Anexa
Conditii și proceduri privind acreditarea persoanelor
pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi semincere
sub
supraveghere oficială
CAPITOLUL
I
Domeniul de aplicare
Art. 1.
- (1)
Prezentele condiții și proceduri se aplică pentru acreditarea unor persoane
fizice, în scopul stabilirii competenței de a efectua inspecții în câmp în
vederea certificării unor culturi semincere recunoscute de autoritatea oficială.
(2)
Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea
certificării se realizează de către autoritatea oficială, desemnată de
Legea nr. 266/2002 privind producerea,
prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea semințelor
și a materialului săditor, precum și înregistrarea soiurilor de plante,
respectiv Inspecția Națională pentru Calitatea Semințelor (INCS) din cadrul
Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, prin unitățile
teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Semințelor
și a Materialului Săditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru
calitatea semințelor și a materialului săditor (ITCSMS), după caz.
(3)
Eliberarea certificatului de acreditare de către autoritatea oficială atestă
că persoana fizică acreditată poate să efectueze inspecția în câmp a unor
culturi semincere din următoarele specii și grupe de specii: sfeclă, plante
furajere, cereale, oleaginoase și textile, precum și la categoriile biologice
prevăzute de regulile și normele specifice acestor specii.
CAPITOLUL
II
Definirea termenilor
Art. 2.
- (1)
Acreditarea: delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau
juridice să execute o anumită activitate în numele organismului responsabil
pentru respectiva activitate.
(2)
Acreditor: un organism oficial de acreditare cu competență recunoscută pentru
procedura de acreditare.
(3)
Acțiune corectivă: acțiune întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei
neconformități, în scopul de a preveni repetarea acestora.
(4)
Autoritatea oficială: autoritate desemnată oficial pentru acreditarea unor
persoane fizice sau juridice în vederea desfășurării de activități
specifice la cererea acestora.
(5)
Audit: examinare sistematică și independentă în scopul determinării dacă
activitățile de calitate și rezultatele aferente sunt conforme cu sistemele
planificate.
(6)
Candidat la acreditare: persoana fizică sau juridică ce dorește să obțină
de la autoritatea desemnată un certificat de acreditare.
(7)
Certificat de acreditare: document eliberat de către autoritatea oficială,
care atestă că persoana fizică acreditată poate să efectueze inspecții în
câmp în vederea certificării unor culturi semincere și care dovedește că
persoana acreditată posedă cunoștințele tehnice necesare pentru realizarea
obiectivelor propuse la solicitarea acreditării.
(8)
Conformitate: satisfacerea exigențelor specifice unei activități.
(9)
Neconformitate majoră: activitate ce influențează în mod negativ serviciul
prestat de persoana acreditată și trebuie corectată imediat.
(10)
Neconformitate minoră: activitate ce nu influențează direct serviciul prestat
și care trebuie corectată într-un anumit interval de timp.
(11)
Inspecția în câmp (controlul în câmp): examinarea în câmp a plantelor
unei culturi destinate producerii de semințe conform metodelor, regulilor și
normelor în vigoare.
(12)
Inspector în câmp acreditat: persoana fizică independentă sau angajată a
unei persoane juridice, care poate efectua inspecția în câmp a unor culturi
semincere sub supravegherea autorității oficiale.
(13)
Supraveghere oficială: procedura prin care autoritatea oficială urmărește și
verifică activitatea specifică a unei persoane fizice sau juridice acreditate
de autoritatea oficială să desfășoare o anumită activitate în numele său.
CAPITOLUL
III
Condiții pentru inspectorii în câmp în
vederea acreditării
SECȚIUNEA
1
Condiții pentru acreditare
Art. 3.
- (1)
Inspecția în câmp a culturilor semincere poate fi efectuată de persoane
angajate de agenți economici înregistrați pentru producerea semințelor sau
de către persoane independente angajate pe bază de contract temporar fie cu
autoritatea oficială, fie cu un agent economic înregistrat pentru producerea
de semințe, acreditate oficial în acest scop de către autoritatea oficială
și sub supravegherea acesteia.
