ANEXA:
Publicat
in Monitorul Oficial cu numarul 678 din data de 8 august 2006
PROCEDURI, CONDITII SI REGULI
privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru
efectuarea
inspectiilor in camp in vederea certificarii unor
culturi
semincere sub supraveghere oficiala
CAPITOLUL
I
Domeniul de aplicare
Art.
1.
- (1)
Prezentele proceduri, conditii si reguli se aplica pentru acreditarea
inspectorilor in camp in scopul stabilirii competentei de a efectua
inspectiile in camp in vederea certificarii semintelor, recunoscute de
autoritatea oficiala, sub supraveghere oficiala. Inspectorii in camp pot fi:
a)
persoane fizice independente;
b)
persoane angajate de catre persoane fizice sau juridice a caror activitate
este de a presta servicii tehnice independente catre producatorii,
prelucratorii sau comerciantii de samanta;
c)
persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati implica
producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor.
(2)
In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), inspectorul in camp acreditat
oficial poate efectua inspectii in camp numai pe teritoriul angajatorului sau,
in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, un alt
operator economic care solicita certificarea si autoritatea oficiala.
(3)
In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c), operatorul economic
angajator asigura autoritatea oficiala ca inspectorul in camp candidat sau
acreditat este liber de orice presiune in desfasurarea activitatii de control
in camp.
(4)
Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea
certificarii se realizeaza de catre autoritatea oficiala, desemnata de Legea nr.
266/2002 privind producerea, prelucrarea controlul si
certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor,
precum si inregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala
pentru Calitatea Semintelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin unitatile teritoriale ale acesteia,
respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului
Saditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si
a materialului saditor (ITCSMS), dupa caz.
(5)
Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea inspectorilor in camp
pentru a efectua inspectii in vederea certificarii culturilor semincere sub
supraveghere oficiala sunt:
a)
cereale si plante furajere, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si
normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul,
certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, si in
Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr.
1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea
in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si
comercializarea semintelor de plante furajere, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b)
oleaginoase si textile, sfecla, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor si
normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul,
certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si
textile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9
ianuarie 2006, si in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor
tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea
calitatii si comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie
2006;
c)
legume, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor
tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul si
certificarea calitatii si/sau comercializarea semintelor de legume, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(6)
Inspectia in camp sub supraveghere oficiala se efectueaza pentru culturile
semincere din categoriile biologice prevazute in ordinele ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale mentionate la alin. (5).
(7)
Eliberarea certificatului de acreditare oficiala de catre autoritatea oficiala
atesta ca inspectorul in camp acreditat oficial poate sa efectueze inspectia
in camp in vederea certificarii culturilor semincere pentru care a fost
acordata acreditarea.
CAPITOLUL
II
Definirea termenilor
Art.
2.
- (1)
Acreditare oficiala reprezinta delegarea de responsabilitate care permite unei
persoane fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele
organismului responsabil pentru respectiva activitate.
(2)
Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta
pentru procedura de acreditare.
(3)
Actiune preventiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
potentiale neconformitati sau a altei posibile situatii nedorite, in scopul
prevenirii aparitiei acestora.
(4)
Actiune corectiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
neconformitati, in scopul prevenirii repetarii acestora.
(5)
Operator economic angajator este persoana fizica sau juridica care angajeaza
persoane fizice si a carei activitate implica producerea, prelucrarea sau
comercializarea semintei ori prestarea de servicii tehnice independente catre
producatorii, prelucratorii sau comerciantii de samanta.
(6)
Autoritatea oficiala este autoritatea desemnata oficial, prevazuta la art. 1
alin. (4), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru
desfasurarea de activitati specifice, la cererea acestora.
(7)
Audit este examinarea sistematica, independenta si documentata in scopul
determinarii masurii in care sunt indeplinite criteriile, ansamblul de
politici, proceduri sau cerinte.
(8)
Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridica ce doreste sa obtina
de la autoritatea desemnata un certificat de acreditare oficiala.
