CONDITII
SI PROCEDURI
privind
acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii
testelor de laborator
CAPITOLUL
I
Art.1.
(1) Prezentele conditii si proceduri se aplica pentru acreditarea unor
persoane angajate ale agentilor economici inregistrati pentru producerea
si/sau prelucrarea semintelor si a materialului saditor, in scopul stabilirii
competentei de a efectua ridicari de probe reprezentative din loturile de
seminte, recunoscute de autoritatea oficiala, in vederea efectuarii testelor
de calitate si fitosanitare.
(2)
Acreditarea unor persoane angajate ale agentilor economici inregistrati,
pentru a ridica probe de seminte destinate testarii in laboraror, se
efectueaza de catre autoritatea oficiala desemnata de Legea nr. 266/2002
privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii,
comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea
soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor
(INCS) din cadul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin
unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru
Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) sau inspectoratele
teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor (ITCSMS),
dupa caz.
(3)
Ridicarea probelor din loturile de seminte de catre persoane acreditate se
efectueaza, cu titlu de aplicare pe perioada de experiment sau permanent,
numai din urmatoarele specii sau grupe de specii: cereale, oleaginoase si
textile, plante furajere si sfecla. INCS poate extinde aplicarea prezentelor
conditii si proceduri si la alte specii si grupe de specii cu titlu de
experiment. Pe perioada experimentului probele ridicate de persoanele
acreditate vor fi considerate probe asimilate probelor ridicate oficial.
(4)
Ridicarea probelor din loturile de seminte, inchiderea si etichetarea
ambalajelor, sunt activitati strans legate si vor face obiectul aceleiasi
proceduri de acreditare.
(5)
Eliberarea certificatului de acreditare de catre autoritatea oficiala, atesta
ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe din
loturile de seminte pentru care a fost acordata acreditarea.
Art.2. (1) Acreditare:
delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice
sa execute o anumita activitate in numele organismului responsabil pentru
respectiva activitate.
(2)
Acreditor: organism oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru
procedura de acreditare.
(3)
Actiune corectiva: actiune intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
neconformitati, in scopul de a preveni repetarea acestora.
(4)
Autoritate oficiala: autoritatea desemnata oficial pentru acreditarea unor
persoane fizice sau juridice pentru desfasurarea de activitati specifice, la
cererea acestora.
(5)
Audit: examinare sistematica si independenta in scopul determinarii daca
activitatile de calitate si rezultatele aferente sunt conforme cu sistemele
planificate.
(6)
Candidat la acreditare: persoana fizica sau juridica ce doreste sa obtina de
la autoritatea desemnata un certificat de acreditare.
(7)
Certificat de acreditare: document eliberat de catre autoritatea oficiala,
care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe
din loturile de seminte si care dovedeste ca persoana acreditata poseda
cunostintele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la
solicitarea acreditarii.
(8)
Conformitate: satisfacerea exigentelor specifice unei activitati.
(9)
Neconformitate majora: activitate ce influenteaza in mod negativ serviciul
prestat de persoana acreditata si trebuie corectata imediat.
(10)
Neconformitate minora: activitate ce nu influenteaza direct serviciul prestat
si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.
(11)
Ridicare (prelevare) de probe: toate etapele prevazute in regulile si normele
in vigoare, ce trebuie respectate pentru a obtine o proba de seminte
reprezentativa pentru un lot, in vederea efectuarii analizelelor de laborator.
(12)
Sondator acreditat: persoana fizica sau juridica, dar nu un angajat al unui
organism acreditor, acreditata pentru efectuarea de ridicari de probe din
loturile de seminte.
(13)
Supraveghere oficiala: procedura prin care autoritatea oficiala urmareste si
verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate
de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele sau.
CAPITOLUL
III
Art.3.
(1) Ridicarea de probe poate fi efectuata de sondatori angajati ai
agentilor economici inregistrati pentru producerea si/sau prelucrarea
semintelor, acreditati in acest scop de autoritatea oficiala.