(2)
Inspectorii în câmp trebuie să îndeplinească următoarele condiții pentru
a putea fi acreditați provizoriu sau definitiv:
a)
să aibă pregătirea corespunzătoare: studii de specialitate, cel puțin 3 ani
experiență în domeniul de producere, ameliorare, control și certificare a
semințelor și suficiente cunoștințe pentru desfășurarea activității în
bune condiții;
b)
prin excepție de la condițiile prevăzute la lit. a) se pot accepta candidați
fără experiență în domeniu, cu studii de specialitate în agricultură,
horticultură sau biologie, care pot fi acreditați provizoriu pentru însușirea
cunoștințelor practice;
c)
să fie independenți în activitatea pe care o desfășoară;
d)
să nu aibă interese personale în luarea măsurilor ce se impun;
e)
să nu obțină nici un profit personal ca urmare a deciziilor sau măsurilor
luate din efectuarea inspecțiilor în câmp;
f)
să se angajeze să lucreze în concordanță cu metodele și normele în
vigoare aplicabile inspecțiilor în câmp efectuate de autoritatea oficială;
g)
să demonstreze competență în:
(i)
înțelegerea termenilor "control în câmp" și "DUS" -
distinctivitate, uniformitate și stabilitate, respectiv caracterele morfologice
și fiziologice ale soiurilor și modul de notare în descrierea soiurilor;
(ii)
înțelegerea importanței preciziei operațiunii de control în câmp;
(iii)
întocmirea corectă a documentelor oficiale.
(3)
Agentul economic angajator al candidatului la acreditare, denumit în continuare
angajator, sau persoana fizică independentă trebuie să depună la ITCSMS sau
LCCSMS pe a cărui zonă teritorială își desfășoară activitatea specifică
o cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele condiții
și proceduri, împreună cu toate documentele prevăzute, în două exemplare,
dintre care unul se va restitui solicitantului după terminarea procedurilor de
acreditare, prin care să solicite acreditarea inspectorului în câmp.
(4)
Documentele solicitate pentru înscrierea candidatului la acreditare sunt:
a)
copie xerox de pe autorizația de producere a semințelor vizată pe anul în
curs;
b)
copie xerox de pe statutul agentului economic înregistrat cu specificarea
obiectului de activitate;
c)
copie xerox de pe codul fiscal;
d)
dosarul de prezentare a persoanei angajate ce urmează a fi acreditată pentru
inspecția în câmp, care va cuprinde;
(i)
copie de pe diploma de studii;
(ii)
curriculum vitae;
(iii)
copie de pe carnetul de muncă sau de pe contractul temporar;
(iv)
angajamentul scris al persoanei și angajatorului său, după caz, de a se
conforma regulilor care guvernează inspecțiile oficiale în câmp;
(5)
Contravaloarea prestației de acreditare va fi achitată de agentul economic sau
persoana fizică, la acceptarea cererii și înregistrarea acesteia.
SECȚIUNEA
2
Natura inspectorului în câmp
Art. 4.
- (1)
Inspectorii în câmp acreditați pot fi:
a)
persoane fizice independente;
b)
persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale căror activități nu
implică producerea, prelucrarea sau comercializarea semințelor, dar prestează
servicii tehnice independente către producătorii, prelucrătorii sau comercianții
de sămânță;
c)
persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale căror activități implică
producerea, prelucrarea sau comercializarea semințelor.
(2)
În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) angajatorul va asigura
autoritatea oficială că inspectorul candidat sau acreditat este liber de orice
presiune în desfășurarea activității de control în câmp.
(3)
În situația prevăzută la alin. (1) lit. c) un inspector în câmp acreditat
poate efectua inspecții în câmp numai pe teritoriul angajatorului său, în
afara cazului când există un alt acord între angajatorul său, solicitantul
de certificare și autoritatea oficială.
(4)
Angajatorul prevăzut la alin. (1) lit. b) și c) sau persoana fizică
independentă va asigura autoritatea oficială că îi va achita contravaloarea
serviciilor de acreditare prestate, precum și a celor de supraveghere a activității
de control în câmp.
SECȚIUNEA
3
Cunoștințe și aptitudini
Art. 5.
- (1)
Candidatul la acreditare trebuie să aibă următoarele cunoștințe:
a)
metodele O.C.D.E. (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică)
pentru inspecția culturilor în câmp;
b)
metodele și cerințele specifice de inspecție în câmp la culturile pentru
care a solicitat acreditarea;
c)
condițiile de aprobare în câmp la culturile pentru care a solicitat
acreditarea;
d)
caracteristicile speciilor și soiurilor pentru care a solicitat acreditarea,
eventualele plante netipice și din alte specii;
e)
organismele dăunătoare ale diferitelor specii și simptomele acestora, ca și
diferitele categorii de buruieni și identificarea lor;
f)
orice anomalie datorată toxicității pesticidelor, problemelor de nutriție,
umiditate și temperatură;
g)
folosirea caracterelor de soi pentru a confirma identitatea soiului în cultura
seminceră;
h)
detectarea, caracterizarea și cuantificarea impurităților în cultura
seminceră;
i)
interpretarea corectă a rezultatelor.