(9)
Certificat de acreditare oficiala este documentul eliberat de autoritatea
oficiala, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze
inspectii in camp in vederea certificarii unor culturi semincere si care
dovedeste ca persoana acreditata poseda cunostintele tehnice necesare pentru
realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditarii.
(10)
Conformitate reprezinta satisfacerea exigentelor specifice unei activitati.
(11)
Neconformitate majora este activitatea care influenteaza in mod negativ
serviciul prestat de persoana acreditata si care trebuie corectata imediat.
(12)
Neconformitate minora este activitatea care nu influenteaza direct serviciul
prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.
(13)
Inspectia in camp (controlul in camp) este examinarea in camp a plantelor unei
culturi destinate producerii de seminte conform metodelor, regulilor si
normelor in vigoare.
(14)
Inspector in camp oficial este inspectorul oficial al autoritatii prevazute la
art. 1 alin. (4).
(15)
Inspector in camp acreditat oficial este persoana fizica independenta sau
persoana angajata de persoane fizice ori juridice, care poate efectua
inspectia in camp a unor culturi semincere sub supravegherea autoritatii
oficiale.
(16)
Procedura reprezinta documentele, operatiunile primare si auxiliare de
indeplinit pentru desfasurarea unei activitati, responsabilitatile fiecarei
persoane, precum si interactiunea intre responsabilitati si operatiuni.
(17)
Supraveghere oficiala este procedura prin care autoritatea oficiala urmareste
si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice
acreditate de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in
numele sau.
CAPITOLUL
III
Conditii pentru inspectorii in camp in
vederea acreditarii oficiale
SECTIUNEA
1
Conditii pentru acreditare
Art.
3.
- (1)
Inspectia in camp a culturilor semincere poate fi efectuata de catre:
a)
inspectori in camp, angajati de persoane fizice sau juridice inregistrate
pentru producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor, acreditati in
acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia;
b)
inspectori in camp, angajati de persoane fizice sau juridice a caror
activitate este de a presta servicii tehnice independente catre producatorii,
prelucratorii sau comerciantii de samanta, acreditati in acest scop de
autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia;
c)
inspectori in camp care sunt persoane fizice independente, acreditati in acest
scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia.
(2)
Inspectorii in camp trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a
putea fi acreditati:
a)
sa aiba pregatire corespunzatoare in domeniu, cel putin 3 ani experienta in
producerea, controlul si certificarea semintelor, ameliorarea soiurilor de
plante si suficiente cunostinte pentru desfasurarea activitatii in bune
conditii;
b)
sa aiba calificarile tehnice necesare;
c)
sa fie independenti in activitatea pe care o desfasoara;
d)
sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;
e)
sa nu obtina niciun profit personal necuvenit ca urmare a deciziilor sau
masurilor luate in urma efectuarii inspectiilor in camp;
f)
sa lucreze in conformitate cu metodele, regulile si normele in vigoare
aplicabile inspectiilor oficiale;
g)
sa demonstreze competenta si cunostinte privind:
(i)
intelegerea termenilor inspectie in camp si distinctivitate, uniformitate si
stabilitate, respectiv caracterele morfologice si fiziologice ale soiurilor si
modul de notare in descrierea soiurilor;
(ii)
intelegerea importantei preciziei operatiunii de inspectie in camp;
(iii)
intocmirea corecta a documentelor oficiale.
(3)
Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta trebuie sa
depuna la ITCSMS sau LCCSMS in a carui zona teritoriala isi desfasoara
activitatea specifica o cerere-tip, conform modelului prezentat in anexa nr.
1, in doua exemplare, din care unul se restituie solicitantului dupa
terminarea procedurilor de acreditare, impreuna cu toate documentele
prevazute.