(2)
Sondatorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea fi
acreditati :
a)
sa fie independenti in activitatea de sondare;
b)
sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;
c)
sa nu obtina nici un profit personal din ridicarea de probe;
d)
sa aiba experienta si pregatirea corespunzatoare (cel putin studii medii);
e)
sa lucreze in concordanta cu regulile si normele in vigoare;
f)
sa posede echipament adecvat de sondare;
g)
sa isi demonstreze competenta in :
i)
intelegerea termenului lot de seminte si a factorilor care afecteaza
uniformitatea lotului;
ii)
intelegerea importantei preciziei operatiunii de ridicare a probelor;
iii)
capacitatea de ridicare a probelor folosind tehnici, proceduri si echipamente
corecte;
iv)
intocmirea corecta a documentului oficial de ridicare si insotire a probelor
(proces verbal);
(3)
Agentul economic inregistrat trebuie sa depuna la ITCSMS sau LCCSMS in a carui
zona teritoriala isi desfasoara activitatea specifica, o cerere tip, impreuna
cu toate documentele prevazute, in doua exemplare, conform modelului prezentat
in anexa nr. 1 la prezentele conditii si proceduri, prin care sa solicite
acreditarea sondatorului. Inscrierea la acreditare va fi acceptata numai dupa
verificarea si acceptarea documentatiei depuse.
(4)
Documentele solicitate la inscrierea pentru acreditare sunt:
a)
copie xerox de pe autorizatia de producere si/sau de prelucrare a semintelor,
vizata pentru anul in curs;
b)
copie xerox de pe statutul agentului economic inregistrat, cu specificarea
obiectului de activitate;
c)
copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie;
d)
copie xerox de pe codul fiscal;
e)
dosarul de prezentare a personalului angajat care urmeaza sa se ocupe de
ridicarea de probe in vederea efectuarii testelor de laborator, care va
cuprinde:
i)
copie de pe diploma de studii;
ii)
curriculum vitae;
iii)
copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
(5)
Contravaloarea prestatiei de acreditare va fi achitata de agentul economic
inregistrat, la acceptarea cererii si inregistarea acesteia.
Art.4.
(1) Sondatorul acreditat este o persoana angajata de persoane fizice sau
juridice ale caror activitati implica conditionarea, formarea loturilor,
si/sau ambalarea, inchiderea, etichetarea si sigilarea ambalajelor.
(2)
Angajatorul va asigura autoritatea oficiala ca sondatorul acreditat este liber
de orice presiune in desfasurarea activitatii de sondare si va achita
autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare prestate, precum
si a celor de supraveghere si monitorizare a activitatii de ridicare a
probelor.
(3)
Sondatorul acreditat poate realiza ridicari de probe din loturi de samanta
proprietate a angajatorului sau, ambalate, inchise, etichetate si sigilate, in
afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, solicitantul
de certificare a semintelor si autoritatea oficiala.
Art.5.
(1) Sondatorii care candideaza la acreditare vor avea calificarea tehnica
necesara, obtinuta in cadrul instruirilor organizate in conditiile aplicate
sondatorilor de seminte oficiali, confirmati prin examinare oficiala, si vor
efectua ridicarea probelor in concordanta cu metodele internationale in
vigoare.
(2)
Autoritatea oficiala va verifica cunostintele candidatilor la acreditare,
prin:
a)
testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor si a normelor tehnice
in vigoare, la care candidatul trebuie sa obtina minimum nota 8 la fiecare
proba;
b)
proba practica privind sondarea loturilor de seminte consta in ridicarea a cel
putin 20 de probe. Aceste probe sunt ridicate atat de candidat cat si de
sondatorul oficial, din aceleasi loturi de seminte, in termen cat mai apropiat
posibil, iar rezultatele analizelor oficiale ale probelor din acelasi lot se
compara pentru a stabili incadrarea in toleranta. Candidatul se considera
admis la proba practica daca rezultatele comparate se incadreaza in limitele
de toleranta la minimum 90% din probe.
CAPITOLUL
IV
Art.6.
(1) In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala,
sondatorii acreditati vor fi asimilati cu sondatorii oficiali.
