CAPITOLUL
I
Domeniul de aplicare
Art.
1.
- (1)
Prezentele reguli și norme tehnice se aplică producerii în vederea
comercializării, prelucrării, controlului calității și/sau comercializării
materialului de înmulțire al plantelor ornamentale din toate genurile și
speciile, cu excepția celor stabilite de Reglementarea Consiliului (CE) nr.
338/97 din decembrie 1996 privind fauna și flora spontană, și armonizează în
legislația românească Directiva Consiliului Uniunii Europene nr. 98/56/CE
privind comercializarea materialului de înmulțire al plantelor ornamentale și
directivele Comisiei Uniunii Europene nr. 93/49/CEE, 93/63/CEE, 99/66/CE și
99/68/CE.
(2)
Prezentele reguli și norme tehnice nu se aplică:
a)
materialului care este destinat exportului în alte țări decât cele
comunitare, cu condiția să fie bine identificat și ținut suficient de
izolat, produs și comercializat conform contractelor cu partenerii din acele
țări;
b)
materialului a cărui producție nu este destinată pentru scopuri ornamentale,
în cazul în care acel material intră sub incidența altor reglementări
stabilite în baza Legii nr.
266/2002
privind producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității,
comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și înregistrarea
soiurilor de plante.
(3)
Nu face obiectul comercializării materialul de înmulțire al plantelor
ornamentale destinat:
a)
testelor sau scopurilor științifice;
b)
lucrărilor de selecție; sau
c)
măsurilor care vizează conservarea diversității genetice.
(4)
Autoritatea poate decide ca unele sau toate cerințele cuprinse în prezentele
reguli și norme tehnice să nu se aplice semințelor anumitor specii sau grupe
de plante, care sunt destinate numai pentru producerea de material de înmulțire,
și dacă nu există o legătură între calitatea unor astfel de semințe și
calitatea materialului care rezultă din ele.
CAPITOLUL
II
Definirea termenilor utilizați
Art.
2.
- În cadrul prezentelor reguli și norme tehnice termenii utilizați se
definesc astfel:
1.
materialul de înmulțire este constituit din semințe, plante sau părți de
plante care sunt destinate:
a)
înmulțirii plantelor ornamentale; sau
b)
producerii de plante ornamentale sau părți de plantă, dar în cazul
producerii de plante complete, această definiție se aplică numai în măsura
în care plantele ornamentale care rezultă sunt destinate comercializării
ulterioare;
2.
înmulțirea: reproducerea pe cale vegetativă, prin semințe sau alte modalități;
3.
furnizor sau agent economic: orice persoană fizică sau juridică care desfășoară
cel puțin una dintre următoarele activități profesionale privind materialul
de înmulțire și plantare: înmulțirea, producerea, prelucrarea, menținerea,
păstrarea și/sau tratarea, importul și comercializarea;
4.
comercializare: cantitățile disponibile sau din stoc, expunerea ori oferta
spre vânzare, vânzarea și/sau livrarea către o altă persoană, sub orice
formă, a materialului de înmulțire;
5.
autoritatea oficială responsabilă:
a)
autoritatea centrală responsabilă cu problemele privind calitatea - Inspecția
Națională pentru Calitatea Semințelor, denumită în continuare INCS, din
cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, conform
prevederilor Legii nr. 266/2002; și
b)
autoritățile stabilite la nivel teritorial, în subordinea autorității naționale
centrale - inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și a
materialului săditor, denumite în continuare ITCSMS, și Laboratorul Central
pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor, denumit în continuare
LCCSMS;
6.
lot: un număr de unități dintr-un singur produs, identificabil prin
omogenitatea de alcătuire și origine.
CAPITOLUL
III
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească
materialul de înmulțire al plantelor ornamentale
Art.
3.
- (1)
Materialul de înmulțire trebuie să întrunească următoarele condiții:
a)
să aibă identitate și puritate a speciei sau soiului satisfăcătoare;
b)
să aibă o stare fitosanitară corespunzătoare, să fie, cel puțin la o
inspecție vizuală, liber de orice organisme dăunătoare care diminuează
calitatea și valoarea practică de utilizare a materialului de înmulțire, în
special a celor de carantină, și de infecții cu virusuri sau organisme
similare acestora;
c)
să fie viabil, suficient de dezvoltat, să nu prezinte semne de vătămare ce
reduc calitatea și valoarea de utilizare a acestuia;
d)
în cazul semințelor, acestea să posede o facultate germinativă satisfăcătoare,
dar nu mai mică de 60%; germinația se determină prin testare într-un
laborator acreditat sau oficial; pe eticheta furnizorului se marchează luna și
anul analizei sau ale închiderii ambalajului, precum și perioada de
valabilitate garantată de furnizor;
e)
în cazul comercializării materialului de înmulțire ca soi, acesta trebuie să
aibă identitate și puritate varietală satisfăcătoare, dar nu mai mică de
95%.