(4)
Documentele solicitate pentru inscrierea candidatului la acreditare sunt:
a)
copie xerox de pe autorizatia de producere, prelucrare sau comercializare a
semintelor, vizata pe anul in curs, in cazul persoanelor fizice sau juridice
angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c);
b)
copie xerox de pe statutul operatorului economic inregistrat, cu specificarea
obiectului de activitate, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare
prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);
c)
copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie, in cazul
persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit.
b) si c);
d)
copie xerox de pe certificatul de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor
fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);
e)
dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a persoanei fizice independente
care urmeaza sa fie acreditata pentru inspectia in camp, care cuprinde cel
putin:
(i)
copie de pe diploma de studii;
(ii)
curriculum vitae;
(iii)
copie de pe carnetul de munca sau contractul temporar;
(iv)
angajamentul scris al persoanei si angajatorului sau ori al persoanei fizice,
dupa caz, de a se conforma regulilor care guverneaza inspectiile oficiale in
camp.
(5)
Inscrierea pentru acreditare oficiala este acceptata numai daca documentatia
este corect intocmita, in conformitate cu prezentele proceduri, conditii si
reguli.
(6)
Contravaloarea prestatiei de acreditare este achitata de operatorul economic
angajator sau de persoana fizica independenta, la acceptarea cererii si
inregistrarea acesteia.
SECTIUNEA
a 2-a
Cunostinte si aptitudini
Art.
4.
- (1)
Inspectorii in camp candidati la acreditarea oficiala vor avea calificarea
tehnica necesara, obtinuta in cadrul instruirilor organizate in conditiile
aplicabile inspectorilor in camp oficiali, confirmati prin examinare oficiala.
Inspectiile in camp se efectueaza in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2)
Candidatul la acreditare trebuie sa aiba cunostinte privind:
a)
metodele OCDE pentru inspectia culturilor in camp;
b)
metodele si cerintele specifice de inspectie in camp la culturile pentru care
a solicitat acreditarea;
c)
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cultura in conformitate cu
regulile si normele in vigoare;
d)
caracteristicile speciilor si soiurilor pentru care a solicitat acreditarea,
eventualele plante netipice si din alte specii;
e)
organismele daunatoare ale diferitelor specii si simptomele acestora, precum
si diferitele categorii de buruieni si identificarea lor;
f)
orice anomalie datorata toxicitatii pesticidelor, problemelor de nutritie,
umiditate si temperatura;
g)
determinarea identitatii si puritatii soiului prin identificarea morfologica
si fiziologica;
h)
detectarea, caracterizarea si cuantificarea impuritatilor in cultura
semincera;
i)
interpretarea corecta a rezultatelor.
(3)
Autoritatea oficiala verifica cunostintele candidatului la acreditare prin:
a)
testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor, normelor si
standardelor in vigoare, principiilor si procedurilor de control in camp, la
care candidatul la acreditare trebuie sa obtina minimum nota 8 pentru a putea
intra la proba practica;
b)
proba practica privind aptitudinile necesare pentru inspectia in camp prin
examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei
practice se interpreteaza astfel:
(i)
candidatul la acreditare este considerat admis daca rezultatele obtinute de
acesta sunt apropiate de cele obtinute de inspectorul in camp oficial, cu o
toleranta de ±0,1% pentru speciile cu determinarea procentuala a
componentelor culturii si o bucata planta netipica pentru speciile cu
determinare numerica a componentelor culturii, la toate cele 3 parcele
examinate;
(ii)
daca rezultatele determinarilor la una dintre parcele nu se incadreaza in
limitele de toleranta, proba practica se suplimenteaza cu examinarea unei noi
parcele; daca aceasta se incadreaza in limitele de toleranta, candidatul la
acreditare se considera admis, iar daca nu se incadreaza in limitele de
toleranta se aplica prevederile pct. (iii);
(iii)
daca rezultatele determinarilor la doua dintre parcele nu se incadreaza in
limitele de toleranta, candidatul la acreditare va efectua inspectia in camp
impreuna cu un inspector in camp oficial, aceasta desfasurandu-se pe perioada
unui sezon de inspectie in camp pentru specia respectiva. Dupa perioada de
instruire practica se face reverificarea cunostintelor practice ale
candidatului la acreditare;
(iv)
daca rezultatele determinarilor la toate cele 3 parcele nu se incadreaza in
limitele de toleranta, candidatul la acreditare se considera respins de la
acreditare.