(2)
Autoritatea oficială va verifica cunoștințele candidatului la acreditare
prin:
a)
examen scris privind însușirea normelor în vigoare, principii și proceduri
de control în câmp, la care trebuie să întrunească un punctaj minim de 80
de puncte dintr-un total de 100 de puncte pentru a putea intra la proba practică;
b)
proba practică, privind aptitudinile necesare pentru inspecția în câmp, prin
examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei
practice se interpretează astfel:
(i)
se consideră admis dacă rezultatele obținute de candidat sunt apropiate de
cele obținute de un inspector al autorității oficiale, cu o toleranță de ±0,1%
pentru speciile cu determinare procentuală a componentelor culturii și o bucată
de plantă netipică pentru speciile cu determinare numerică a componentelor
culturii, la toate cele 3 parcele examinate.
Dacă rezultatele determinărilor la una dintre parcele ies din toleranțele
admise, proba practică se suplimentează cu examinarea unei noi parcele, iar
dacă aceasta se încadrează în toleranțe, candidatul se consideră admis,
iar dacă nu se încadrează în toleranțe, se aplică prevederile lit. (ii);
(ii)
dacă rezultatele determinărilor la două dintre parcele nu se încadrează în
toleranțele admise, se poate face o acreditare provizorie a candidatului. Pe
durata acreditării provizorii candidatul la acreditare va efectua inspecția în
câmp împreună cu un inspector al autorității oficiale, considerată ca
perioadă de instruire practică și se desfășoară pe perioada unui sezon de
inspecție în câmp pentru specia respectivă. După perioada de instruire
practică se va face reverificarea cunoștințelor practice ale candidatului la
acreditare;
(iii)
dacă rezultatele determinărilor la toate cele 3 parcele nu se încadrează în
toleranțele admise, candidatul se consideră respins de la acreditare.
(3)
Rezultatul testării se aduce la cunoștință candidatului la acreditare, în
termen de 24 de ore, după fiecare probă.
CAPITOLUL
IV
Responsabilitățile inspectorilor acreditați
și ale autorității oficiale
SECȚIUNEA
1
Responsabilitățile inspectorilor acreditați
Art. 6.
- (1)
În ceea ce privește responsabilitățile față de autoritatea oficială,
inspectorii în câmp acreditați vor fi asimilați cu inspectorii autorității
oficiale.
(2)
Inspectorii în câmp acreditați efectuează inspecția în câmp sub
supraveghere oficială, în conformitate cu regulile și normele în vigoare
aplicabile la inspecțiile oficiale, pentru speciile și categoriile biologice
de semințe pentru care au fost acreditați.
(3)
Inspectorii în câmp acreditați trebuie să își mențină un nivel ridicat
de pregătire teoretică și practică prin:
a)
efectuarea permanentă a activității de inspecție în câmp a culturilor, fără
întreruperi pe o perioadă mai mare de 1 an;
b)
participarea la instruirile periodice;
c)
să fie la curent cu modificările apărute în normele în vigoare și metodele
de inspecție a culturilor în câmp, însușindu-și orice schimbare.
(4)
Inspectorii în câmp trebuie să fie instruiți și testați sau retestați
prin cursuri de pregătire ca și cele ale personalului oficial și atestat prin
examinări oficiale.
SECȚIUNEA
2
Responsabilitățile autorității oficiale
Art. 7.
- (1)
Autoritatea oficială trebuie să dispună de personal specializat, echipamente
și alte facilități necesare pentru a realiza expertize tehnice privind
acreditarea și supravegherea inspectorilor în câmp.
(2)
Autoritatea oficială trebuie să se asigure că persoana acreditată:
a)
este liberă de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfășurate;
b)
este independentă în luarea deciziilor;
c)
este imparțială când efectuează inspecția în câmp a culturilor;
d)
nu obține nici un profit personal în urma deciziilor sau măsurilor luate din
activitatea de inspecție în câmp a culturilor.
(3)
Autoritatea oficială va comunica acceptul pentru înscriere sau motivele pentru
care înscrierea nu poate fi acceptată în decurs de 5 zile lucrătoare de la
data depunerii solicitării de acreditare și a întregii documentații
solicitate.