(2)
Orice material de înmulțire care, pe baza semnelor și simptomelor vizibile,
nu este liber de organisme dăunătoare care afectează calitatea va fi tratat
sau, dacă este cazul, va fi eliminat ori distrus.
(3)
În cazul materialului de înmulțire din genul Citrus trebuie îndeplinite următoarele
cerințe:
a)
să provină dintr-un material inițial care a fost verificat și găsit ca neavând
simptome de nici un virus, organisme similare virusurilor sau boli;
b)
să fie verificat și găsit efectiv liber de virusuri, de organisme similare
sau boli de la începutul ultimului ciclu de vegetație;
c)
în caz de altoire, a fost altoit pe alți portaltoi decât cei sensibili la
virusuri sau la alte organisme similare.
(4)
În cazul bulbilor de flori materialul de înmulțire trebuie să fie derivat
direct dintr-un material care în stadiul de creștere a culturii a fost
verificat și găsit liber de orice organism dăunător sau boli, semne sau
simptome ale acestora.
(5)
Lista organismelor dăunătoare care diminuează calitatea materialului de înmulțire
al unor genuri și specii, prin care se stabilesc condiții speciale pentru
acele genuri și specii, fără a considera că celelalte genuri și specii sunt
exceptate de la prevederile alin. (2), este prevăzută în anexa la prezentele
reguli și norme tehnice.
(6)
Producătorul care multiplică material de înmulțire va anunța autoritatea
oficială, la începutul activității din fiecare ciclu de înmulțire,
printr-o declarație de multiplicare conform modelului stabilit de INCS.
CAPITOLUL
IV
Obligațiile furnizorilor
Art.
4.
- (1)
Furnizorii trebuie să fie înregistrați oficial, dacă îndeplinesc condițiile
de înregistrare, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
agriculturii, alimentației și pădurilor nr.
253/2002
pentru aprobarea Metodologiei
privind
înregistrarea agenților economici, persoane fizice și juridice, pentru
producerea, prelucrarea și/sau comercializarea semințelor și materialului săditor,
privind activitățile pe care le desfășoară în cadrul prezentelor reguli și
norme tehnice.
(2)
Prevederile privind înregistrarea oficială menționată la alin. (1) nu se
aplică furnizorilor care comercializează material de înmulțire numai către
persoane neangajate profesional în producerea sau vânzarea de plante
ornamentale sau de material de înmulțire al plantelor ornamentale, cu condiția
ca aceștia să respecte celelalte prevederi ale prezentelor reguli și norme
tehnice.
(3)
Furnizorii vor lua toate măsurile necesare pentru respectarea prevederilor
prezentelor reguli și norme tehnice în toate etapele producerii, prelucrării
și comercializării materialului de înmulțire al plantelor ornamentale.
Art.
5.
- (1)
Furnizorii au obligația de a identifica punctele critice ale propriului proces
de producție.
(2)
Furnizorii producători vor monitoriza permanent, personal sau prin intermediul
autorității oficiale, următoarele puncte critice din procesul de producție:
a)
originea și calitatea materialului de înmulțire folosit în procesul de
multiplicare;
b)
semănarea, repicarea și plantarea materialului de înmulțire;
c)
îndeplinirea condițiilor de stare fitosanitară și în special a celor prevăzute
în Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr.
136/2000
privind măsurile de protecție împotriva introducerii și răspândirii
organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în
România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.030/2001;
d)
planul și metoda de cultură;
e)
metodele de înmulțire și operațiunile de recoltare;
f)
ambalarea și reambalarea, păstrarea sau depozitarea și transportul
materialului de înmulțire;
g)
administrarea tehnică a fermei sau unității.
(3)
Furnizorii vor elabora și vor implementa metode de verificare a punctelor
critice ale procesului de producție, prevăzute la alin. (2).
