inapoi

Anexa

Conditii și proceduri privind acreditarea persoanelor

pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi semincere

sub supraveghere oficială

   CAPITOLUL I
  Domeniul de aplicare



   Art. 1. - (1) Prezentele condiții și proceduri se aplică pentru acreditarea unor persoane fizice, în scopul stabilirii competenței de a efectua inspecții în câmp în vederea certificării unor culturi semincere recunoscute de autoritatea oficială.

   (2) Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării se realizează de către autoritatea oficială, desemnată de Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și înregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspecția Națională pentru Calitatea Semințelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, prin unitățile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și a materialului săditor (ITCSMS), după caz.

   (3) Eliberarea certificatului de acreditare de către autoritatea oficială atestă că persoana fizică acreditată poate să efectueze inspecția în câmp a unor culturi semincere din următoarele specii și grupe de specii: sfeclă, plante furajere, cereale, oleaginoase și textile, precum și la categoriile biologice prevăzute de regulile și normele specifice acestor specii.



   CAPITOLUL II
  Definirea termenilor



   Art. 2. - (1) Acreditarea: delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice să execute o anumită activitate în numele organismului responsabil pentru respectiva activitate.

   (2) Acreditor: un organism oficial de acreditare cu competență recunoscută pentru procedura de acreditare.

   (3) Acțiune corectivă: acțiune întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei neconformități, în scopul de a preveni repetarea acestora.

   (4) Autoritatea oficială: autoritate desemnată oficial pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice în vederea desfășurării de activități specifice la cererea acestora.

   (5) Audit: examinare sistematică și independentă în scopul determinării dacă activitățile de calitate și rezultatele aferente sunt conforme cu sistemele planificate.

   (6) Candidat la acreditare: persoana fizică sau juridică ce dorește să obțină de la autoritatea desemnată un certificat de acreditare.

   (7) Certificat de acreditare: document eliberat de către autoritatea oficială, care atestă că persoana fizică acreditată poate să efectueze inspecții în câmp în vederea certificării unor culturi semincere și care dovedește că persoana acreditată posedă cunoștințele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditării.

   (8) Conformitate: satisfacerea exigențelor specifice unei activități.

   (9) Neconformitate majoră: activitate ce influențează în mod negativ serviciul prestat de persoana acreditată și trebuie corectată imediat.

   (10) Neconformitate minoră: activitate ce nu influențează direct serviciul prestat și care trebuie corectată într-un anumit interval de timp.

   (11) Inspecția în câmp (controlul în câmp): examinarea în câmp a plantelor unei culturi destinate producerii de semințe conform metodelor, regulilor și normelor în vigoare.

   (12) Inspector în câmp acreditat: persoana fizică independentă sau angajată a unei persoane juridice, care poate efectua inspecția în câmp a unor culturi semincere sub supravegherea autorității oficiale.

   (13) Supraveghere oficială: procedura prin care autoritatea oficială urmărește și verifică activitatea specifică a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficială să desfășoare o anumită activitate în numele său.



   CAPITOLUL III
  Condiții pentru inspectorii în câmp în vederea acreditării



   SECȚIUNEA 1
  Condiții pentru acreditare



   Art. 3. - (1) Inspecția în câmp a culturilor semincere poate fi efectuată de persoane angajate de agenți economici înregistrați pentru producerea semințelor sau de către persoane independente angajate pe bază de contract temporar fie cu autoritatea oficială, fie cu un agent economic înregistrat pentru producerea de semințe, acreditate oficial în acest scop de către autoritatea oficială și sub supravegherea acesteia.

   (2) Inspectorii în câmp trebuie să îndeplinească următoarele condiții pentru a putea fi acreditați provizoriu sau definitiv:

   a) să aibă pregătirea corespunzătoare: studii de specialitate, cel puțin 3 ani experiență în domeniul de producere, ameliorare, control și certificare a semințelor și suficiente cunoștințe pentru desfășurarea activității în bune condiții;

   b) prin excepție de la condițiile prevăzute la lit. a) se pot accepta candidați fără experiență în domeniu, cu studii de specialitate în agricultură, horticultură sau biologie, care pot fi acreditați provizoriu pentru însușirea cunoștințelor practice;

   c) să fie independenți în activitatea pe care o desfășoară;

   d) să nu aibă interese personale în luarea măsurilor ce se impun;

   e) să nu obțină nici un profit personal ca urmare a deciziilor sau măsurilor luate din efectuarea inspecțiilor în câmp;

   f) să se angajeze să lucreze în concordanță cu metodele și normele în vigoare aplicabile inspecțiilor în câmp efectuate de autoritatea oficială;

   g) să demonstreze competență în:

   (i) înțelegerea termenilor "control în câmp" și "DUS" - distinctivitate, uniformitate și stabilitate, respectiv caracterele morfologice și fiziologice ale soiurilor și modul de notare în descrierea soiurilor;

   (ii) înțelegerea importanței preciziei operațiunii de control în câmp;

   (iii) întocmirea corectă a documentelor oficiale.

   (3) Agentul economic angajator al candidatului la acreditare, denumit în continuare angajator, sau persoana fizică independentă trebuie să depună la ITCSMS sau LCCSMS pe a cărui zonă teritorială își desfășoară activitatea specifică o cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele condiții și proceduri, împreună cu toate documentele prevăzute, în două exemplare, dintre care unul se va restitui solicitantului după terminarea procedurilor de acreditare, prin care să solicite acreditarea inspectorului în câmp.

   (4) Documentele solicitate pentru înscrierea candidatului la acreditare sunt:

   a) copie xerox de pe autorizația de producere a semințelor vizată pe anul în curs;

   b) copie xerox de pe statutul agentului economic înregistrat cu specificarea obiectului de activitate;

   c) copie xerox de pe codul fiscal;

   d) dosarul de prezentare a persoanei angajate ce urmează a fi acreditată pentru inspecția în câmp, care va cuprinde;

   (i) copie de pe diploma de studii;

   (ii) curriculum vitae;

   (iii) copie de pe carnetul de muncă sau de pe contractul temporar;

   (iv) angajamentul scris al persoanei și angajatorului său, după caz, de a se conforma regulilor care guvernează inspecțiile oficiale în câmp;

   (5) Contravaloarea prestației de acreditare va fi achitată de agentul economic sau persoana fizică, la acceptarea cererii și înregistrarea acesteia.



   SECȚIUNEA 2
  Natura inspectorului în câmp



   Art. 4. - (1) Inspectorii în câmp acreditați pot fi:

   a) persoane fizice independente;

   b) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale căror activități nu implică producerea, prelucrarea sau comercializarea semințelor, dar prestează servicii tehnice independente către producătorii, prelucrătorii sau comercianții de sămânță;

   c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale căror activități implică producerea, prelucrarea sau comercializarea semințelor.

   (2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) angajatorul va asigura autoritatea oficială că inspectorul candidat sau acreditat este liber de orice presiune în desfășurarea activității de control în câmp.

   (3) În situația prevăzută la alin. (1) lit. c) un inspector în câmp acreditat poate efectua inspecții în câmp numai pe teritoriul angajatorului său, în afara cazului când există un alt acord între angajatorul său, solicitantul de certificare și autoritatea oficială.

   (4) Angajatorul prevăzut la alin. (1) lit. b) și c) sau persoana fizică independentă va asigura autoritatea oficială că îi va achita contravaloarea serviciilor de acreditare prestate, precum și a celor de supraveghere a activității de control în câmp.



   SECȚIUNEA 3
  Cunoștințe și aptitudini



   Art. 5. - (1) Candidatul la acreditare trebuie să aibă următoarele cunoștințe:

   a) metodele O.C.D.E. (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) pentru inspecția culturilor în câmp;

   b) metodele și cerințele specifice de inspecție în câmp la culturile pentru care a solicitat acreditarea;

   c) condițiile de aprobare în câmp la culturile pentru care a solicitat acreditarea;

   d) caracteristicile speciilor și soiurilor pentru care a solicitat acreditarea, eventualele plante netipice și din alte specii;

   e) organismele dăunătoare ale diferitelor specii și simptomele acestora, ca și diferitele categorii de buruieni și identificarea lor;

   f) orice anomalie datorată toxicității pesticidelor, problemelor de nutriție, umiditate și temperatură;

   g) folosirea caracterelor de soi pentru a confirma identitatea soiului în cultura seminceră;

   h) detectarea, caracterizarea și cuantificarea impurităților în cultura seminceră;

   i) interpretarea corectă a rezultatelor.

