostintele tehnice necesare pentru realizarea scopului propus la
solicitarea acreditarii.
(10)
Conformitate reprezinta satisfacerea exigentelor specifice unei activitati sau
unui produs.
(11)
Esantionor oficial este esantionorul oficial al autoritatii oficiale prevazute
la art. 1 alin. (3).
(12)
Esantionor acreditat oficial este persoana fizica independenta sau angajata a
unei persoane fizice sau juridice, dar nu un angajat al unui organism acreditor,
acreditata pentru efectuarea de prelevari de esantioane din loturile de seminte
sub supraveghere oficiala.
(13)
Lot este o anumita cantitate de samanta fizic identificabila prin omogenitatea
compozitiei si a originii sale, pentru care se poate elibera un document de
calitate.
(14)
Neconformitate majora este activitatea care influenteaza in mod negativ
calitatea serviciului prestat de persoana acreditata si care trebuie corectata
imediat.
(15)
Neconformitate minora este activitatea care nu influenteaza direct calitatea
serviciului prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.
(16)
Prelevare de esantioane reprezinta toate etapele prevazute in regulile si
normele in vigoare, ce trebuie respectate pentru a obtine un esantion de seminte
reprezentativ pentru un lot, in vederea efecturarii testelor de laborator.
(17)
Procedura reprezinta documentele, operatiunile primare si auxiliare de
indeplinit pentru desfasurarea unei activitati, responsabilitatile fiecarei
persoane, precum si interactiunea intre responsabilitati si operatiuni.
(18)
Supraveghere oficiala este procedura prin care autoritatea oficiala urmareste si
verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de
autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele sau.
CAPITOLUL
III
Conditii pentru esantionori
SECTIUNEA
1
Conditii pentru acreditare
Art.
3.
- (1)
Prelevarea de esantioane poate fi efectuata de esantionorul acreditat oficial in
acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia.
(2)
Esantionorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea fi
acreditati:
a)
sa fie independenti in activitatea de esantionare;
b)
sa aiba calificarile tehnice necesare;
c)
sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;
d)
sa nu obtina niciun profit personal necuvenit din prelevarea de esantioane;
e)
sa aiba experienta si pregatire corespunzatoare in domeniu;
f)
sa lucreze in conformitate cu regulile si normele in vigoare;
g)
sa posede echipament adecvat pentru esantionare;
h)
sa isi demonstreze competenta privind:
(i)
intelegerea termenului lot de samanta si a factorilor care afecteaza
uniformitatea lotului;
(ii)
intelegerea importantei preciziei operatiunii de esantionare;
(iii)
capacitatea de esantionare folosind tehnici, proceduri si echipamente corecte;
(iv)
intocmirea corecta a documentului de prelevare si insotire a esantioanelor
(proces-verbal).
(3)
Persoana fizica independenta sau operatorul economic angajator inregistrat, dupa
caz, trebuie sa depuna la ITCSMS sau la LCCSMS in a carui zona teritoriala isi
desfasoara activitatea specifica o cerere-tip, in doua exemplare, impreuna cu
toate documentele prevazute, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, prin
care sa solicite acreditarea. In cerere se precizeaza specia sau grupa de specii
pentru care se solicita acreditarea esantionorului.
(4)
Documentele solicitate la inscrierea pentru acreditare sunt:
a)
copie xerox de pe autorizatia de producere, prelucrare sau comercializare a
semintelor, vizata pentru anul in curs, in cazul persoanelor fizice sau juridice
angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c);
b)
copie xerox de pe statutul operatorului economic inregistrat, cu specificarea
obiectului de activitate, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare
prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);
c)
copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului
comertului de pe langa camera de comert si industrie, in cazul persoanelor
fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);
d)
copie xerox de pe certificatul de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor
fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);
e)
dosarul de prezentare a persoanei fizice independente sau a persoanei angajate
care urmeaza sa se ocupe de prelevarea de esantioane in vederea efectuarii
testarii semintelor, care va cuprinde:
(i)
copie de pe diploma de studii;
(ii)
curriculum vitae;
(iii)
copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
(5)
Inscrierea pentru acreditare oficiala este acceptata numai daca documentatia
este corect intocmita, in conformitate cu prezentele proceduri, conditii si
reguli.