Art.
6.
- (1)
Furnizorul producător va ridica probe din materialul de înmulțire, prin
personal propriu acreditat sau prin personal oficial, în scopul analizării într-un
laborator oficial sau acreditat, în vederea verificării respectării
prezentelor reguli și norme tehnice.
(2)
Furnizorul producător trebuie să se asigure permanent că ridicarea probelor
se face conform metodelor și standardelor în vigoare.
Art.
7.
- (1)
Furnizorul va înregistra datele și documentele referitoare la prevederile art.
5 și 6, în formă scrisă sau în alte forme durabile, va ține evidența
producției și comercializării într-un registru de intrări și ieșiri,
conform modelului prevăzut în Ordinul ministrului agriculturii, alimentației
și pădurilor nr.
253/2002,
care să fie la dispoziția inspectorului ITCSMS sau LCCSMS. Aceste documente și
înregistrări vor fi păstrate cel puțin 2 ani, dar nu mai puțin decât prevăd
dispozițiile ITCSMS sau LCCSMS, în funcție de particularitățile procesului
de producție, după caz.
(2)
Furnizorii a căror activitate se limitează doar la comercializarea
materialului de înmulțire produs și ambalat de alți furnizori trebuie să țină
doar evidența operațiunilor de cumpărare și de comercializare a acestui
material în registrul de intrări și ieșiri pe care îl vor păstra cel puțin
un an.
(3)
Se exceptează de la prevederile art. 5 și 6 și ale alin. (1) și (2) ale
prezentului articol micii producători care se limitează la livrarea unor
cantități mici de material de înmulțire, pe piața locală, către
consumatori finali neprofesioniști.
Art.
8.
- (1)
Furnizorul trebuie să mențină, personal sau prin intermediul unui responsabil
numit de el, legătura cu autoritatea oficială pe probleme privind calitatea și
starea fitosanitară a materialului de înmulțire.
(2)
Furnizorul trebuie ca la momentele potrivite și într-o manieră acceptată de
autoritatea oficială să efectueze personal sau prin responsabilul prevăzut la
alin. (1) ori prin intermediul unui inspector oficial examinarea materialului de
înmulțire.
(3)
Furnizorul trebuie să asigure în orice moment accesul liber al inspectorilor
oficiali în toate sectoarele fermei sau ale laboratorului, pentru ca aceștia să
se asigure că prevederile prezentelor reguli și norme tehnice sunt respectate,
precum și pentru ridicare de probe.
(4)
Furnizorul trebuie să pună la dispoziție inspectorului oficial toate datele,
documentele și informațiile referitoare la materialul de înmulțire sau să
permită inspectorului să facă investigațiile pe care le consideră necesare.
(5)
Dacă în urma verificărilor sau a altor informații de care dispun furnizorii
descoperă prezența unuia sau mai multor organisme dăunătoare la care se
referă Normele
metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile
de protecție împotriva introducerii și răspândirii organismelor de carantină
dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
1.030/2001,
sau a organismelor dăunătoare prevăzute în anexa la prezentele reguli și
norme tehnice, în măsura în care afectează calitatea materialului de înmulțire,
furnizorii sunt obligați să informeze autoritatea fitosanitară și ITCSMS sau
LCCSMS și să adopte măsurile pe care aceste autorități le recomandă sau
orice măsură necesară eliminării riscului răspândirii organismelor dăunătoare
menționate. Furnizorii țin într-un registru evidența apariției organismelor
dăunătoare în unitățile lor și a măsurilor luate pentru prevenirea sau
combaterea acestora, care va fi păstrată cel puțin un an.
(6)
Furnizorul trebuie să facă o identificare pe loturi foarte clară, în câmp,
în timpul vegetației sau la recoltare și în timpul sortării, ambalării și
al păstrării, a materialului de înmulțire. Acesta va elimina toate plantele
netipice din punct de vedere al autenticității și purității speciei sau
soiului.
(7)
Furnizorul trebuie să mențină câmpurile de producere de material de înmulțire
într-o stare de întreținere corespunzătoare și în special suficient de
libere de buruieni.
(8)
Echipamentul tehnic al furnizorului trebuie să fie astfel încât producția și
prelucrarea materialului de înmulțire să se poată realiza într-o manieră
adecvată obținerii unui material de calitate corespunzătoare.