   (2) Autoritatea oficială va verifica cunoștințele candidatului la acreditare prin:

   a) examen scris privind însușirea normelor în vigoare, principii și proceduri de control în câmp, la care trebuie să întrunească un punctaj minim de 80 de puncte dintr-un total de 100 de puncte pentru a putea intra la proba practică;

   b) proba practică, privind aptitudinile necesare pentru inspecția în câmp, prin examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei practice se interpretează astfel:

   (i) se consideră admis dacă rezultatele obținute de candidat sunt apropiate de cele obținute de un inspector al autorității oficiale, cu o toleranță de ±0,1% pentru speciile cu determinare procentuală a componentelor culturii și o bucată de plantă netipică pentru speciile cu determinare numerică a componentelor culturii, la toate cele 3 parcele examinate.

    Dacă rezultatele determinărilor la una dintre parcele ies din toleranțele admise, proba practică se suplimentează cu examinarea unei noi parcele, iar dacă aceasta se încadrează în toleranțe, candidatul se consideră admis, iar dacă nu se încadrează în toleranțe, se aplică prevederile lit. (ii);

   (ii) dacă rezultatele determinărilor la două dintre parcele nu se încadrează în toleranțele admise, se poate face o acreditare provizorie a candidatului. Pe durata acreditării provizorii candidatul la acreditare va efectua inspecția în câmp împreună cu un inspector al autorității oficiale, considerată ca perioadă de instruire practică și se desfășoară pe perioada unui sezon de inspecție în câmp pentru specia respectivă. După perioada de instruire practică se va face reverificarea cunoștințelor practice ale candidatului la acreditare;

   (iii) dacă rezultatele determinărilor la toate cele 3 parcele nu se încadrează în toleranțele admise, candidatul se consideră respins de la acreditare.

   (3) Rezultatul testării se aduce la cunoștință candidatului la acreditare, în termen de 24 de ore, după fiecare probă.



   CAPITOLUL IV
  Responsabilitățile inspectorilor acreditați și ale autorității oficiale



   SECȚIUNEA 1
  Responsabilitățile inspectorilor acreditați



   Art. 6. - (1) În ceea ce privește responsabilitățile față de autoritatea oficială, inspectorii în câmp acreditați vor fi asimilați cu inspectorii autorității oficiale.

   (2) Inspectorii în câmp acreditați efectuează inspecția în câmp sub supraveghere oficială, în conformitate cu regulile și normele în vigoare aplicabile la inspecțiile oficiale, pentru speciile și categoriile biologice de semințe pentru care au fost acreditați.

   (3) Inspectorii în câmp acreditați trebuie să își mențină un nivel ridicat de pregătire teoretică și practică prin:

   a) efectuarea permanentă a activității de inspecție în câmp a culturilor, fără întreruperi pe o perioadă mai mare de 1 an;

   b) participarea la instruirile periodice;

   c) să fie la curent cu modificările apărute în normele în vigoare și metodele de inspecție a culturilor în câmp, însușindu-și orice schimbare.

   (4) Inspectorii în câmp trebuie să fie instruiți și testați sau retestați prin cursuri de pregătire ca și cele ale personalului oficial și atestat prin examinări oficiale.



   SECȚIUNEA 2
  Responsabilitățile autorității oficiale



   Art. 7. - (1) Autoritatea oficială trebuie să dispună de personal specializat, echipamente și alte facilități necesare pentru a realiza expertize tehnice privind acreditarea și supravegherea inspectorilor în câmp.

   (2) Autoritatea oficială trebuie să se asigure că persoana acreditată:

   a) este liberă de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfășurate;

   b) este independentă în luarea deciziilor;

   c) este imparțială când efectuează inspecția în câmp a culturilor;

   d) nu obține nici un profit personal în urma deciziilor sau măsurilor luate din activitatea de inspecție în câmp a culturilor.

   (3) Autoritatea oficială va comunica acceptul pentru înscriere sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptată în decurs de 5 zile lucrătoare de la data depunerii solicitării de acreditare și a întregii documentații solicitate.

   (4) Candidatul la acreditare trebuie să aibă acces pentru îndrumare și informații la serviciile autorității oficiale.

   (5) Autoritatea oficială poate acorda dreptul de inspecție sub supraveghere oficială pentru culturile semincere obținute din semințe care au fost supuse unui postcontrol oficial, al cărui rezultat a corespuns normelor în vigoare.