(4)
Candidatul la acreditare trebuie să aibă acces pentru îndrumare și informații
la serviciile autorității oficiale.
(5)
Autoritatea oficială poate acorda dreptul de inspecție sub supraveghere
oficială pentru culturile semincere obținute din semințe care au fost supuse
unui postcontrol oficial, al cărui rezultat a corespuns normelor în vigoare.
(6)
Autoritatea oficială trebuie:
a)
să furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele O.C.D.E. pentru
controlul în câmp al culturilor;
b)
să organizeze instruiri și aplicații practice pe probleme de control în câmp
al culturilor;
c)
să testeze persoanele care au solicitat acreditarea, să elibereze certificatul
de acreditare pentru candidații care au promovat testul și să încheie un
contract de acreditare cu angajatorul persoanei acreditate și/sau cu persoana
respectivă;
d)
să aducă la cunoștință candidatului la acreditare rezultatul testării în
termen de 24 de ore de la obținerea rezultatelor verificării de la proba scrisă;
e)
să organizeze audituri, să supravegheze și să monitorizeze activitatea de
inspecție în câmp, ceea ce presupune:
(i)
verificarea periodică a cunoștințelor inspectorilor în câmp acreditați;
(ii)
verificarea metodelor aplicate în efectuarea determinărilor în câmp;
(iii)
verificarea aplicării corecte a normelor în vigoare, a procedurilor și a
instrucțiunilor de lucru;
(iv)
inițierea acțiunilor corective și retragerea acreditării;
(v)
identificarea inspectorului în câmp acreditat printr-un număr unic și o ștampilă
personală;
(vi)
identificarea culturilor inspectate de inspectorul în câmp acreditat și a
loturilor de semințe rezultate, care să permită monitorizarea semințelor pe
tot parcursul circulației și folosirii lor.
(7)
Pe tot parcursul activității de acreditare se va menține confidențialitatea
informațiilor obținute la toate nivelurile.
SECȚIUNEA
3
Documentele de acreditare
Art. 8.
- Contractul de acreditare, prezentat ca model în anexa nr. 2 la prezentele
condiții și proceduri, va avea puterea legală a unui contract între
autoritatea oficială, inspectorul în câmp și agentul economic angajator, după
caz.
Art. 9.
- Certificatul de acreditare, prezentat ca model în anexa nr. 3 la prezentele
condiții și proceduri, reprezintă documentul tipizat eliberat de către
autoritatea oficială în urma îndeplinirii tuturor condițiilor prevăzute în
prezentele condiții și proceduri, are termen de valabilitate 4 ani și este
vizat anual în urma verificării prin supraveghere a activității și în urma
retestării inspectorului în câmp acreditat.
CAPITOLUL
V
Supravegherea și monitorizarea inspectorilor
în câmp acreditați
SECȚIUNEA
1
Auditul inspectorilor în câmp acreditați
Art. 10.
- (1)
Autoritatea oficială trebuie să aibă certitudinea că inspectorul în câmp
acreditat respectă în totalitate regulile și normele în vigoare, iar
activitatea pe care o desfășoară acesta este adecvată și eficientă pentru
scopul propus. Această certitudine poate fi obținută în mod obiectiv prin
intermediul unui audit.
(2)
Auditorul sau auditorii care efectuează auditul inspectorilor în câmp vor fi
din rândul inspectorilor autorității oficiale ai LCCSMS sau ITCSMS recunoscuți
de INCS. Auditorii vor fi instruiți anual de LCCSMS sau de alte autorități
similare pe plan internațional și vor primi un certificat de auditor.
(3)
În cazul în care este necesar, se pot utiliza persoane specializate din afara
autorității oficiale, caz în care autoritatea oficială trebuie să se
asigure că acestea corespund cerințelor impuse, încheindu-se un contract
pentru audit care va cuprinde condițiile ce trebuie respectate, inclusiv clauza
de confidențialitate.
(4)
Auditul trebuie efectuat o dată la 4 ani pentru prelungirea acreditării, la
cererea angajatorului sau a persoanei fizice independente, iar în cazul în
care s-au identificat neconformități, frecvența auditurilor va fi sporită.
Perioada de 4 ani începe de la data acreditării.
Art. 11.