Art.
5.
- (1)
Auditul efectuat de autoritatea oficiala in vederea acreditarii inspectorilor
in camp trebuie sa constate daca se respecta cerintele specifice din
legislatia in vigoare. In urma efectuarii auditului in vederea acreditarii,
echipa de auditori elibereaza un raport de audit.
(2)
Raportul de audit se transmite in scris operatorului economic angajator sau
persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, in termen de 20 de
zile, astfel:
a)
daca raportul de audit este favorabil, se stabileste data la care urmeaza sa
se semneze contractul de acreditare oficiala si sa se elibereze certificatul
de acreditare oficiala;
b)
in cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic angajator care
a cerut acreditarea sau persoana fizica independenta este informata despre
respingerea acreditarii. In termen de 30 de zile de la data comunicarii
deciziei de respingere a acreditarii, operatorul economic angajator sau
persoana fizica independenta anunta autoritatea oficiala daca:
(i)
renunta la cererea pentru acreditare, caz in care dosarul este clasat;
(ii)
mentine cererea de acreditare, caz in care se depune cerere cu documentatia
reactualizata pentru inceperea unui al doilea audit;
(iii)
face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditarii.
CAPITOLUL
IV
Responsabilitatile inspectorilor in camp
acreditati oficial si ale autoritatii
oficiale
SECTIUNEA
1
Responsabilitatile inspectorilor in camp
acreditati oficial
Art.
6.
- (1)
In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala,
inspectorii in camp acreditati oficial sunt asimilati cu inspectorii in camp
oficiali.
(2)
Inspectorii in camp acreditati oficial efectueaza inspectia in camp sub
supraveghere oficiala in conformitate cu regulile si normele in vigoare
aplicabile inspectiilor oficiale pentru speciile de seminte pentru care au
fost acreditati.
(3)
Inspectorii in camp acreditati oficial trebuie sa isi mentina un nivel ridicat
de pregatire teoretica si practica prin:
a)
efectuarea permanenta a activitatii de inspectie in camp a culturilor
semincere, fara intreruperi, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o
perioada mai mare de un an, se face retestarea persoanei acreditate;
b)
participarea la instruirile periodice;
c)
cunoasterea modificarilor aparute in normele in vigoare si metodelor de
inspectie a culturilor in camp, insusindu-si orice schimbare.
(4)
Inspectorii in camp acreditati oficial trebuie sa fie instruiti si testati sau
retestati prin cursuri de pregatire organizate in conditiile aplicabile
inspectorilor in camp oficiali si confirmati prin examinari oficiale.
(5)
Operatorul economic angajator sau inspectorul in camp acreditat oficial
independent, dupa caz, achita autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor
de acreditare/reacreditare prestate, precum si a celor de supraveghere si
monitorizare a activitatii de control in camp.
SECTIUNEA
a 2-a
Responsabilitatile autoritatii oficiale
Art.
7.
- Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca inspectorul in camp acreditat
oficial este liber de orice presiune ce poate afecta negativ activitatea de
inspectie in camp.
Art.
8.
- (1)
Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal calificat, specializat, de
echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice
privind acreditarea oficiala si supravegherea inspectorului in camp acreditat
oficial.
(2)
Autoritatea oficiala comunica acceptul pentru inscrierea la acreditare sau
motivele pentru care inscrierea nu poate fi acceptata, in decurs de 5 zile
lucratoare de la data depunerii solicitarii si a intregii documentatii
solicitate.
(3)
Autoritatea oficiala asigura accesul la informatii, documentatie si indruma
inspectorul in camp inainte si dupa acreditare.
(4)
Autoritatea oficiala poate acorda dreptul de inspectie sub supraveghere
oficiala numai pentru culturile semincere realizate din samanta verificata in
postcontrol oficial si ale carei rezultate au fost satisfacatoare.