   (6) Autoritatea oficială trebuie:

   a) să furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele O.C.D.E. pentru controlul în câmp al culturilor;

   b) să organizeze instruiri și aplicații practice pe probleme de control în câmp al culturilor;

   c) să testeze persoanele care au solicitat acreditarea, să elibereze certificatul de acreditare pentru candidații care au promovat testul și să încheie un contract de acreditare cu angajatorul persoanei acreditate și/sau cu persoana respectivă;

   d) să aducă la cunoștință candidatului la acreditare rezultatul testării în termen de 24 de ore de la obținerea rezultatelor verificării de la proba scrisă;

   e) să organizeze audituri, să supravegheze și să monitorizeze activitatea de inspecție în câmp, ceea ce presupune:

   (i) verificarea periodică a cunoștințelor inspectorilor în câmp acreditați;

   (ii) verificarea metodelor aplicate în efectuarea determinărilor în câmp;

   (iii) verificarea aplicării corecte a normelor în vigoare, a procedurilor și a instrucțiunilor de lucru;

   (iv) inițierea acțiunilor corective și retragerea acreditării;

   (v) identificarea inspectorului în câmp acreditat printr-un număr unic și o ștampilă personală;

   (vi) identificarea culturilor inspectate de inspectorul în câmp acreditat și a loturilor de semințe rezultate, care să permită monitorizarea semințelor pe tot parcursul circulației și folosirii lor.

   (7) Pe tot parcursul activității de acreditare se va menține confidențialitatea informațiilor obținute la toate nivelurile.



   SECȚIUNEA 3
  Documentele de acreditare



   Art. 8. - Contractul de acreditare, prezentat ca model în anexa nr. 2 la prezentele condiții și proceduri, va avea puterea legală a unui contract între autoritatea oficială, inspectorul în câmp și agentul economic angajator, după caz.

   Art. 9. - Certificatul de acreditare, prezentat ca model în anexa nr. 3 la prezentele condiții și proceduri, reprezintă documentul tipizat eliberat de către autoritatea oficială în urma îndeplinirii tuturor condițiilor prevăzute în prezentele condiții și proceduri, are termen de valabilitate 4 ani și este vizat anual în urma verificării prin supraveghere a activității și în urma retestării inspectorului în câmp acreditat.



   CAPITOLUL V
  Supravegherea și monitorizarea inspectorilor în câmp acreditați



   SECȚIUNEA 1
  Auditul inspectorilor în câmp acreditați



   Art. 10. - (1) Autoritatea oficială trebuie să aibă certitudinea că inspectorul în câmp acreditat respectă în totalitate regulile și normele în vigoare, iar activitatea pe care o desfășoară acesta este adecvată și eficientă pentru scopul propus. Această certitudine poate fi obținută în mod obiectiv prin intermediul unui audit.

   (2) Auditorul sau auditorii care efectuează auditul inspectorilor în câmp vor fi din rândul inspectorilor autorității oficiale ai LCCSMS sau ITCSMS recunoscuți de INCS. Auditorii vor fi instruiți anual de LCCSMS sau de alte autorități similare pe plan internațional și vor primi un certificat de auditor.

   (3) În cazul în care este necesar, se pot utiliza persoane specializate din afara autorității oficiale, caz în care autoritatea oficială trebuie să se asigure că acestea corespund cerințelor impuse, încheindu-se un contract pentru audit care va cuprinde condițiile ce trebuie respectate, inclusiv clauza de confidențialitate.

   (4) Auditul trebuie efectuat o dată la 4 ani pentru prelungirea acreditării, la cererea angajatorului sau a persoanei fizice independente, iar în cazul în care s-au identificat neconformități, frecvența auditurilor va fi sporită. Perioada de 4 ani începe de la data acreditării.

   Art. 11. - Autoritatea oficială va lua în calcul:

   a) un sistem de control al întregii documentații referitoare la activitatea inspectorilor în câmp acreditați;

   b) reactualizarea documentației necesare;

   c) asigurarea că amendamentele sau schimbările aduse unor documente sunt autorizate, procesate și implementate într-o manieră eficientă și rapidă;

   d) reexaminarea cunoștințelor inspectorilor în câmp acreditați în ceea ce privește toate schimbările publicate în documentația de specialitate;

   e) rezultatele suprevegherii inspectorului în câmp acreditat supus verificării.