(9)
Furnizorul trebuie să comercializeze materialul de înmulțire pe loturi,
etichetat și marcat corespunzător, în respectul și protecția
beneficiarului.
CAPITOLUL
V
Comercializarea și etichetarea materialului de
înmulțire al plantelor ornamentale
Art.
9.
- (1)
Materialul de înmulțire va fi comercializat în loturi identificabile și
omogene. Totuși materialul de înmulțire din loturi diferite poate fi
comercializat ca grup de plante, cu condiția ca furnizorul să țină însemnări
asupra compoziției și originii diferitelor loturi.
(2)
Materialul de înmulțire va fi însoțit la comercializare de un document și/sau
de o etichetă întocmite și eliberate de furnizor.
(3)
Prevederile alin. (1) pot să nu fie aplicate materialului de înmulțire care
este comercializat pentru persoane neangajate profesional în producerea și
comercializarea de plante ornamentale sau de material de înmulțire.
Art.
10.
- (1)
Materialul de înmulțire este comercializat cu referire la denumirea soiului
numai dacă soiul:
a)
este protejat legal conform legii protecției noilor soiuri;
b)
este înregistrat oficial; sau
c)
are un nume cunoscut; sau
d)
este înscris în catalogul sau lista ținută de furnizor, cu descrierea sa
detaliată și cu o denumire proprie conform sistemelor internaționale
acceptate, acolo unde acestea sunt aplicabile. Această listă va fi, la cerere,
la dispoziția autorității oficiale.
(2)
Catalogul sau lista furnizorului va include următoarele:
a)
numele soiului împreună cu sinonimele cunoscute, după caz;
b)
indicațiile privind menținerea soiului și sistemul de înmulțire aplicat;
c)
descrierea soiului, cel puțin caracteristicile de bază și exprimarea lor
specificată în concordanță cu prevederile internaționale aplicabile și cu
sistemul CPVO - Oficiul Comunitar pentru Protecția Soiurilor sau UPOV - Uniunea
Internațională pentru Protecția Soiurilor;
d)
dacă este posibil, prin ce diferă acest soi de alte soiuri mult asemănătoare
cu el.
Fac excepție de la prevederile lit. b) și d) cataloagele sau listele
furnizorilor comercianți a căror activitate se reduce doar la vânzarea
materialului de înmulțire produs și ambalat de către furnizorii producători.
(3)
Soiul va purta aceeași denumire în România, ca și în toate celelalte state
ale Uniunii Europene.
(4)
Pentru materialul de înmulțire care se comercializează ca grup de plante sau
specie furnizorul trebuie să indice grupul sau specia, evitând confuzia cu
denumirile soiurilor.
Art.
11.
- (1)
Eticheta sau documentul furnizorului pentru materialul de înmulțire va
cuprinde următoarele mențiuni:
a)
calitatea și numele țării producătoare sau codul acesteia - "Calitate
România";
b)
indicarea autorității oficiale responsabile sau codul acesteia, ITCSMS sau
LCCSMS;
c)
numele furnizorului și numărul de înregistrare (codul);
d)
numărul individual al etichetei, plantei sau numărul legăturii (pachet) ori
numărul lotului;
e)
denumirea botanică și comună a genului, speciei sau subspeciei;
f)
denumirea varietății (soiului), acolo unde este cazul. În cazul
portaltoiului, denumirea speciei, varietății sau destinația ei;
g)
denumirea grupului de plante, după caz;
h)
cantitatea;
i)
în cazul importului - numele țării producătoare.
(2)
În cazurile prevăzute de Normele
metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr.
136/2000
privind măsurile de protecție împotriva introducerii și răspândirii
organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în
România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.030/2001,
materialul de înmulțire va fi însoțit de un pașaport fitosanitar.
(3)
În cazul micilor producători amatori, a căror producție și comercializare
de material de înmulțire sunt destinate în totalitate utilizării finale de către
persoane neangajate profesional în producerea și comercializarea de plante
ornamentale sau de material de înmulțire al plantelor ornamentale, cerințele
privind etichetarea și ambalarea pot fi limitate la o informație specifică
produsului privind denumirea comună și eventual destinația acestuia.
CAPITOLUL
VI
Materialul de înmulțire al plantelor
ornamentale produs în alte țări
Art.
12.