(6)
Contravaloarea prestatiei de acreditare este achitata de persoana fizica
independenta sau de operatorul economic angajator, la acceptarea cererii si
inregistrarea acesteia.
SECTIUNEA
a 2-a
Cunostinte si aptitudini
Art.
4.
- (1)
Esantionorii candidati la acreditare oficiala trebuie sa aiba calificarile
tehnice necesare si pregatire de specialitate, obtinute in cadrul instruirilor
organizate in conditiile aplicate esantionorilor oficiali, confirmati prin
examinare oficiala. Esantionarea se efectueaza in conformitate cu legislatia in
vigoare.
(2)
Autoritatea oficiala verifica cunostintele esantionorilor candidati la
acreditare prin:
a)
testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor, normelor si
standardelor in vigoare, la care candidatul la acreditare trebuie sa obtina
minimum nota 8;
b)
proba practica privind esantionarea loturilor de samanta care consta in
prelevarea a cel putin 20 de esantioane. Acestea sunt prelevate atat de
candidatul la acreditare, cat si de esantionorul oficial, din aceleasi loturi de
samanta, in termen cat mai apropiat posibil, iar rezultatele testelor oficiale
ale esantioanelor se compara cu rezultatele testelor esantioanelor prelevate de
candidatul la acreditare, pentru a se stabili incadrarea in limitele de
toleranta. Candidatul la acreditare se considera admis la proba practica daca
rezultatele comparate se incadreaza in limitele de toleranta la minimum 90%
dintre esantioane.
Art.
5.
- (1)
Auditul, efectuat de autoritatea oficiala in vederea acreditarii esantionorilor,
trebuie sa constate daca se respecta cerintele specifice din legislatia in
vigoare. In urma efectuarii auditului in vederea acreditarii, echipa de auditori
elibereaza un raport de audit.
(2)
Raportul de audit se transmite in scris operatorului economic angajator sau
persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, in termen de 20 de zile,
astfel:
a)
daca raportul de audit este favorabil, se stabileste data la care urmeaza sa se
semneze contractul de acreditare oficiala si sa se elibereze certificatul de
acreditare oficiala;
b)
in cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic care a cerut
acreditarea sau persoana fizica independenta este informata despre respingerea
acreditarii. In termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de
respingere a acreditarii, operatorul economic sau persoana fizica independenta
anunta autoritatea oficiala daca:
(i)
renunta la cererea pentru acreditare, caz in care dosarul este clasat;
(ii)
mentine cererea de acreditare, caz in care se depune cerere cu documentatia
reactualizata pentru inceperea unui al doilea audit;
(iii)
face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditarii.
CAPITOLUL
IV
Responsabilitatile esantionorilor acreditati
oficial
si ale autoritatii oficiale
SECTIUNEA
1
Responsabilitatile esantionorilor acreditati
oficial
Art.
6.
- (1)
Esantionorul acreditat oficial este o persoana fizica independenta sau o
persoana angajata de persoane fizice ori juridice ale caror activitati implica
sau nu implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau
comercializarea semintei, acreditata de autoritatea oficiala pentru a preleva
din loturile de samanta esantioane destinate testarii in laborator sub
supraveghere oficiala.
(2)
Esantionorul acreditat oficial angajat, in cazul in care activitatea implica
productia de samanta, poate realiza prelevari de esantioane din loturile de
samanta proprietate a angajatorului sau, ambalate, inchise, etichetate si
sigilate, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau,
solicitantul de certificare a semintelor si autoritatea oficiala.
(3)
Operatorul economic angajator, in cazul persoanei angajate de persoane fizice
sau juridice ale caror activitati implica sau nu implica productia de samanta,
recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei, asigura
autoritatea oficiala ca esantionorul acreditat oficial este liber de orice
presiune in desfasurarea activitatii de esantionare.
(4)
Operatorul economic angajator sau esantionorul acreditat oficial independent,
dupa caz, achita autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de
acreditare/reacreditare prestate, precum si a celor de supraveghere si
monitorizare a activitatii de esantionare.
Art.
7.