- Autoritatea oficială va lua în calcul:
a)
un sistem de control al întregii documentații referitoare la activitatea
inspectorilor în câmp acreditați;
b)
reactualizarea documentației necesare;
c)
asigurarea că amendamentele sau schimbările aduse unor documente sunt
autorizate, procesate și implementate într-o manieră eficientă și rapidă;
d)
reexaminarea cunoștințelor inspectorilor în câmp acreditați în ceea ce
privește toate schimbările publicate în documentația de specialitate;
e)
rezultatele suprevegherii inspectorului în câmp acreditat supus verificării.
Art. 12.
- (1)
În urma auditului auditorul va întocmi un raport de audit în 3 exemplare,
dintre care un exemplar va fi păstrat la autoritatea oficială, un exemplar la
agentul economic angajator și/sau un exemplar la inspectorul în câmp
verificat.
(2)
În urma auditului, dacă raportul de audit este favorabil, se eliberează un
nou certificat de acreditare.
SECȚIUNEA
2
Supravegherea inspectorilor în câmp acreditați
Art. 13.
- (1)
Supravegherea inspectorilor în câmp acreditați va fi efectuată anual de către
autoritatea oficială, astfel:
a)
prin verificarea a 10% în cazul soiurilor autogame și a 20% pentru soiurile
alogame sau hibrizi, din parcelele examinate de inspectorul în câmp acreditat,
de către inspectorii autorității oficiale. În cazul în care se efectuează
teste oficiale în laborator prin metode de examinare morfologice, fiziologice
sau biochimice pentru stabilirea identității și purității varietale, se
verifică 5% din culturile soiurilor autogame și 15% din culturile soiurilor
alogame sau hibrizi;
b)
la fiecare inspecție de verificare se întocmește un raport care se transmite
autorității oficiale. Aceasta trebuie să compare rezultatele inspectorului
autorității oficiale cu cele ale inspectorului în câmp acreditat;
c)
în cazul existenței unei diferențe clare între cele două rezultate, dar
care nu afectează decizia de aprobare în câmp, se vor întreprinde măsuri
corective, iar rezultatele obținute vor fi transmise autorității oficiale
care va opera datele corecte. Dacă nici în urma acțiunilor corective nu se
vor obține rezultate corecte, acreditarea inspectorului în câmp acreditat va
fi suspendată sau retrasă;
d)
în cazul existenței unei diferențe care afectează decizia de aprobare în câmp
a unei culturi examinate de un inspector în câmp acreditat, în mod deliberat
sau din neglijență, autoritatea oficială va anula și va retrage documentul
de inspecție în câmp și va bloca partida sau loturile rezultate, iar
acreditarea va fi suspendată. În acest caz autoritatea oficială va verifica
toate culturile și loturile rezultate în urma activității inspectorului
respectiv, iar dacă situația de neconformitate majoră se repetă cel puțin o
dată, acreditarea va fi retrasă;
e)
autoritatea oficială poate efectua orice determinări morfologice, fiziologice
sau biochimice necesare verificării seminței provenite din culturile examinate
de inspectorul în câmp acreditat în pre- sau postcontrol;
f)
pre- sau postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile examinate în
câmp de inspectorul în câmp acreditat este obligatoriu;
g)
numerele de identitate ale partidelor de semințe și numerele de referință
ale loturilor rezultate vor fi acordate de autoritatea oficială în
conformitate cu procedurile aplicate partidelor și loturilor certificate
oficial, cu precizarea ca acestea să poată fi recunoscute în orice moment ca
fiind examinate în câmp de un inspector în câmp acreditat.
(2)
Contravaloarea verificărilor efectuate de autoritatea oficială pentru
supravegherea inspectorului în câmp acreditat va fi suportată financiar de către
angajatorul acestuia sau de persoana fizică independentă acreditată care are
contract cu un agent economic pentru efectuarea inspecției în câmp a
culturilor semincere deținute de respectivul agent economic, cu excepția
postcontrolului.
(3)
După încheierea verificărilor autoritatea oficială întocmește un raport în
3 exemplare. Un exemplar va rămâne la autoritatea oficială, un exemplar va fi
înmânat angajatorului și unul inspectorului în câmp acreditat și
verificat, după caz.
CAPITOLUL
VI
Măsuri luate de autoritatea oficială privind
inspectorii în câmp acreditați
Art. 14.
- (1)
Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, după caz, în următoarele
situații:
a)
informații false sau eronate în cererea de acreditare;
b)
informații false sau eronate în documentul oficial de inspecție în câmp;
c)
nerespectarea procedurii de lucru și a regulilor și normelor în vigoare, în
timpul inspecției în câmp;
d)
datele din activitatea de supraveghere și audit demonstrează că inspectorul
în câmp acreditat nu îndeplinește standardele de competență ce se impun
pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e)
neîndeplinirea obligațiilor financiare pentru anul în curs de către
angajatorul inspectorului în câmp acreditat sau de persoana fizică
independentă în cauză.