(2)
Sondatorii acreditati efectueaza sondarea in urmatoarele conditii obligatorii:
a)
primeste comanda scrisa de sondare in care vor fi mentionate cel putin:
i)
specia;
ii)
soiul;
iii)
categoria biologica;
iv)
anul recoltei;
v)
numarul lotului;
vi)
greutatea lotului;
vii)
numarul de ambalaje;
viii)
analize solicitate;
b)
verifica cel putin :
i)
identitatea lotului conform comenzii de sondare;
ii)
daca lotul corespunde din punct de vedere al depozitarii, identitatii,
accesibilitatii, marcarii, etichetarii si sigilarii;
c)
utilizeaza echipament standardizat, adecvat pentru sondare;
d)
respecta intensitatea de sondare prevazuta in regulile si normele tehnice in
vigoare;
e)
lotul trebuie sa fie omogen;
f)
preleveaza probe numai in prezenta responsabilului cu calitatea sau a unui alt
reprezentant al detinatorului de seminte.
Art.7.
Sondatorul acreditat are autoritatea sa refuze sondarea daca lotul:
a)
nu este omogen;
b)
nu are asigurata accesibilitatea de sondare;
c)
nu se stabileste clar identitatea lotului de seminte;
d)
nu este asistat de un delegat al detinatorului de seminte.
Art.8.
(1) Proba de laborator obtinuta prin omogenizarea si divizarea probei
compuse va fi ambalata si sigilata astfel incat sa nu fie afectata
integritatea ei. Datele de pe eticheta probei de laborator trebuie sa asigure
corespondenta dintre lot si proba.
(2)
Proba va fi insotita la laboratorul de testare a semintelor de un document
oficial de sondare (proces verbal) care va cuprinde cel putin datele
urmatoare:
a)
specia;
b)
soiul;
c)
categoria biologica;
d)
anul recoltei;
e)
numarul lotului;
f)
greutatea lotului;
g)
numarul de ambalaje;
h)
analizele solicitate;
i)
data sondarii;
j)
tratat, netratat, eventual substanta de tratare;
k)
numele, semnatura si stampila sondatorului acreditat;
l)
alte mentiuni.
Art.9.
Sondatorul acreditat raspunde de integritatea probelor sondate si de
trimiterea acestora in timp util la laboratorul de testare, dar nu mai tarziu
de 48 de ore de la ridicarea probelor, in cazul in care se efectueaza si
determinarea umiditatii.
Art.10.
(1) Persoanele acreditate nu au competenta sa ridice probe din loturile de
seminte mentionate mai jos:
a)
loturile de seminte care nu sunt proprietatea angajatorului sau, cu exceptia
prevederii art.4 alin. (3);
b)
loturile de seminte care fac obiectul unui litigiu;
c)
loturile de seminte aflate in stoc mai mult de un an, la care se efectueaza
testul la rece (cold-test);
d)
loturile de seminte din categoriile biologice Prebaza si Baza;
e)
loturile de seminte destinate exportului.
(2)
Probele ridicate de persoanele acreditate nu pot fi destinate:
a)
verificarii oficiale in pre- si postcontrol;
b)
pentru analize speciale;
c)
supravegherii si monitorizarii.
(3)
Persoanele acreditate ale caror rezultate au fost corespunzatoare in urma
supravegherii si monitorizarii, in masura in care autoritatea oficiala decide,
pot fi imputernicite sa ridice probe din loturile de seminte prevazute la
alin. (1) lit. c), d), e) si alin. (2) lit. a) si b).
Art.11.
(1) Sondatorii acreditati, trebuie sa isi mentina un nivel ridicat de
pregatire teoretica si practica, prin urmatoarele:
a)
sondarea sa reprezinte o activitate permanenta, fara intreruperi de lunga
durata, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o perioada mai mare de 6
luni, se va face retestarea persoanei acreditate;
b)
sa participe periodic la instruiri;
c)
sa fie la curent cu modificarile aparute in regulile si normele tehnice in
vigoare privind ridicarea de probe din loturile de seminte.
(2)
Sondatorul acreditat trebuie sa fie instruit, testat sau retestat, prin
cursuri de pregatire similare celor pentru personalul oficial si trebuie
atestat prin examinari oficiale.
Art.12.
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal specializat,
echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice
privind supravegherea si acreditarea sondatorilor loturilor de seminte.