- (1)
Autoritatea oficială decide dacă materialul de înmulțire produs în alte
țări decât cele comunitare oferă garanții echivalente cu materialul de înmulțire
produs conform prezentelor reguli și norme tehnice ori conform Directivei
Consiliului nr. 98/56/CE.
(2)
Importul se realizează conform procedurii prevăzute în Ordinul ministrului
agriculturii, alimentației și pădurilor nr. 257/2002pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea controlului de calitate și fitosanitar la
importul și exportul semințelor și materialului săditor.
(3)
Materialul de înmulțire nu poate fi importat și comercializat decât cu condiția
ca importatorul să se asigure în prealabil că materialul de înmulțire
corespunde prevederilor alin. (1) cu privire la calitate, identificare și condiții
fitosanitare. Importatorul anunță în scris autoritatea oficială despre
contractul cu furnizorul din alte țări.
CAPITOLUL
VII
Supravegherea și monitorizarea furnizorilor
SECȚIUNEA I
Supravegherea și monitorizarea furnizorilor
Art.
13.
- (1)
Supravegherea și monitorizarea furnizorilor, a laboratoarelor și dotărilor
lor se efectuează de către autoritatea oficială, respectiv la nivel
teritorial de către ITCSMS ȘI LCCSMS.
(2)
Autoritatea oficială trebuie să poată avea acces liber în toate sectoarele
fermei sau ale laboratorului, în orice moment, pentru a verifica îndeplinirea
cerințelor cuprinse în prezentele reguli și norme tehnice.
(3)
Autoritatea oficială va inspecta furnizorul, ori de câte ori consideră că
este necesar, în timpul producerii și comercializării și va ridica probe
pentru a garanta aplicarea uniformă a cerințelor cuprinse în prezentele
reguli și norme tehnice, în special pentru a verifica dacă furnizorii respectă
efectiv cerințele acestora.
(4)
Dacă în urma supravegherii și monitorizării se constată că nu au fost
respectate cerințele prezentelor reguli și norme tehnice, autoritatea oficială
va lua măsurile cele mai adecvate și va respinge de la comercializare
materialul respectiv.
(5)
Autoritatea oficială verifică dacă furnizorii efectuează ei înșiși sau
prin intermediul autorității oficiale controale bazate pe următoarele
principii:
a)
identificarea punctelor critice în procesul de producție pe baza metodelor de
producție utilizate;
b)
stabilirea și implementarea metodelor de monitorizare și control al punctelor
critice:
(i)
folosirea metodelor existente de verificare pentru fiecare dintre punctele
critice;
(ii)
siguranța (exactitatea) acestor metode;
(iii)
modalitățile de producție, comercializare, inclusiv aspectele administrative
de organizare și de evidență a materialului de înmulțire de proveniență
și de multiplicare, a terenului și spațiilor, a lucrărilor efectuate, a
loturilor, etichetelor și tuturor documentelor de proveniență, de calitate și
livrare;
(iv)
competența personalului furnizorului de a executa controale;
c)
ridicarea probelor pentru analiză, analiza acestora în laboratoare oficiale
sau acreditate și verificarea corespondenței lor cu condițiile stabilite în
prezentele reguli și norme tehnice.
Art.
14.
- (1)
Inspectorul oficial va supraveghea și va monitoriza furnizorul pentru a se
asigura dacă:
a)
se iau probe în diferite faze ale producției, la intervalele stabilite de
responsabilul oficial;
b)
probele sunt luate după metode tehnice corecte și folosind procedee sigure
statistic;
c)
probele sunt luate de personal calificat și acreditat; și
d)
analizele sunt efectuate la un laborator oficial sau acreditat în acest scop;
e)
furnizorul ține evidența, în scris sau prin altă modalitate de păstrare
durabilă, a documentelor sau datelor prevăzute la art. 13 alin. (5) lit. a),
b) și c), precum și dacă acesta ține evidența producției și comercializării
materialului de înmulțire în registrul de intrări și ieșiri, disponibil
autorității oficiale de control, iar documentele sunt păstrate cel puțin 2
ani.
(2)
Inspectorul oficial responsabil va executa regulat, în momentele corespunzătoare,
supravegherea și monitorizarea furnizorilor, a activităților și dotărilor
lor, luând în considerare natura specifică a activității sau activităților
furnizorului.