(2)
În cazul suspendării certificatului de acreditare autoritatea oficială poate
cere inspectorilor în câmp acreditați să urmeze o instruire corectivă și o
reexaminare pentru ca suspendarea acreditării să fie anulată; va fi menționat
un termen limită de corectare a neconformităților care au dus la suspendarea
acreditării. Angajatorul inspectorului în câmp acreditat și/sau inspectorul
în câmp acreditat, după caz, vor fi anunțați în scris despre motivele și
decizia de suspendare, aceștia trebuind să semneze pentru primirea notificării
respective sau, dacă refuză, aceasta va fi expediată prin scrisoare
recomandată sau alt mijloc echivalent.
(3)
Anularea deciziei de suspendare a acreditării se face numai atunci când au
fost eliminate în totalitate motivele suspendării.
(4)
După constatarea de către autoritatea oficială a remedierii deficiențelor
agentul economic și/sau inspectorul în câmp acreditat, după caz, vor fi anunțați
în scris asupra datei de la care aceștia își pot relua activitatea.
Art. 15.
- Acreditarea inspectorului în câmp va fi retrasă în următoarele situații:
a)
la cererea acestuia;
b)
neprezentarea inspectorului în câmp acreditat pentru reînnoirea vizei anuale
sau a termenului de valabilitate al contractului de acreditare, la expirarea
acestuia;
c)
nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficială pentru corectarea
neconformităților care au dus la suspendarea temporară a acreditării;
d)
depistarea unei neconformități majore care este de natură să afecteze
calitatea activității desfășurate;
e)
neîndeplinirea obligațiilor financiare de către angajatorul inspectorului în
câmp acreditat și după suspendarea certificatului de acreditare.
Art. 16.
- (1)
În cazul retragerii acreditării angajatorul inspectorului în câmp acreditat
și/sau inspectorul în câmp acreditat vor fi anunțați în scris asupra
motivelor retragerii acreditării și datei efective a retragerii, aceștia
trebuind să semneze pentru primirea notificării respective sau, dacă refuză,
aceasta va fi expediată prin scrisoare recomandată sau alt mijloc echivalent.
(2)
La data retragerii acreditării contractul de acreditare se consideră nul.
Art. 17.
- (1)
Inspectorul în câmp acreditat al cărui certificat de acreditare a fost
suspendat sau retras poate face contestație la autoritatea oficială, în
termen de 15 zile de la data primirii înștiințării scrise.
(2)
Autoritatea oficială va analiza contestația și va decide în termen de 15
zile de la primirea contestației.
ANEXA
Nr. 1
la condiții și
proceduri
Agent economic: (dacă este cazul) Înregistrat cu Autorizația de producere a semințelor nr. ................................................ Se aprobă înscrierea. Inspector-șef, CERERE privind obținerea acreditării pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi semincere sub supraveghere oficială Agentul economic/persoana fizică ......................., cu sediul/adresa în localitatea ................, str. ............................ nr. ..........., județul .................., telefon ............., fax .........., înmatriculat/ înmatriculată la registrul comerțului cu nr. ............. din ................, reprezentat/reprezentată prin ..................., având funcția de ..........., solicit acreditarea și eliberarea certificatului de acreditare pentru .......... ............................., funcția .............., pentru următoarele specii (numele și prenumele) și grupe de specii ............................................................. ................................................................................ ............................................................................. și următoarele categorii biologice .............................................. . ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Anexăm la prezenta cerere următoarele documente: 1. copie xerox de pe autorizația de producere a semințelor; 2. copie xerox de pe statutul de funcționare, cu specificarea obiectului de activitate în domeniu; 3. copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de Oficiul registrului comerțului de pe lîngă Camera de Comerț și Industrie; 4. copie xerox de pe codul fiscal; 5. dosarul de prezentare a persoanei ce urmează a se ocupa de inspecția în câmp în vederea certificării unor culturi semincere: - copie de pe diploma de studii; - curriculum vitae; - copie de pe carnetul de muncă sau de pe contractul temporar. ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── |
Declar pe propria răspundere că inspectorul în câmp acreditat va fi liber de
orice presiune în activitatea de inspecție în câmp.
NOTĂ: Cererea se depune în 2 exemplare.