(2)
Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca persoana acreditata:
a)
este libera de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii
desfasurate;
b)
este independenta in luarea deciziilor;
c)
este impartiala cand efectueaza ridicari de probe;
d)
nu obtine nici un profit personal din ridicarea de probe.
(3)
Autoritatea oficiala va comunica acordul pentru inscriere sau motivele pentru
care inscrierea nu poate fi acceptata in termen de 5 zile lucratoare de la
data depunerii solicitarii de acreditare si a intregii documentatii
solicitate.
(4)
Autoritatea oficiala va asigura accesul la informatii, documentatie si va
indruma sondatorul inainte si dupa acreditare.
(5)
Autoritatea oficiala, trebuie:
a)
sa furnizeze celor interesati detalii cu privire la sistemul de acreditare al
sondatorilor;
b)
sa furnizeze celor interesati proceduri relevante pentru sigilarea,
etichetarea si sondarea loturilor de seminte;
c)
sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de sondare;
d)
sa testeze persoana care a solicitat acreditarea si sa retesteze anual
sondatorul acreditat;
e)
sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in
termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba
scrisa;
f)
sa incheie un contract de acreditare cu angajatorul si sondatorul care a
trecut probele de verificare in vederea acreditarii si sa elibereze
Certificatul de acreditare pentru persoana acreditata;
g)
sa organizeze audituri si monitorizarea activitatii de sondare, etichetare si
sigilare;
h)
sa verifice daca echipamentele de sondare folosite de sondatorii acreditati
sunt cele prevazute de regulile si normele in vigoare;
i)
sa initieze actiuni corective sau sa retraga acreditarea daca actiunile
corective nu sunt intreprinse sau nu sunt eficiente;
j)
sa asigure identificarea sondatorului acreditat printr-un numar unic si o
stampila personala.
(6)
Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea
informatiilor obtinute la toate nivelurile.
Art.13.
Contractul de acreditare prezentat ca model in anexa nr. 2 la
prezentele conditii si proceduri, va avea puterea legala a unui contract intre
autoritatea oficiala, sondatorul acreditat si agentul economic angajator.
Art.14.
Certificatul de acreditare, prezentat ca model in anexa nr. 3 la
prezentele conditii si proceduri, reprezinta documentul tipizat eliberat de
autoritatea oficiala in urma indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in
prezentele conditii si proceduri, are termen de valabilitate de 3 ani si este
vizat anual in urma verificarii prin supraveghere si monitorizare a
activitatii si retestarii sondatorului acreditat.
CAPITOLUL
V
Sectiunea 1. Auditul sondatorilor acreditati
Art.15.
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca sondatorul
acreditat respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar
activitatea pe care o desfasoara acesta, este adecvata si eficienta pentru
scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin
intermediul unui audit.
(2)
Auditorul sau auditorii care efectueaza auditul sondatorilor vor fi din randul
auditorilor LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii vor fi instruiti
anual de catre LCCSMS sau de alte autoritati similare din statele membre ale
Comunitatii Europene si vor primi un certificat de auditor.
(3)
In cazul in care este necesar se pot utiliza persoane specializate din afara
autoritatii oficiale. Daca evaluarea, controlul si supravegherea sunt
efectuate de personal din afara autoritatii oficiale, aceasta trebuie sa se
asigure ca personalul respectiv corespunde cerintelor impuse, incheindu-se un
contract care va cuprinde conditiile ce se impun a fi respectate, inclusiv
clauze de confidentialitate.
(4)
Auditul trebuie efectuat o data la 3 ani pentru prelungirea acreditarii, la
cererea agentului economic, iar in cazul in care s-au identificat
neconformitati, frecventa auditurilor va fi sporita. Perioada de 3 ani incepe
de la data acreditarii.
Art.16.
Autoritatea oficiala va lua in calcul:
a)
un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea
sondatorilor;
b)
reactualizarea documentatiei necesare;
c)
asigurarea ca amendamentele sau schimbarile aduse unor documente sunt
autorizate, procesate si implementate intr-o maniera eficienta si rapida;
d)
reexaminarea cunostintelor sondatorilor in ceea ce priveste toate schimbarile
publicate in documentatia de specialitate;
e)
rezultatele supravegherii si monitorizarii sondatorului acreditat si a
loturilor sondate de acesta.