(3)
Aprobarea sau respingerea materialului de înmulțire de către autoritatea
oficială se face în urma inspecțiilor oficiale prin care se urmărește, în
funcție de natura materialului de înmulțire:
a)
controlul provenienței;
b)
inspecția culturilor semincere sau plantelor-mamă cu înmulțire vegetativă
și a materialului rezultat;
c)
ridicarea de probe și analiza acestora;
d)
postcontrolul.
(4)
În urma fiecărei inspecții inspectorul oficial va întocmi un raport de
control în care va consemna rezultatele și concluziile sale, iar înainte de
începerea comercializării, eventual după efectuarea remedierilor necesare, va
decide dacă materialul de înmulțire se aprobă sau se respinge de la
comercializare. Dacă furnizorii nu iau măsuri corespunzătoare de remediere
sau dacă acest lucru nu este posibil, comercializarea materialului de înmulțire
va fi oprită sau materialul în cauză va fi distrus.
(5)
Comercializarea de material de înmulțire care corespunde cerințelor
prezentelor reguli și norme tehnice nu se mai supune altor restricții cu
privire la furnizor, calitate, stare sanitară, etichetare și ambalare.
(6)
Dacă se constată că materialul de înmulțire nu îndeplinește condițiile
prezentelor reguli și norme tehnice și a fost comercializat de furnizor după
ce a fost interzis de persoana responsabilă oficială, măsurile față de
acest furnizor vor fi luate în conformitate cu Legea nr. 266/2002.
(7)
În cazul repetării de către furnizor a nerespectării prevederilor Legii nr.
266/2002 și ale prezentelor reguli și norme tehnice, autoritatea oficială
poate retrage temporar sau definitiv înregistrarea furnizorului.
SECȚIUNEA a II-a
Reinspecția materialului de înmulțire al
plantelor ornamentale
Art.
15.
- (1)
În cazul în care în urma supravegherii și verificării reiese faptul că
materialul de înmulțire nu întrunește condițiile prezentelor reguli și
norme tehnice sau furnizorul nu a îndeplinit obligațiile financiare în
vigoare față de ITCSMS sau LCCSMS, inspectorul oficial va anunța imediat
furnizorul în scris despre respingerea de la comercializare, prin raportul de
control întocmit cu datele găsite în urma inspecției în câmp a culturii
sau în urma pregătirii materialului de înmulțire pentru comercializare.
Raportul va fi luat la cunoștință de conducerea furnizorului.
(2)
În cazul în care furnizorul nu este de acord cu decizia luată de către
inspector, acesta poate cere reinspecția la ITCSMS sau LCCSMS în maximum 3
zile de la data primirii deciziei inspectorului și va plăti obligațiile
financiare în vigoare.
(3)
Inspectorul-șef al ITCSMS sau directorul LCCSMS trebuie, nu mai târziu de 3
zile de când solicitarea reinspecției a fost primită de autoritatea oficială,
să organizeze efectuarea reinspecției. După efectuarea reinspecției
conducerea ITCSMS sau a LCCSMS va trimite furnizorului raportul întocmit în
urma reinspecției.
Art.
16.
- (1)
În cazul în care furnizorul contestă decizia luată în urma reinspecției,
litigiul se rezolvă de către INCS pe baza documentelor întocmite sau a
verificărilor faptice. INCS poate folosi și constatările efectuate de alți
specialiști desemnați.
(2)
Cazurile de litigiu privind analiza calității semințelor în laborator se
rezolvă de LCCSMS sau de alte laboratoare stabilite de INCS.
SECȚIUNEA a III-a
Respingerea materialului de înmulțire al
plantelor ornamentale
Art.
17.
- (1)
Dacă în timpul inspecției, reinspecției sau litigiului se stabilește că
materialul de înmulțire nu întrunește condițiile prezentelor reguli și
norme tehnice, lotul respectiv sau materialul în cauză este respins, acesta
fiind interzis la comercializare.
(2)
În cazul în care furnizorul intenționează să distrugă materialul de înmulțire
respins, acesta trebuie să notifice autorității oficiale această intenție
și modul, data și ora de execuție, în timp util. Dacă furnizorul nu intenționează
să distrugă materialul de înmulțire în cauză, trebuie să anunțe imediat
autoritatea oficială asupra intențiilor lui privind modul de utilizare a
materialului de înmulțire în cauză.
Art.
18.
- Anexa face parte integrantă din prezentele reguli și norme tehnice.