- (1)
In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala,
esantionorul acreditat oficial este asimilat cu esantionorul oficial.
(2)
Esantionorul acreditat oficial efectueaza esantionarea in urmatoarele conditii
obligatorii:
a)
primeste comanda scrisa de esantionare, in care vor fi mentionate cel putin
urmatoarele date:
(i)
specia;
(ii)
soiul;
(iii)
categoria biologica;
(iv)
anul recoltei;
(v)
numarul lotului;
(vi)
greutatea lotului;
(vii)
numarul de ambalaje;
(viii)
analizele solicitate;
(ix)
numele si semnatura persoanei care da comanda;
b)
verifica cel putin:
(i)
identitatea lotului conform comenzii de esantionare;
(ii)
daca lotul corespunde din punctul de vedere al depozitarii, identitatii,
accesibilitatii, marcarii, etichetarii si sigilarii;
c)
utilizeaza echipament standardizat, adecvat pentru esantionare;
d)
respecta intensitatea de esantionare prevazuta in standardele, regulile si
normele tehnice in vigoare;
e)
lotul trebuie sa fie omogen;
f)
preleveaza esantioane numai in prezenta responsabilului cu calitatea sau a unui
alt reprezentant al detinatorului de seminte.
Art.
8.
- Esantionorul acreditat oficial are autoritatea sa refuze esantionarea daca:
a)
lotul nu este omogen;
b)
lotul nu are asigurata accesibilitatea de esantionare;
c)
nu se stabileste clar identitatea lotului de seminte;
d)
nu este asistat de un delegat al detinatorului de seminte;
e)
exista alte situatii deosebite, dupa caz.
Art.
9.
- (1)
Esantionul de laborator obtinut prin omogenizarea si divizarea esantionului
compus va fi ambalat si sigilat astfel incat sa nu fie afectata integritatea
lui. Datele de pe eticheta esantionului de laborator trebuie sa asigure
corespondenta dintre lot si esantion.
(2)
Esantionul este insotit la laboratorul de testare a semintelor de un document
oficial de esantionare (procesverbal), care va cuprinde cel putin datele
urmatoare:
a)
specia;
b)
soiul;
c)
categoria biologica;
d)
anul recoltei;
e)
numarul lotului;
f)
greutatea lotului;
g)
numarul de ambalaje;
h)
analizele solicitate;
i)
data esantionarii;
j)
mentiunea "netratat", "tratat" si, eventual, substanta de
tratare;
k)
numele, semnatura si stampila esantionorului acreditat;
l)
alte mentiuni.
Art.
10.
- Esantionorul acreditat oficial raspunde de integritatea esantioanelor
prelevate si de trimiterea acestora in timp util la laboratorul de testare, dar
nu mai tarziu de 48 de ore de la prelevarea esantioanelor, in cazul in care se
efectueaza si determinarea umiditatii.
Art.
11.
- (1)
Esantionorul acreditat oficial nu are competenta sa preleveze esantioane din
loturile de seminte:
a)
care fac obiectul unui litigiu;
b)
care sunt destinate exportului;
c)
care fac obiectul analizelor speciale;
d)
care sunt destinate supravegherii si monitorizarii.
(2)
Esantionorul acreditat oficial, in cazul cand este o persoana angajata, nu are
competenta sa preleveze esantioane din loturile de samanta care nu sunt
proprietatea angajatorului sau, in afara cazului in care exista un alt acord
intre angajatorul sau, solicitantul de certificare si autoritatea oficiala.
(3)
O proportie a esantioanelor din loturile de seminte trebuie prelevata pentru
postcontrol de catre esantionorul acreditat oficial. Esantioanele respective
sunt expediate la autoritatea oficiala. Esantioanele sunt prelevate in
conformitate cu precizarile specificate in legislatia in vigoare.
(4)
Cand se esantioneaza automat, operatiunile trebuie sa corespunda prezentelor
proceduri, conditii si reguli si sa fie supravegheate de autoritatea oficiala.
Art.
12.