   Art. 12. - (1) În urma auditului auditorul va întocmi un raport de audit în 3 exemplare, dintre care un exemplar va fi păstrat la autoritatea oficială, un exemplar la agentul economic angajator și/sau un exemplar la inspectorul în câmp verificat.

   (2) În urma auditului, dacă raportul de audit este favorabil, se eliberează un nou certificat de acreditare.



   SECȚIUNEA 2
  Supravegherea inspectorilor în câmp acreditați



   Art. 13. - (1) Supravegherea inspectorilor în câmp acreditați va fi efectuată anual de către autoritatea oficială, astfel:

   a) prin verificarea a 10% în cazul soiurilor autogame și a 20% pentru soiurile alogame sau hibrizi, din parcelele examinate de inspectorul în câmp acreditat, de către inspectorii autorității oficiale. În cazul în care se efectuează teste oficiale în laborator prin metode de examinare morfologice, fiziologice sau biochimice pentru stabilirea identității și purității varietale, se verifică 5% din culturile soiurilor autogame și 15% din culturile soiurilor alogame sau hibrizi;

   b) la fiecare inspecție de verificare se întocmește un raport care se transmite autorității oficiale. Aceasta trebuie să compare rezultatele inspectorului autorității oficiale cu cele ale inspectorului în câmp acreditat;

   c) în cazul existenței unei diferențe clare între cele două rezultate, dar care nu afectează decizia de aprobare în câmp, se vor întreprinde măsuri corective, iar rezultatele obținute vor fi transmise autorității oficiale care va opera datele corecte. Dacă nici în urma acțiunilor corective nu se vor obține rezultate corecte, acreditarea inspectorului în câmp acreditat va fi suspendată sau retrasă;

   d) în cazul existenței unei diferențe care afectează decizia de aprobare în câmp a unei culturi examinate de un inspector în câmp acreditat, în mod deliberat sau din neglijență, autoritatea oficială va anula și va retrage documentul de inspecție în câmp și va bloca partida sau loturile rezultate, iar acreditarea va fi suspendată. În acest caz autoritatea oficială va verifica toate culturile și loturile rezultate în urma activității inspectorului respectiv, iar dacă situația de neconformitate majoră se repetă cel puțin o dată, acreditarea va fi retrasă;

   e) autoritatea oficială poate efectua orice determinări morfologice, fiziologice sau biochimice necesare verificării seminței provenite din culturile examinate de inspectorul în câmp acreditat în pre- sau postcontrol;

   f) pre- sau postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile examinate în câmp de inspectorul în câmp acreditat este obligatoriu;

   g) numerele de identitate ale partidelor de semințe și numerele de referință ale loturilor rezultate vor fi acordate de autoritatea oficială în conformitate cu procedurile aplicate partidelor și loturilor certificate oficial, cu precizarea ca acestea să poată fi recunoscute în orice moment ca fiind examinate în câmp de un inspector în câmp acreditat.

   (2) Contravaloarea verificărilor efectuate de autoritatea oficială pentru supravegherea inspectorului în câmp acreditat va fi suportată financiar de către angajatorul acestuia sau de persoana fizică independentă acreditată care are contract cu un agent economic pentru efectuarea inspecției în câmp a culturilor semincere deținute de respectivul agent economic, cu excepția postcontrolului.

   (3) După încheierea verificărilor autoritatea oficială întocmește un raport în 3 exemplare. Un exemplar va rămâne la autoritatea oficială, un exemplar va fi înmânat angajatorului și unul inspectorului în câmp acreditat și verificat, după caz.



   CAPITOLUL VI
  Măsuri luate de autoritatea oficială privind inspectorii în câmp acreditați



   Art. 14. - (1) Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, după caz, în următoarele situații:

   a) informații false sau eronate în cererea de acreditare;

   b) informații false sau eronate în documentul oficial de inspecție în câmp;

   c) nerespectarea procedurii de lucru și a regulilor și normelor în vigoare, în timpul inspecției în câmp;

   d) datele din activitatea de supraveghere și audit demonstrează că inspectorul în câmp acreditat nu îndeplinește standardele de competență ce se impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;

   e) neîndeplinirea obligațiilor financiare pentru anul în curs de către angajatorul inspectorului în câmp acreditat sau de persoana fizică independentă în cauză.