Achitat tariful ..................... Semnătura conducătorului
agentului economic,
Conform Ordinului ministrului agriculturii, ..............................
alimentației și pădurilor nr. ..../........ Accept condițiile și responsabilitățile
inspectorului în câmp acreditat.
Data ............................ Semnătura persoanei candidat,
................................
|
ANEXA
Nr. 2
la condiții și
proceduri
CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. .................. data ................
1.
Părțile contractante:
a) Inspecția Națională pentru Calitatea Semințelor (INCS) prin Laboratorul
Central pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor
(LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semințelor și a Materialului
Săditor (ITCSMS) ..............................................................,
cu sediul .....................................................................,
reprezentată/reprezentat prin domnul/doamna ...................................,
în calitate de reprezentant al autorității oficiale de acreditare,
și
b) .........................................................................,
(denumirea agentului economic care a solicitat acreditarea)
cu sediul .....................................................................,
reprezentat prin domnul/doamna ................................................,
în calitate de angajator al inspectorului în câmp,
și/sau
c) .........................................................., în calitate de
(numele și prenumele inspectorului în câmp)
inspector în câmp, cu adresa ..................................................,
având actul de identitate ......................................................
|
2.
Obiectul și prețul contractului:
Acest contract stabilește relația legală dintre INCS, angajatorul
inspectorului în câmp acreditat și inspectorul în câmp acreditat, în
scopul desfășurării activității de inspecție în câmp în vederea
certificării unor culturi semincere la speciile, grupele de specii și
categoriile pentru care a fost acreditat, pentru și în numele INCS.
Tarifele pentru acreditare și supraveghere se achită de către angajator la
valoarea și termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentației și pădurilor.
3.
Durata contractului:
Acest contract intră în vigoare la data la care este semnat de reprezentanții
părților și va înceta la împlinirea a 3 ani de la data semnării.
Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al părților.
4.
Documentele care însoțesc contractul:
-
cerere de acreditare;
-
documentele solicitate la înscriere;
-
certificatul de acreditare;
-
alte acte adiționale.
5.
Reguli și norme:
Serviciile executate în baza prezentului contract vor respecta condițiile și
procedurile, normele și standardele în vigoare prezentate de autoritatea
oficială la încheierea contractului.
6.
Obligațiile părților:
6.1.
O parte contractantă nu are, fără acordul scris al celeilalte părți,
dreptul:
-
de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terțe
persoane în afara acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;
-
de a utiliza informațiile și documentele obținute sau la care are acces în
perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-și îndeplini
obligațiile contractuale.
6.2.
Dezvăluirea oricărei informații persoanelor implicate în îndeplinirea
contractului se va face confidențial și se va referi numai la acele informații
necesare în vederea îndeplinirii contractului.
6.3.
O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvăluirea de
informații referitoare la contract, dacă:
-
informația era cunoscută părții contractante înainte ca ea să fi fost
primită de la cealaltă parte contractantă;
-
informația a fost dezvăluită după ce a fost obținut acordul scris al
celeilalte părți contractante pentru asemenea dezvăluiri;
-
partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informația.
6.4.
Obligațiile inspectorului în câmp acreditat:
Inspectorul în câmp acreditat este obligat să respecte prevederile cuprinse
în Legea nr. 266/2002 privind
producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea
semințelor și a materialului săditor, precum și înregistrarea soiurilor de
plante, condițiile și procedurile privind acreditarea persoanelor pentru
efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi
semincere sub supraveghere oficială și celelalte reguli și norme în vigoare.
Inspectorul în câmp acreditat garantează că orice informație pe care o va
furniza INCS este conformă cu realitatea.
Inspectorul în câmp acreditat garantează că pe tot parcursul acestui
contract va respecta condițiile și procedurile de acreditare, cu excepția
unor modificări efectuate cu aprobarea INCS.
Inspectorul în câmp acreditat garantează că va lua toate măsurile raționale
necesare pentru a permite INCS sau oricărei alte persoane care acționează în
numele INCS să își realizeze sarcinile și funcțiile astfel cum sunt menționate
în regulile și normele în vigoare.
Inspectorul în câmp acreditat garantează că nu va efectua inspecții în câmp
în afara speciilor, grupelor de specii și categorii biologice prevăzute în
certificatul de acreditare și va lua toate măsurile pentru ca serviciile sale
să nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau către persoane neautorizate.
6.5.