- (1)
Esantionorul acreditat oficial trebuie sa isi mentina un nivel ridicat de
pregatire teoretica si practica prin:
a)
participarea periodica la instruiri;
b)
cunoasterea modificarilor aparute in regulile si normele tehnice in vigoare
privind prelevarea de esantioane din loturile de seminte, insusindu-si orice
schimbare;
c)
efectuarea permanenta a activitatii de esantionare, fara intreruperi de lunga
durata, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o perioada mai mare de 9
luni, se va face retestarea persoanei acreditate.
(2)
Esantionorul acreditat oficial trebuie sa fie instruit, testat sau retestat prin
cursuri de pregatire similare celor pentru esantionorul oficial si trebuie
atestat prin examinare oficiala.
SECTIUNEA
a 2-a
Responsabilitatile autoritatii oficiale
Art.
13.
- (1)
Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal specializat, de echipamente
si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice privind
acreditarea si supravegherea esantionorilor loturilor de samanta.
(2)
Autoritatea oficiala comunica operatorului economic angajator sau persoanei
fizice independente acceptul pentru inscrierea la acreditare sau motivele pentru
care inscrierea nu poate fi acceptata, in termen de 5 zile lucratoare de la data
depunerii solicitarii impreuna cu intreaga documentatie solicitata.
(3)
Autoritatea oficiala asigura accesul la informatii, documentatie si indruma
esantionorul inainte si dupa acreditare.
(4)
Autoritatea oficiala trebuie:
a)
sa furnizeze date cu privire la sistemul de acreditare a esantionorilor;
b)
sa furnizeze proceduri relevante pentru sigilarea, etichetarea si esantionarea
loturilor de seminte;
c)
sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de esantionare;
d)
sa testeze candidatul la acreditare si sa retesteze esantionorul acreditat
oficial sau esantionorul acreditat oficial independent;
e)
sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in termen
de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba scrisa;
f)
sa incheie un contract de acreditare oficiala cu operatorul economic angajator
si esantionorul acreditat oficial sau cu esantionorul acreditat oficial
independent, dupa caz, care a trecut probele de verificare in vederea
acreditarii, si sa elibereze certificatul de acreditare oficiala pentru
esantionorul acreditat oficial;
g)
sa organizeze audituri si sa monitorizeze activitatea de esantionare, etichetare
si sigilare;
h)
sa verifice daca echipamentele de esantionare folosite de esantionorul acreditat
oficial sunt cele prevazute de regulile si normele in vigoare;
i)
sa initieze actiuni preventive in scopul eliminarii unor posibile neconformitati
sau a altor situatii nedorite;
j)
sa initieze actiuni corective sau sa retraga acreditarea daca actiunile
corective nu sunt intreprinse;
k)
sa asigure identificarea esantionorului acreditat oficial printr-un numar unic
si o stampila personala.
(5)
Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea
informatiilor obtinute la toate nivelurile.
(6)
Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca esantionorul acreditat oficial:
a)
este liber de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii
desfasurate;
b)
este independent in luarea deciziilor;
c)
este impartial cand efectueaza prelevari de esantioane;
d)
nu obtine niciun profit personal din prelevarea de esantioane.
SECTIUNEA
a 3-a
Documentele de acreditare
Art.
14.
- Contractul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa nr.
2, are puterea legala a unui contract intre autoritatea oficiala, operatorul
economic angajator si esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau
esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz.
Art.
15.
- Certificatul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa
nr. 3, reprezinta documentul tipizat eliberat de autoritatea oficiala in urma
indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in prezentele proceduri, conditii si
reguli, are termen de valabilitate de 3 ani si este vizat anual in urma
verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii si retestarii
esantionorului acreditat oficial.
CAPITOLUL
V
Supravegherea si monitorizarea esantionorilor
acreditati oficial,
efectuate de autoritatea oficiala
SECTIUNEA
1
Auditul efectuat de autoritatea oficiala
Art.
16.
- (1)
Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca esantionorul acreditat
oficial respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar activitatea
pe care o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru scopul propus.
Aceasta cetitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin intermediul unui
audit.
(2)
Auditorii care efectueaza auditul esantionorului acreditat oficial sunt auditori
oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii sunt instruiti de
LCCSMS sau de alte autoritati similare din statele membre ale Comunitatii
Europene.