   (2) În cazul suspendării certificatului de acreditare autoritatea oficială poate cere inspectorilor în câmp acreditați să urmeze o instruire corectivă și o reexaminare pentru ca suspendarea acreditării să fie anulată; va fi menționat un termen limită de corectare a neconformităților care au dus la suspendarea acreditării. Angajatorul inspectorului în câmp acreditat și/sau inspectorul în câmp acreditat, după caz, vor fi anunțați în scris despre motivele și decizia de suspendare, aceștia trebuind să semneze pentru primirea notificării respective sau, dacă refuză, aceasta va fi expediată prin scrisoare recomandată sau alt mijloc echivalent.

   (3) Anularea deciziei de suspendare a acreditării se face numai atunci când au fost eliminate în totalitate motivele suspendării.

   (4) După constatarea de către autoritatea oficială a remedierii deficiențelor agentul economic și/sau inspectorul în câmp acreditat, după caz, vor fi anunțați în scris asupra datei de la care aceștia își pot relua activitatea.

   Art. 15. - Acreditarea inspectorului în câmp va fi retrasă în următoarele situații:

   a) la cererea acestuia;

   b) neprezentarea inspectorului în câmp acreditat pentru reînnoirea vizei anuale sau a termenului de valabilitate al contractului de acreditare, la expirarea acestuia;

   c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficială pentru corectarea neconformităților care au dus la suspendarea temporară a acreditării;

   d) depistarea unei neconformități majore care este de natură să afecteze calitatea activității desfășurate;

   e) neîndeplinirea obligațiilor financiare de către angajatorul inspectorului în câmp acreditat și după suspendarea certificatului de acreditare.

   Art. 16. - (1) În cazul retragerii acreditării angajatorul inspectorului în câmp acreditat și/sau inspectorul în câmp acreditat vor fi anunțați în scris asupra motivelor retragerii acreditării și datei efective a retragerii, aceștia trebuind să semneze pentru primirea notificării respective sau, dacă refuză, aceasta va fi expediată prin scrisoare recomandată sau alt mijloc echivalent.

   (2) La data retragerii acreditării contractul de acreditare se consideră nul.

   Art. 17. - (1) Inspectorul în câmp acreditat al cărui certificat de acreditare a fost suspendat sau retras poate face contestație la autoritatea oficială, în termen de 15 zile de la data primirii înștiințării scrise.

   (2) Autoritatea oficială va analiza contestația și va decide în termen de 15 zile de la primirea contestației.

   ANEXA Nr. 1
  la condiții și proceduri

   

Agent economic: (dacă este cazul)

Înregistrat cu Autorizația de producere a semințelor

nr. ................................................

                                                           Se aprobă înscrierea.

                                                               Inspector-șef,

  

                                     CERERE

    privind obținerea acreditării pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în

     vederea certificării unor culturi semincere sub supraveghere oficială

  

   Agentul economic/persoana fizică ......................., cu sediul/adresa în

localitatea ................, str. ............................ nr. ...........,

județul .................., telefon ............., fax .........., înmatriculat/

înmatriculată la registrul comerțului cu nr. ............. din ................,

reprezentat/reprezentată prin ..................., având funcția de ...........,

solicit acreditarea și eliberarea certificatului de acreditare pentru ..........

............................., funcția .............., pentru următoarele specii

     (numele și prenumele)

și grupe de specii .............................................................

................................................................................

............................................................................. și

următoarele categorii biologice .............................................. .

  ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

   Anexăm la prezenta cerere următoarele documente:

   1. copie xerox de pe autorizația de producere a semințelor;

   2. copie xerox de pe statutul de funcționare, cu specificarea obiectului de

activitate în domeniu;

   3. copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de Oficiul

registrului comerțului de pe lîngă Camera de Comerț și Industrie;

   4. copie xerox de pe codul fiscal;

   5. dosarul de prezentare a persoanei ce urmează a se ocupa de inspecția în

câmp în vederea certificării unor culturi semincere:

   - copie de pe diploma de studii;

   - curriculum vitae;

   - copie de pe carnetul de muncă sau de pe contractul temporar.

  ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

 

    Declar pe propria răspundere că inspectorul în câmp acreditat va fi liber de orice presiune în activitatea de inspecție în câmp.

    NOTĂ: Cererea se depune în 2 exemplare.

   Achitat tariful .....................             Semnătura conducătorului

                                                        agentului economic,

Conform Ordinului ministrului agriculturii,       ..............................

alimentației și pădurilor nr. ..../........   Accept condițiile și responsabilitățile

                                                 inspectorului în câmp acreditat.

     Data ............................             Semnătura persoanei candidat,

                                                 ................................

 

   ANEXA Nr. 2
  la condiții și proceduri

    CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. .................. data ................

   1. Părțile contractante:

   a) Inspecția Națională pentru Calitatea Semințelor (INCS) prin Laboratorul

Central pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor

(LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semințelor și a Materialului

Săditor (ITCSMS) ..............................................................,

cu sediul .....................................................................,

reprezentată/reprezentat prin domnul/doamna ...................................,

în calitate de reprezentant al autorității oficiale de acreditare,

   și

   b) .........................................................................,

             (denumirea agentului economic care a solicitat acreditarea)

cu sediul .....................................................................,

reprezentat prin domnul/doamna ................................................,

în calitate de angajator al inspectorului în câmp,

   și/sau

   c) .........................................................., în calitate de

              (numele și prenumele inspectorului în câmp)

inspector în câmp, cu adresa ..................................................,

având actul de identitate ......................................................

 

   2. Obiectul și prețul contractului:

    Acest contract stabilește relația legală dintre INCS, angajatorul inspectorului în câmp acreditat și inspectorul în câmp acreditat, în scopul desfășurării activității de inspecție în câmp în vederea certificării unor culturi semincere la speciile, grupele de specii și categoriile pentru care a fost acreditat, pentru și în numele INCS.

    Tarifele pentru acreditare și supraveghere se achită de către angajator la valoarea și termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor.

   3. Durata contractului:

    Acest contract intră în vigoare la data la care este semnat de reprezentanții părților și va înceta la împlinirea a 3 ani de la data semnării. Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al părților.

   4. Documentele care însoțesc contractul:

   - cerere de acreditare;

   - documentele solicitate la înscriere;

   - certificatul de acreditare;

   - alte acte adiționale.

   5. Reguli și norme:

    Serviciile executate în baza prezentului contract vor respecta condițiile și procedurile, normele și standardele în vigoare prezentate de autoritatea oficială la încheierea contractului.

   6. Obligațiile părților:

   6.1. O parte contractantă nu are, fără acordul scris al celeilalte părți, dreptul:

   - de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terțe persoane în afara acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;

   - de a utiliza informațiile și documentele obținute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-și îndeplini obligațiile contractuale.

   6.2. Dezvăluirea oricărei informații persoanelor implicate în îndeplinirea contractului se va face confidențial și se va referi numai la acele informații necesare în vederea îndeplinirii contractului.

   6.3. O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvăluirea de informații referitoare la contract, dacă:

   - informația era cunoscută părții contractante înainte ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă;

   - informația a fost dezvăluită după ce a fost obținut acordul scris al celeilalte părți contractante pentru asemenea dezvăluiri;

   - partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informația.

   6.4. Obligațiile inspectorului în câmp acreditat:

    Inspectorul în câmp acreditat este obligat să respecte prevederile cuprinse în Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și înregistrarea soiurilor de plante, condițiile și procedurile privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi semincere sub supraveghere oficială și celelalte reguli și norme în vigoare.

    Inspectorul în câmp acreditat garantează că orice informație pe care o va furniza INCS este conformă cu realitatea.

    Inspectorul în câmp acreditat garantează că pe tot parcursul acestui contract va respecta condițiile și procedurile de acreditare, cu excepția unor modificări efectuate cu aprobarea INCS.

    Inspectorul în câmp acreditat garantează că va lua toate măsurile raționale necesare pentru a permite INCS sau oricărei alte persoane care acționează în numele INCS să își realizeze sarcinile și funcțiile astfel cum sunt menționate în regulile și normele în vigoare.

    Inspectorul în câmp acreditat garantează că nu va efectua inspecții în câmp în afara speciilor, grupelor de specii și categorii biologice prevăzute în certificatul de acreditare și va lua toate măsurile pentru ca serviciile sale să nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau către persoane neautorizate.