(5)
Autoritatea oficiala trebuie:
a)
sa furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele OCDE pentru inspectia
in camp a culturilor semincere;
b)
sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de inspectie in camp
a culturilor semincere;
c)
sa testeze candidatul la acreditare si sa retesteze inspectorul in camp
acreditat oficial;
d)
sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in
termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii fiecarei probe;
e)
sa incheie un contract de acreditare oficiala cu operatorul economic angajator
si inspectorul in camp acreditat oficial sau cu inspectorul in camp acreditat
oficial independent, dupa caz, care a trecut probele de verificare in vederea
acreditarii, si sa elibereze certificatul de acreditare oficiala pentru
inspectorul in camp acreditat oficial;
f)
sa organizeze audituri, sa supravegheze si sa monitorizeze activitatea de
inspectie in camp, ceea ce presupune:
(i)
verificarea cunostintelor inspectorului in camp acreditat oficial in anumite
perioade critice;
(ii)
verificarea metodelor aplicate in efectuarea determinarilor in camp;
(iii)
verificarea aplicarii corecte a normelor in vigoare, a procedurilor si
instructiunilor de lucru;
(iv)
initierea de actiuni preventive in scopul eliminarii unor posibile
neconformitati sau a altor situatii nedorite;
(v)
initierea de actiuni corective sau retragerea acreditarii daca actiunile
corective nu sunt intreprinse;
(vi)
identificarea inspectorului in camp acreditat oficial printr-un numar unic si
o stampila personala;
(vii)
identificarea culturilor inspectate de inspectorul in camp acreditat oficial
si a loturilor de seminte rezultate, care sa permita monitorizarea semintelor
pe tot parcursul circulatiei si folosirii lor.
(6)
Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea
informatiilor obtinute la toate nivelurile.
(7)
Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca inspectorul in camp acreditat
oficial:
a)
este independent in luarea deciziilor;
b)
este impartial cand efectueaza inspectia in camp a culturilor semincere;
c)
nu obtine niciun profit personal necuvenit, in urma deciziilor sau a masurilor
luate, din activitatea de inspectie in camp a culturilor semincere.
SECTIUNEA
a 3-a
Documentele de acreditare
Art.
9.
- Contractul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa
nr. 2, are puterea legala a unui contract intre autoritatea oficiala,
operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial angajat
sau inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz.
Art.
10.
- Certificatul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa
nr. 3, reprezinta documentul tipizat eliberat de autoritatea oficiala in urma
indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in prezentele proceduri, conditii
si reguli, are termen de valabilitate 3 ani si este vizat anual in urma
verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii si retestarii
inspectorului in camp acreditat oficial.
CAPITOLUL
V
Supravegherea si monitorizarea inspectorilor
in camp acreditati
oficial, efectuate de autoritatea oficiala
SECTIUNEA
1
Auditul efectuat de autoritatea oficiala
Art.
11.
- (1)
Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca inspectorul in camp
acreditat oficial respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar
activitatea pe care o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru
scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin
intermediul unui audit.
(2)
Auditorii care efectueaza auditul inspectorului in camp acreditat oficial sunt
inspectori oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii vor
fi instruiti anual de LCCSMS sau de alte autoritati similare pe plan
international.
(3)
Autoritatea oficiala ia in calcul, in cazul inspectorului in camp acreditat
oficial:
a)
un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea
acestuia;
b)
reactualizarea documentatiei necesare;
c)
verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau
schimbarile aduse unor documente sunt autorizate, procesate si implementate
intr-o maniera eficienta;
d)
reexaminarea cunostintelor acestuia in ceea ce priveste toate schimbarile
publicate in documentatia de specialitate;
e)
rezultatele supravegherii si monitorizarii acestuia.
Art.
12.
- (1)
Auditul se efectueaza la fiecare 3 ani pentru prelungirea acreditarii in
vederea reacreditarii, la cererea operatorului economic angajator sau a
inspectorului in camp acreditat oficial independent, iar in cazul in care s-au
identificat neconformitati, frecventa auditurilor este sporita. Perioada de 3
ani incepe de la data acreditarii.