(3)
Autoritatea oficiala va lua in calcul, in cazul esantionorului acreditat
oficial:
a)
un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea
acestuia;
b)
reactualizarea documentatiei specifice necesare;
c)
verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau schimbarile
aduse unor documente sunt autorizate, procesate si implementate intr-o maniera
eficienta si rapida;
d)
reexaminarea cunostintelor acestuia in ceea ce priveste toate schimbarile
publicate in documentatia de specialitate;
e)
rezultatele supravegherii si monitorizarii acestuia si a loturilor esantionate
de acesta.
Art.
17.
- (1)
Auditul se efectueaza la fiecare 3 ani in vederea reacreditarii, la cererea
operatorului economic angajator sau a esantionorului acreditat oficial
independent, iar in cazul in care s-au identificat neconformitati, auditul se
efectueaza anual sau la intervale mai scurte. Perioada de 3 ani incepe de la
data acreditarii.
(2)
Documentele pe care trebuie sa le depuna operatorul economic sau esantionorul
acreditat oficial independent in vederea reacreditarii sunt:
a)
cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficiala, in doua
exemplare, cu cel putin 3 luni inainte de data expirarii valabilitatii
certificatului de acreditare oficiala;
b)
documentatia necesara la acreditare, reactualizata;
c)
alte documente solicitate, dupa caz, de catre autoritatea oficiala.
(3)
Data efectuarii auditului in vederea reacreditarii va fi stabilita de
autoritatea oficiala de comun acord cu solicitantul, dar nu mai tarziu de 3 luni
de la data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala.
(4)
In termen de 15 zile de la data efectuarii auditului in vederea reacreditarii,
auditorii autoritatii oficiale intocmesc un raport de audit in 3 exemplare, din
care doua exemplare raman la autoritatea oficiala, iar un exemplar va fi inmanat
operatorului economic angajator sau esantionorului acreditat oficial
independent, verificat, dupa caz. Termenul de 15 zile in care auditorii
autoritatii oficiale intocmesc un raport de audit, in cazul alin. (3), trebuie
sa se incadreze in termenul prevazut la acest alineat.
(5)
In urma auditului efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este
favorabil, se incheie un nou contract de acreditare oficiala si se elibereaza un
nou certificat de acreditare oficiala.
(6)
In urma auditului efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este
nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare oficiala, iar contractul de
acreditare oficiala se considera nul. Operatorul economic angajator sau persoana
fizica independenta poate sa decida daca depune cerere cu documentatia
reactualizata pentru inceperea unui alt audit sau face contestatie la INCS
impotriva deciziei de respingere.
SECTIUNEA
a 2-a
Supravegherea esantionorilor acreditati
oficial, efectuata
de autoritatea oficiala
Art.
18.
- (1)
Supravegherea esantionorilor acreditati oficial este efectuata anual de catre
autoritatea oficiala astfel:
a)
prin esantionarea si testarea oficiala a minimum 5% din loturile esantionate de
esantionorul acreditat oficial. Aceasta proportie este in principiu egal
distribuita pentru persoanele fizice si juridice cu samanta intrata pentru
certificare si din speciile intrate. Proportia poate fi mai mare atunci cand
exista dubii specifice. Proportia de minimum 5% nu se aplica esantionarii
automate. Esantioanele de verificare se preleveaza de un esantionor oficial prin
alegerea randomizata a loturilor;
b)
rezultatele obtinute in urma determinarilor efectuate pe esantioanele de seminte
prelevate oficial sunt comparate cu rezultatele obtinute in urma determinarilor
efectuate pe esantioanele de seminte prelevate de esantionorul acreditat
oficial, verificandu-se incadrarea acestora in limitele de toleranta;
c)
incadrarea in limitele de toleranta este obligatorie pentru toate esantioanele
prelevate. Atunci cand diferenta depaseste limitele de toleranta admise,
autoritatea oficiala va stabili unele masuri corective. In urma aplicarii
masurilor corective, rezultatele obtinute sunt transmise autoritatii oficiale.