Art.17.
(1) In urma auditului, auditorul va intocmi un Raport de audit in 3
exemplare, din care un exemplar ramane la autoritatea oficiala, un exemplar va
fi inmanat agentului economic angajator si un exemplar sondatorului acreditat
verificat.
(2)
In urma auditului, daca raportul de audit este favorabil, se elibereaza un nou
Certificat de acreditare.
Art.18.
(1) Supravegherea sondatorilor acreditati va fi efectuata anual de autoritatea oficiala, prin sondare si testare oficiala a
probelor, astfel:
a)
prin sondarea si testarea, in primul an de la acreditare, a cel putin 10 % din
numarul total de probe din loturile sondate de sondatorul acreditat;
b)
incepand cu al doilea an, daca rezultatele au fost conforme, fiind respectate
regulile si normele in vigoare, prin sondarea si testarea a 5% din loturile
sondate de sondatorul acreditat;
c)
in cazul in care numarul loturilor agentului economic este sub 100, vor fi
sondate si testate oficial minimum 10 loturi in primul an si 5 loturi in
urmatorii ani;
d)
daca numarul loturilor agentului economic depaseste 400, vor fi sondate si
testate maximum 40 de loturi in primul an si maximum 20 de loturi in urmatorii
ani;
e)
probele de verificare se ridica de un sondator oficial, prin alegerea
randomizata a loturilor.
(2)
Rezultatele obtinute in urma determinarilor efectuate pe probele de seminte
ridicate oficial vor fi comparate cu rezultatele obtinute pe probele de
seminte ridicate din acelasi lot de samanta de catre sondatorul acreditat. Se
va verifica totodata si incadrarea in toleranta a rezultatelor obtinute.
(3)
Incadrarea in toleranta este obligatorie pentru toate probele prelevate.
Atunci cand diferenta depaseste toleranta maxima admisa, autoritatea oficiala
va stabili unele masuri corective. In urma aplicarii masurilor corective,
rezultatele obtinute vor fi transmise autoritatii oficiale. Daca nici in urma
actiunilor corective, rezultatele nu se incadreaza in toleranta, acreditarea
sondatorului este retrasa.
(4)
Dupa incheierea determinarilor, autoritatea intocmeste un raport in trei
exemplare. Un exemplar va ramane la autoritate, un exemplar va fi inmanat
agentului economic angajator si un exemplar sondatorului acreditat verificat.
(5)
Loturile de seminte din care s-au ridicat probe de catre un sondator acreditat
vor fi monitorizate prin atribuirea oficiala a numerelor de lot care sa
permita identificarea acestora.
(6)
Minimum 5 % din probele ridicate de sondatorul acreditat vor fi verificate in
incercari comparative in postcontrol.
Masuri
luate de autoritatea oficiala privind sondatorii acreditati
Art.19.
(1) Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, dupa caz, in
urmatoarele situatii:
a)
cand cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;
b)
cand documentul oficial de ridicare de probe contine informatii false sau
eronate;
c)
nerespectarea procedurii de lucru si a regulilor si normelor in vigoare, in
timpul ridicarii de probe;
d)
datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca sondatorul
acreditat nu indeplineste standardele de competenta ce se impun in activitatea
pentru care a fost acreditat;
e)
neindeplinirea obligatiilor financiare de catre agentul economic in cauza
pentru anul in curs.
(2)
In cazul suspendarii Certificatului de acreditare, autoritatea oficiala poate
cere sondatorilor acreditati sa urmeze o instruire corectiva si o reexaminare
pentru ca suspendarea acreditarii sa fie anulata; va fi mentionat un termen
limita de corectare a neconformitatilor care au dus la suspendarea
acreditarii.
(3)
Agentul economic si sondatorul acreditat vor fi anuntati in scris (scrisoare
inregistrata sau alt mijloc echivalent), acestia trebuind sa semneze pentru
primirea notificarii respective.
(4)
Anularea deciziei de suspendare a acreditarii se face numai atunci cand au
fost eliminate in totalitate motivele suspendarii.