(2)
Documentele pe care trebuie sa le depuna operatorul economic angajator sau
inspectorul in camp acreditat oficial independent in vederea reacreditarii
sunt:
a)
cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficiala, in doua
exemplare, cu cel putin 3 luni inainte de data expirarii valabilitatii
certificatului de acreditare oficiala;
b)
documentatia necesara la acreditare, reactualizata;
c)
alte documente solicitate, dupa caz, de autoritatea oficiala.
(3)
Data efectuarii auditului in vederea reacreditarii va fi stabilita de
autoritatea oficiala de comun acord cu solicitantul, dar nu mai tarziu de 3
luni de la data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala.
(4)
In termen de 15 zile de la data efectuarii auditului in vederea reacreditarii,
auditorii autoritatii intocmesc un raport de audit, in 3 exemplare, din care
doua exemplare raman la autoritatea oficiala, iar un exemplar va fi inmanat
operatorului economic angajator sau inspectorului in camp acreditat oficial
independent, dupa caz. Termenul de 15 zile in care auditorii autoritatii
oficiale intocmesc un raport de audit, in cazul alin. (3), trebuie sa se
incadreze in termenul prevazut la acest alineat.
(5)
In urma auditului in vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficiala,
daca raportul de audit este favorabil, se incheie un nou contract de
acreditare oficiala si se elibereaza un nou certificat de acreditare oficiala.
(6)
In urma auditului in vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficiala,
daca raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare
oficiala, iar contractul de acreditare oficiala se considera nul. Operatorul
economic angajator sau persoana fizica independenta poate sa decida daca
depune cerere cu documentatia reactualizata pentru inceperea unui alt audit
sau face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere.
SECTIUNEA
a 2-a
Supravegherea inspectorului in camp
acreditat oficial, efectuata de autoritatea oficiala
Art.
13.
- (1)
Supravegherea inspectorului in camp acreditat oficial este efectuata anual de
autoritatea oficiala astfel:
a)
cultura semincera inspectata in camp de catre inspectorul in camp acreditat
oficial trebuie sa provina din samanta verificata in postcontrol oficial si
ale carei rezultate au fost satisfacatoare;
b)
o proportie de cel putin 5% din recolta de samanta provenita din culturile
semincere examinate de inspectorul in camp acreditat oficial trebuie sa fie
verificata de inspectorii in camp oficiali;
c)
o proportie a esantioanelor din loturile de seminte certificate, recoltata din
culturile semincere examinate de inspectorul in camp acreditat oficial,
trebuie prelevata pentru postcontrol oficial si, dupa caz, pentru testare in
laboratorul oficial privind identitatea si puritatea varietala; esantioanele
sunt prelevate in conformitate cu precizarile specificate in legislatia in
vigoare;
d)
la fiecare inspectie de verificare se intocmeste un raport care se transmite
autoritatii oficiale. Aceasta trebuie sa compare rezultatele inspectorului in
camp oficial cu cele ale inspectorului in camp acreditat oficial;
e)
in cazul existentei unei diferente clare intre cele doua rezultate, dar care
nu afecteaza decizia de aprobare in camp, se intreprind masuri corective, iar
rezultatele obtinute sunt transmise autoritatii oficiale care va opera datele
corecte. Daca nici in urma actiunilor corective nu se vor obtine rezultate
corecte, acreditarea inspectorului in camp este retrasa temporar sau
definitiv;
f)
in cazul existentei unei diferente aparute in mod deliberat sau din
neglijenta, care afecteaza decizia de aprobare in camp a unei culturi
examinate de inspectorul in camp acreditat oficial, autoritatea oficiala
anuleaza si retrage documentul de inspectie in camp si blocheaza partida sau
loturile rezultate, iar acreditarea este retrasa temporar. In acest caz
autoritatea oficiala verifica toate culturile si loturile rezultate in urma
activitatii inspectorului in camp acreditat oficial respectiv, iar daca
situatia de neconformitate majora se repeta cel putin o data, acreditarea este
retrasa definitiv;
g)
autoritatea oficiala poate efectua orice determinari morfologice, fiziologice
sau biochimice necesare verificarii semintei provenite din culturile examinate
de inspectorul in camp acreditat oficial in pre- sau postcontrol;
h)
postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile examinate in camp
de inspectorul in camp acreditat oficial este obligatoriu;
i)
numerele de identitate ale partidelor de seminte si numerele de referinta ale
loturilor rezultate sunt acordate de autoritatea oficiala in conformitate cu
procedurile aplicate partidelor si loturilor certificate oficial, cu
precizarea ca acestea sa poata fi recunoscute in orice moment ca fiind
examinate in camp de inspectorul in camp acreditat oficial.