Daca nici in urma actiunilor corective rezultatele nu se incadreaza in limitele
de toleranta, acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasa. In
acest caz autoritatea oficiala ia masuri ca orice certificare a semintei
esantionate sa fie anulata, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca
totusi aceasta samanta indeplineste toate conditiile prevazute in reguli si
norme;
d)
loturile de samanta din care s-au prelevat esantioane si s-au efectuat teste sub
supraveghere oficiala, mentionate la alin. (1) lit. a), trebuie identificate si
marcate oficial.
(2)
Dupa incheierea determinarilor, autoritatea oficiala intocmeste un raport de
supraveghere. Un exemplar al raportului ramane la autoritatea oficiala, un
exemplar la operatorul economic angajator si unul la esantionorul acreditat
oficial al angajatorului sau la esantionorul acreditat oficial independent, dupa
caz.
(3)
Autoritatea oficiala poate lua masuri suplimentare pentru efectuarea
esantionarii sub supraveghere oficiala.
Art.
19.
- Toate activitatile desfasurate in vederea acreditarii/reacreditarii oficiale,
supravegherii si monitorizarii efectuate de autoritatea oficiala sunt achitate
de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de
esantionorul acreditat oficial independent, dupa caz, conform tarifelor in
vigoare.
CAPITOLUL
VI
Masuri luate de autoritatea oficiala privind
esantionorii acreditati
Art.
20.
- (1)
Certificatul de acreditare oficiala poate fi retras temporar sau definitiv, dupa
caz, in urmatoarele situatii:
a)
cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;
b)
documentul oficial de prelevare a esantioanelor contine informatii false sau
eronate;
c)
nu au fost respectate conditiile, procedurile de lucru, regulile si normele in
vigoare, in timpul prelevarii de esantioane;
d)
datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca esantionorul
acreditat oficial nu indeplineste standardele de competenta ce se impun in
activitatea pentru care a fost acreditat;
e)
neindeplinirea obligatiilor financiare de catre esantionorul acreditat oficial
independent sau de catre operatorul economic angajator in cazul persoanei
angajate, pentru anul in curs.
(2)
In cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala,
autoritatea oficiala poate cere esantionorului acreditat oficial sa urmeze o
instruire corectiva si o reexaminare; este mentionat un termen limita de
corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii.
(3)
Operatorul economic angajator si esantionorul sau acreditat oficial sau
esantionorul acreditat oficial independent sunt anuntati in scris despre
retragerea temporara a acreditarii, trebuind sa semneze pentru primirea
notificarii respective.
(4)
Anularea deciziei de retragere temporara a acreditarii se face numai atunci cand
au fost eliminate in totalitate motivele retragerii.
(5)
Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii deficientelor,
operatorul economic angajator si esantionorul acreditat oficial, dupa caz, sunt
anuntati in scris asupra datei de la care acestia isi pot relua activitatea.
Art.
21.
- Acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasa definitiv in
urmatoarele situatii:
a)
la cererea acestuia;
b)
neprezentarea esantionorului acreditat oficial pentru reinnoirea vizei anuale
sau la expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare
oficiala;
c)
nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru corectarea
neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii;
d)
depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze calitatea
activitatii desfasurate si rezultatele obtinute la testele de laborator pe
esantioanele prelevate de esantionorul acreditat oficial;
e)
neindeplinirea obligatiilor financiare de catre operatorul economic angajator
sau de esantionorul acreditat oficial independent nici in urma retragerii
temporare a certificatului de acreditare oficiala.
Art.
22.
- (1)
In cazul retragerii definitive a acreditarii, operatorul economic angajator sau
esantionorul acreditat oficial independent este anuntat in scris asupra
motivelor si datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru
primirea notificarii respective.
(2)
La data retragerii temporare sau retragerii definitive a acreditarii,
certificatul de acreditare oficiala se considera nul.
Art.
23.
- (1)
Esantionorul acreditat oficial al carui certificat de acreditare oficiala a fost
retras temporar sau definitiv poate face contestatie la LCCSMS sau INCS, in
termen de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.
(2)
Autoritatea oficiala analizeaza contestatia si decide in termen de 15 zile de la
primirea acesteia.
Art.
24.
- Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele proceduri, conditii si
reguli.
Anexa nr. 1 la Proceduri, condiţii şi reguli