(5)
Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii deficientelor,
agentul economic si sondatorul acreditat vor fi anuntati in scris asupra datei
de la care acesta isi pot relua activitatea.
Art.20.
Acreditarea sondatorului va fi retrasa in urmatoarele situatii:
a)
la cererea acestuia;
b)
neprezentarea sondatorului acreditat pentru reinoirea vizei anuale sau a
termenului de valabilitate, la expirarea acestuia;
c)
nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru corectarea
neconformitatilor care au dus la suspendarea temporara a acreditarii;
d)
depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze
calitatea activitatii desfasurate si rezultatele obtinute la testele de
laborator pe probele ridicate de sondatorul acreditat;
e)
neindeplinirea obligatiilor financiare de catre angajatorul sau, nici in urma
suspendarii Certificatului de acreditare.
Art.21.
(1) In cazul retragerii acreditarii sondatorul va fi anuntat in scris
(scrisoare inregistrata sau alt mijloc similar) asupra motivelor retragerii
acreditarii si asupra datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze
pentru primirea notificarii respective.
(2)
La data retragerii acreditarii, contractul de acreditare se considera nul.
Art.22.
(1) Sondatorul acreditat, al carui Certificat de acreditare a fost
suspendat sau retras, poate face contestatie catre LCCSMS sau INCS, in termen
de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.
(2)
Autoritatea oficiala va analiza contestatia si va decide in termen de 5 zile
de la primirea acesteia.
si/sau prelucrare a semintelor nr.
_____________
INSPECTOR SEF,
pentru obtinerea acreditarii pentru
ridicarea probelor de seminte
in
vederea efectuarii testelor de laborator
Agentul economic
.
cu sediul in localitatea
.., strada
..., nr.
, judetul
.., telefon
.., fax
.. inmatriculat la registrul comertului cu nr.
.. din
.., reprezentat prin
, avand functia de
.
.
solicit acreditarea si eliberarea Certificatului de acreditare pentru
.
.
(numele si prenumele)
avand functia .., pentru urmatoarele specii si grupe de specii ... ... .. si urmatoarele categorii biologice ..
Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente:
1) Copie xerox de pe autorizatia de producere si/sau prelucrare a semintelor:
2) Copie xerox de pe statutul de functionare, cu specificarea obiectului de activitate in domeniu.
3) Copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie.
4) Copie xerox de pe codul fiscal.
5) Dosarul de prezentare a persoanei angajate ce urmeaza sa se ocupe de ridicarea de probe in vederea efectuarii testelor de laborator:
- Copie de pe diploma de studii;
- Curriculum vitae;
- Copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
Declar pe propria raspundere ca sondatorul acreditat va fi liber de orice presiune in activitatea de ridicare a probelor de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator.
Nota:
Cererea se depune
in 2 exemplare.
Achitat tariful:
.
_____________________________
Conform Ordinului
ministrului agriculturii,
(semnatura
conducatorului agentului economic)
alimentatiei si
padurilor nr.
. / 2002
Accept conditiile si responsabilitatile
sondatorului acreditat
Data:
____________________
__________________________
CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. ____________ data __________
1)
Parti contractante:
a)
Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS), prin Laboratorul
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) / Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a
Materialului Saditor (ITCSMS) __________________________________,
avand
sediul: _________________________________________________________
reprezentata
prin (domnul, doamna) _______________________________________
si
b)___________________________________________________________________
(numele si sediul agentului economic care a solicitat
acreditarea)
avand
sediul: __________________________________________________________
reprezentata prin (domnul, doamna)
_______________________________________ in calitate de angajator al
sondatorului _______________________;
si
c) _________________________________________________
in calitate de sondator
(numele si prenumele
sondatorului)
adresa:
_______________________________________________________________
2)
Obiectul si pretul contractului:
Prezentul contract stabileste relatia legala dintre
INCS, angajatorul sondatorului si sondatorul acreditat in scopul desfasurarii
activitatii de ridicare a probelor de seminte in vederea efectuarii testelor
de laborator la speciile, grupele de specii si categorii pentru care a fost
acreditat, pentru si in numele INCS.