Obligațiile autorității oficiale:
Autoritatea oficială are obligația de a pune la dispoziție inspectorului în
câmp acreditat orice facilități sau informații pe care le consideră
necesare pentru îndeplinirea în bune condiții a contractului.
Autoritatea oficială are obligația să își procure toată documentația
necesară pentru desfășurarea în bune condiții a procedurilor de acreditare
conform regulilor și normelor în vigoare.
Autoritatea oficială nu va fi responsabilă pentru nici un fel de compensații
plătibile prin lege în privința sau ca urmare a unui accident sau prejudiciu
adus unui inspector în câmp acreditat în timpul desfășurării activității
de inspecție în câmp.
Autoritatea oficială are dreptul de a verifica modul de lucru al inspectorului
în câmp acreditat, în conformitate cu condițiile și procedurile privind
acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea
certificării unor culturi semincere sub supraveghere oficială.
Autoritatea oficială are obligația de a notifica în scris agentului economic
care are inspectori în câmp acreditați reprezentanții săi împuterniciți
pentru acest scop.
6.6.
Începerea sau sistarea activității:
Inspectorul în câmp acreditat va putea efectua inspecții în câmp numai după:
-
primirea certificatului de acreditare;
-
reînnoirea vizei anuale;
-
înlăturarea neconformităților majore care au dus la suspendarea temporară a
acreditării;
-
îndeplinirea obligațiilor financiare către autoritatea de acreditare,
supraveghere și audit.
Încetarea acreditării inspectorului în câmp se va face în următoarele
condiții:
-
la cererea angajatorului și inspectorului în câmp acreditat;
-
neprezentarea pentru viza anuală;
-
nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficială pentru corectarea
unor neconformități;
-
depistarea de către autoritatea oficială a unor neconformități majore.
6.7.
Modalități de plată:
Angajatorul inspectorului în câmp acreditat va achita autorității oficiale
contravaloarea serviciilor de acreditare la data înscrierii pentru acreditare,
precum și a celor de supraveghere și a activității de inspecție în câmp
pentru verificarea modului de lucru al inspectorului în câmp acreditat.
Dacă angajatorul nu achită contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura
de acreditare va fi suspendată.
Dacă angajatorul nu va achita factura ce reprezintă serviciile de
supraveghere, se vor aplica penalități de întârziere, potrivit legii.
7.
Amendamente:
Părțile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, să convină
în scris modificarea unor clauze ale acestuia, în conformitate cu normele și
regulile în vigoare.
8.
Rezilierea contractului:
Nerespectarea obligațiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre
părți dă dreptul părții lezate să ceară rezilierea contractului. Cererea
de reziliere va fi comunicată în scris celeilalte părți contractante.
9.
Forța majoră:
Forța majoră este constatată de o autoritate competentă. Aceasta exonerează
părțile contractante de îndeplinirea obligațiilor asumate prin prezentul
contract, pe toată perioada în care aceasta acționează.
În sensul prezentului contract, prin forță majoră se înțelege un eveniment
mai presus de controlul părților, care nu se datorează greșelii sau vinii
acestora, care nu poate fi prevăzut la momentul încheierii contractului și
care face imposibile executarea și, respectiv, îndeplinirea contractului.
Partea contractantă care invocă forța majoră are obligația să notifice
celeilalte părți în mod complet producerea acesteia și să ia măsuri care
îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.
Dacă forța majoră acționează sau se estimează că va acționa pe o perioadă
mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantă va avea dreptul să notifice
celeilalte părți încetarea prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să
pretindă celeilalte daune.
10.
Soluționarea litigiilor:
Autoritatea oficială prin reprezentanții săi, ITCSMS sau LCCSMS, va face
toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe,
orice neînțelegere sau dispută care se poate ivi în cadrul sau în legătură
cu prezentul contract.
Dacă după 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele două părți
nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergența contractuală, fiecare poate
solicita ca divergența să se soluționeze prin arbitraj.
11.
Limba care guvernează contractul:
Limba care guvernează contractul este limba română.
12.
Comunicări:
Orice comunicare între părțile contractante, referitoare la îndeplinirea
prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât
și în momentul primirii.
Comunicările dintre părți se pot face și prin telefon, telegramă, telex,
fax sau e-mail, cu condiția confirmării în scris a primirii comunicării.
13.
Legea aplicabilă contractului:
Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
Autoritatea oficială, Agentul economic, Inspector în câmp acreditat,
|
ANEXA
Nr. 3
la condiții și
proceduri
CERTIFICAT
DE ACREDITARE