(2)
Autoritatea oficiala poate lua masuri suplimentare pentru efectuarea
inspectiilor in camp sub supraveghere oficiala.
(3)
Dupa incheierea verificarilor, autoritatea oficiala intocmeste un raport de
supraveghere. Un exemplar va ramane la autoritatea oficiala, un exemplar este
inmanat operatorului economic angajator si unul inspectorului in camp
acreditat oficial independent, verificat, dupa caz.
Art.
14.
- Toate activitatile desfasurate in vederea acreditarii/reacreditarii,
supravegherii si monitorizarii efectuate de autoritatea oficiala sunt achitate
de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de
inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz, conform tarifelor
in vigoare.
CAPITOLUL
VI
Masuri luate de autoritatea oficiala
privind inspectorii in camp acreditati oficial
Art.
15.
- (1)
Certificatul de acreditare oficiala poate fi retras temporar sau definitiv,
dupa caz, in urmatoarele situatii:
a)
cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;
b)
exista informatii false sau eronate in documentul oficial de inspectie in
camp;
c)
nu au fost respectate conditiile, procedurile de lucru, regulile si normele in
vigoare in timpul inspectiei in camp;
d)
datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca inspectorul in
camp acreditat oficial nu indeplineste standardele de competenta ce se impun
pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e)
nu au fost indeplinite obligatiile financiare de catre operatorul economic
angajator sau de inspectorul in camp acreditat oficial independent, pentru
anul in curs.
(2)
In cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala,
autoritatea oficiala poate cere inspectorului in camp acreditat oficial sa
urmeze o instruire corectiva si o reexaminare; este mentionat un termen limita
de corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a
acreditarii. Operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat
oficial sunt anuntati in scris despre retragerea temporara a acreditarii,
trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective.
(3)
Anularea deciziei de retragere temporara a acreditarii se face numai atunci
cand au fost eliminate in totalitate motivele retragerii.
(4)
Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii deficientelor,
operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial sunt
anuntati in scris asupra datei de la care isi pot relua activitatea.
Art.
16.
- Acreditarea inspectorului in camp acreditat oficial este retrasa definitiv
in urmatoarele situatii:
a)
la cererea acestuia;
b)
neprezentarea inspectorului in camp acreditat oficial pentru reinnoirea vizei
anuale sau a termenului de valabilitate a certificatului de acreditare
oficiala;
c)
nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru corectarea
neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii;
d)
depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze
calitatea activitatii desfasurate;
e)
neindeplinirea obligatiilor financiare de catre operatorul economic angajator
sau de catre inspectorul in camp acreditat oficial independent nici in urma
retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala.
Art.
17.
- (1)
In cazul retragerii definitive a acreditarii, operatorul economic angajator
sau inspectorul in camp acreditat oficial independent este anuntat in scris
asupra motivelor si datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze
pentru primirea notificarii respective.
(2)
La data retragerii temporare sau definitive a acreditarii, certificatul de
acreditare oficiala se considera nul.
Art.
18.
- (1)
Inspectorul in camp acreditat oficial al carui certificat de acreditare
oficiala a fost retras temporar sau definitiv poate face contestatie la INCS,
in termen de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.
(2)
Autoritatea oficiala analizeaza contestatia si decide in termen de 15 zile de
la primirea acesteia.
Art.
19.
- Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele proceduri, conditii si
reguli.
Anexa nr. 1 la Proceduri, conditii si reguli