Tarifele pentru acreditare, supraveghere si
monitorizare se achita de catre angajator la valoarea si termenele stabilite
prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
3)
Durata contractului:
Acest contract intra in vigoare la data la care este
semnat de reprezentantii partilor contractante si va inceta la implinirea a 3
ani de la data semnarii. Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al
partilor contractante.
-
certificatul de acreditare;
Serviciile executate in baza prezentului contract vor
respecta conditiile si procedurile, normele si standardele in vigoare
prezentate de autoritatea oficiala la incheierea contractului.
6)
Obligatiile partilor:
6.1. O parte contractanta nu are, fara acordul scris
al celeilalte parti, dreptul:
-
de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte
persoane in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului;
-
de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces
in perioada de derulare a contractului in alt scop decat acela de a-si
indeplini obligatiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricarei informatii persoanelor
implicate in indeplinirea contractului se va face confidential si se va referi
numai la acele informatii necesare in vederea indeplinirii contractului.
6.3. O parte contractanta va fi exonerata de
raspunderea pentru dezvaluirea de informatii referitoare la contract, daca:
-
informatia era cunoscuta partii contractante inainte ca ea sa fi fost
primita de la cealalta parte contractanta;
-
informatia a fost dezvaluita dupa ce a fost obtinut acordul scris al
celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluiri;
-
partea contractanta a fost obligata in mod legal sa dezvaluie
informatia.
6.4. Obligatiile sondatorului acreditat:
Sondatorul acreditat este obligat sa respecte
prevederile cuprinse in Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea,
controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a
materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante, conditiile
si procedurile privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de
seminte in vederea efectuarii testelor de laborator si celelalte reguli si
norme in vigoare.
Sondatorul garanteaza ca orice informatie pe care o
va furniza INCS este conforma cu realitatea.
Sondatorul garanteaza ca pe tot parcursul derularii
acestui contract va respecta conditiile si procedurile de acreditare, cu
exceptia unor modificari efectuate cu aprobarea INCS.
Sondatorul acreditat garanteaza ca va lua toate
masurile rationale necesare pentru a permite INCS sau oricarei alte persoane
care actioneaza in numele INCS, sa isi realizeze sarcinile si functiile asa
cum sunt mentionate in regulile si normele in vigoare.
Sondatorul acreditat garanteaza ca nu va efectua
ridicari de probe in afara speciilor, grupelor de specii si categorii
biologice prevazute in Certificatul de acreditare si va lua toate
masurile pentru ca serviciile sale sa nu fie prestate pentru scopuri
neautorizate sau de catre persoane neautorizate.
6.5. Obligatiile autoritatii oficiale pentru
acreditarea sondatorilor:
Autoritatea oficiala are obligatia de a pune la
dispozitie sondatorului acreditat orice facilitati sau informatii pe care le
considera necesare pentru indeplinirea in bune conditii a contractului.
Autoritatea are obligatia sa procure toata
documentatia necesara pentru desfasurarea in bune conditii a procedurilor de
acreditare conform regulilor si normelor in vigoare.
Autoritatea oficiala nu va fi responsabila pentru
nici un fel de compensatii platibile prin lege in privinta sau ca urmare a
unui accident sau prejudiciu adus unui sondator
acreditat in timpul desfasurarii activitatii de ridicare a probelor.
Autoritatea oficiala are dreptul de a verifica modul
de lucru al sondatorului acreditat, in conformitate cu conditiile si
procedurile privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte
in vederea efectuarii testelor de laborator.
Autoritatea oficiala are obligatia de a notifica in
scris agentului economic care are sondatori acreditati, reprezentantii sai
imputerniciti pentru acest scop.
6.6. Inceperea, sistarea activitatii:
Sondatorul va putea efectua ridicari de probe numai
dupa:
-
primirea Certificatului de acreditare
-
reinoirea vizei anuale;
-
inlaturarea neconformitatilor majore care au dus la suspendarea
temporara a acreditarii;
-
indeplinirea obligatiilor financiare catre autoritatea oficiala pentru
acreditarea sondatorilor, supraveghere si audit.
Incetarea activitatii de ridicare a probelor se va
face in urmatoarele conditii:
-
la cererea angajatorului si sondatorului acreditat;
-
in cazul neprezentarii pentru viza anuala;
-
in cazul nerespectarii termenului stabilit de autoritatea oficiala
pentru corectarea unor neconformitati;
-
depistarea de catre autoritatea oficiala a unor neconformitati majore.