   6.5. Obligațiile autorității oficiale:

    Autoritatea oficială are obligația de a pune la dispoziție inspectorului în câmp acreditat orice facilități sau informații pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea în bune condiții a contractului.

    Autoritatea oficială are obligația să își procure toată documentația necesară pentru desfășurarea în bune condiții a procedurilor de acreditare conform regulilor și normelor în vigoare.

    Autoritatea oficială nu va fi responsabilă pentru nici un fel de compensații plătibile prin lege în privința sau ca urmare a unui accident sau prejudiciu adus unui inspector în câmp acreditat în timpul desfășurării activității de inspecție în câmp.

    Autoritatea oficială are dreptul de a verifica modul de lucru al inspectorului în câmp acreditat, în conformitate cu condițiile și procedurile privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspecțiilor în câmp în vederea certificării unor culturi semincere sub supraveghere oficială.

    Autoritatea oficială are obligația de a notifica în scris agentului economic care are inspectori în câmp acreditați reprezentanții săi împuterniciți pentru acest scop.

   6.6. Începerea sau sistarea activității:

    Inspectorul în câmp acreditat va putea efectua inspecții în câmp numai după:

   - primirea certificatului de acreditare;

   - reînnoirea vizei anuale;

   - înlăturarea neconformităților majore care au dus la suspendarea temporară a acreditării;

   - îndeplinirea obligațiilor financiare către autoritatea de acreditare, supraveghere și audit.

    Încetarea acreditării inspectorului în câmp se va face în următoarele condiții:

   - la cererea angajatorului și inspectorului în câmp acreditat;

   - neprezentarea pentru viza anuală;

   - nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficială pentru corectarea unor neconformități;

   - depistarea de către autoritatea oficială a unor neconformități majore.

   6.7. Modalități de plată:

    Angajatorul inspectorului în câmp acreditat va achita autorității oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare la data înscrierii pentru acreditare, precum și a celor de supraveghere și a activității de inspecție în câmp pentru verificarea modului de lucru al inspectorului în câmp acreditat.

    Dacă angajatorul nu achită contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de acreditare va fi suspendată.

    Dacă angajatorul nu va achita factura ce reprezintă serviciile de supraveghere, se vor aplica penalități de întârziere, potrivit legii.

   7. Amendamente:

    Părțile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, să convină în scris modificarea unor clauze ale acestuia, în conformitate cu normele și regulile în vigoare.

   8. Rezilierea contractului:

    Nerespectarea obligațiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părți dă dreptul părții lezate să ceară rezilierea contractului. Cererea de reziliere va fi comunicată în scris celeilalte părți contractante.

   9. Forța majoră:

    Forța majoră este constatată de o autoritate competentă. Aceasta exonerează părțile contractante de îndeplinirea obligațiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acționează.

    În sensul prezentului contract, prin forță majoră se înțelege un eveniment mai presus de controlul părților, care nu se datorează greșelii sau vinii acestora, care nu poate fi prevăzut la momentul încheierii contractului și care face imposibile executarea și, respectiv, îndeplinirea contractului.

    Partea contractantă care invocă forța majoră are obligația să notifice celeilalte părți în mod complet producerea acesteia și să ia măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.

    Dacă forța majoră acționează sau se estimează că va acționa pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantă va avea dreptul să notifice celeilalte părți încetarea prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă celeilalte daune.

   10. Soluționarea litigiilor:

    Autoritatea oficială prin reprezentanții săi, ITCSMS sau LCCSMS, va face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînțelegere sau dispută care se poate ivi în cadrul sau în legătură cu prezentul contract.

    Dacă după 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele două părți nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergența contractuală, fiecare poate solicita ca divergența să se soluționeze prin arbitraj.

   11. Limba care guvernează contractul:

    Limba care guvernează contractul este limba română.

   12. Comunicări:

    Orice comunicare între părțile contractante, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris.

    Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât și în momentul primirii.

    Comunicările dintre părți se pot face și prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail, cu condiția confirmării în scris a primirii comunicării.

   13. Legea aplicabilă contractului:

    Contractul va fi interpretat conform legilor din România.

   

  Autoritatea oficială,      Agentul economic,     Inspector în câmp acreditat,

 

   ANEXA Nr. 3
  la condiții și proceduri

CERTIFICAT DE ACREDITARE