6.7. Modalitati de plata:
Angajatorul sondatorului acreditat va achita
autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare, la data
inscrierii pentru acreditare, precum si a celor de supraveghere si
monitorizare si a activitatii de ridicare de probe pentru verificarea modului
de lucru al sondatorului acreditat.
Daca angajatorul nu achita contravaloarea serviciilor
de acreditare, procedura de acreditare va fi suspendata.
Daca angajatorul nu achita factura ce reprezinta
serviciile de supraveghere si monitorizare, se vor aplica penalitati de
intarziere, potrivit legii.
7)
Amendamente:
Partile contractante au dreptul, pe durata
contractului, de a conveni in scris modificarea unor clauze ale contractului,
in conformitate cu normele si regulile in vigoare.
8)
Rezilierea contractului:
Nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul
contract de catre una dintre parti da dreptul partii lezate de a cere
rezilierea contractului. Cererea de reziliere se va comunica in scris
celeilalte parti contractante.
9)
Forta majora:
Forta majora este constatata de o autoritate
competenta. Aceasta exonereaza partile contractante de indeplinirea
obligatiilor asumate prin prezentul contract, pe toata perioada in care
aceasta actioneaza.
In sensul prezentului contract prin forta majora se
intelege un eveniment mai presus de controlul partilor, care nu se datoreaza
greselii sau vinii acestora, care nu poate fi prevazut la momentul incheierii
contractului si care face imposibila executarea si respectiv indeplinirea
contractului.
Partea contractanta care invoca forta majora are
obligatia de a notifica celeilalte parti si in mod complet producerea acesteia
si de a lua masurile care ii stau la dispozitie in vederea limitarii
consecintelor.
Daca forta majora actioneaza sau se estimeaza ca va
actiona pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractanta va avea
dreptul sa notifice celeilalte parti contractante incetarea prezentului
contract fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune celeilalte parti.
10)
Solutionarea litigiilor:
Autoritatea oficiala, prin reprezentantii sai, ITCSMS
sau LCCSMS, va face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin
tratative directe, orice neintelegere sau disputa care se poate ivi in cadrul
sau in legatura cu acest contract.
Daca dupa 15 zile de la inceperea acestor tratative
neoficiale cele doua parti contractante nu reusesc sa rezolve in mod amiabil
divergenta contractuala, fiecare poate solicita ca divergenta sa se
solutioneze prin arbitraj.
11)
Limba care guverneaza contractul:
Limba care guverneaza contractul este limba romana.
12)
Comunicari:
Orice comunicare intre partile contractante,
referitoare la indeplinirea acestui contract, trebuie sa fie transmisa in
scris.
Orice document scris trebuie inregistrat atat in
momentul transmiterii, cat si in momentul primirii.
Comunicarile dintre partile contractante se pot face
si prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu conditia confirmarii in
scris a primirii comunicarii.
13)
Legea aplicabila contractului:
Contractul va fi interpretat conform legilor din
Romania.
AUTORITATEA
AGENT ECONOMIC,
SONDATOR,
OFICIALA,
R O M A N I A MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR INSPECTIA
NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINTELOR
CERTIFICAT DE
ACREDITARE NR. ____________ Domnul / Doamna _______________________________________________________________ FUNCTIA: ___________________________________ C.I. serie ___________ nr. ______________________ AGENT ECONOMIC ____________________________________________________________ ADRESA _______________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ Inregistrat cu Autorizatia nr. ______________ pentru activitatea de: _____________________ Nr. Ίtampila _________________________________ Este recunoscut(a) ca sondator acreditat, in conformitate cu Ordinul MAAP nr. . /2002 pentru aprobarea conditiilor si procedurilor privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator, pentru ______________________ ________________________________________________________________________________
(speciile si grupele de specii) si categoriile biologice _______________________________________________. Data: ___________________
INSPECTORATUL TERITORIAL PENTRU CALITATEA SEMINTELOR SI MATERIALULUI SADITOR,
sau LCCSMS
|