back 

O R D I N  nr. 1265/ 2005

 

pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii,

 controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de

 sfecla de zahar si sfecla furajera

 

  Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 / 09.01.2006

 

Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,

            in baza prevederilor art. 12 din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante,

            luand in considerare necesitatea armonizarii legislatiei romanesti cu  Directiva Consiliului nr. 2002/54/CE privind comercializarea semintelor de sfecla, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene nr.L193/12 din 20.07.2002, 

            vazand referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera nr. 87454 din 18 noiembrie 2005, al Directiei Generale de Implementare Politici Agricole si de Piata,

            in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu modificarile si completarile ulterioare, emite urmatorul

 

ORDIN:

 

Art.1. – (1) Se aproba Regulile si normele tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera din prezentul ordin.

(2) Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Consiliului 2002/54/CE din 13 iunie 2002 privind comercializarea semintelor de sfecla, publicata in Jurnalul Oficial nr. L 193 din 20.07.2002, ultima data amendata prin Directiva Consiliului 2004/117/CE din 22 decembrie 2004.

(3) Prezentul ordin se aplica producerii in vederea comercializarii, prelucrarii, certificarii si comercializarii semintelor de sfecla in cadrul Comunitatii Europene (denumita in continuare “Comunitate”).

(4) Prezentul ordin nu se aplica semintei de sfecla care urmeaza sa fie exportata in terte tari din afara Comunitatii.

 

Art.2. - (1) In cadrul prezentului ordin termenii utilizati se definesc astfel:

a) 1) comercializare : vanzarea, pastrarea spre vanzare, expunerea sau oferta spre vanzare, vanzarea si/sau livrarea catre o alta persoana, fie ca este sau nu remunerata. Comercializarea semintelor care nu vizeaza exploatarea comerciala a soiului nu reprezinta comercializare, precum urmatoarele operatiuni:

i) furnizarea de seminte autoritatilor de inspectie si testare;

ii) furnizarea de seminte prestatorilor de servicii in vederea procesarii sau ambalarii, in cazul in care prestatorul nu obtine nici un drept asupra respectivelor seminte.

iii) furnizarea de seminte prestatorilor de servicii, in anumite conditii, in vederea producerii anumitor materii prime agricole, destinate scopurilor industriale, sau multiplicarea semintelor pentru acest scop, nu se va privi ca fiind comercializare, in cazul in care prestatorul nu devine proprietarul semintelor sau produsului recoltat. Furnizorul semintelor va furniza autoritatii de certificare o copie a partilor relevante din contractul incheiat cu prestatorul de servicii, ce va cuprinde standardele si conditiile pe care samanta furnizata le indeplineste.

2) conditiile pentru aplicarea prevederilor de la lit. a) pct.1 din acest alineat se vor determina in concordanta cu procedurile Comunitatii.

b) sfecla: inseamna sfecla de zahar si sfecla furajera din specia Beta vulgaris L.;

c) Samanta Baza inseamna samanta:

i) care a fost produsa de sau sub responsabilitatea amelioratorului in concordanta cu practicile recunoscute de mentinere a unui soi;

ii) care este destinata producerii de seminte din categoria Certificata ;

iii) care, sub rezerva prevederilor art. 5, satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 1 pentru samanta Baza ; si

iv) care a fost gasita in urma unei examinari oficiale sau, in cazul prevederilor din Anexa nr. 1. lit. B, fie prin examinare oficiala fie prin supraveghere oficiala, ca satisface conditiile prevazute la punctele i), ii) si iii) din prezentul alineat, lit. c);

d) Samanta Certificata este samanta :

i) care provine direct din samanta Baza ;

ii) care este destinata productiei de sfecla;

iii) care, sub rezerva prevederilor art. 5, satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 1 pentru samanta Certificata ; si

iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau sub supraveghere oficiala, ca satisface conditiile prevazute la punctele i), ii) si iii) ;

e) “samanta monogerma” este samanta genetic monogerma;

f) “samanta de precizie” este samanta destinata utilizarii in semanatori de precizie care, asa cum este prevazut in Anexa nr. 1 lit. B alin. (3) lit. b), pct. bb), da o singura plantula ;

g) masuri oficiale sunt masurile luate de catre:

i) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale prin autoritatile oficiale responsabile :

a) autoritatea oficiala centrala desemnata prin Legea nr. 266/2002 responsabila cu calitatea semintelor si a materialului saditor este Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor, denumita in continuare INCS ;

b) autoritatile oficiale stabilite la nivel teritorial, in subordinea autoritatii centrale oficiale, - Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor denumite in continuare ITCSMS si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor – denumit in continuare LCCSMS ;

c) autoritatile oficiale fitosanitare care functioneaza in baza legislatiei fitosanitare.

ii) persoane juridice, publice sau private, ce functioneaza sub responsabilitatea statului ; sau

iii) in cazul unor activitati auxiliare care de asemenea fac obiectul controlului INCS, de catre orice persoana fizica autorizata in acest scop, cu conditia ca o astfel de persoana sa nu aiba interese personale in luarea deciziilor;

h) “ambalaje mici CE”: ambalaje ce contin urmatoarele seminte Certificate:

                        i) samanta monogerma sau de precizie : pana la 100 000 glomerule sau seminte sau in greutate neta de 2,5 kg excluzand, daca este cazul, pesticidele granulate sau alti aditivi solizi ;

ii) alte seminte decat cele monogerme sau de precizie : pana la o greutate neta de 10 kg, excluzand, daca este cazul, pesticidele granulate sau alti aditivi solizi.

(2) Diferitele tipuri de soiuri, incluzand componentii, eligibile pentru certificare in conformitate cu prevederile prezentului ordin, se pot specifica si defini in concordanta cu procedurile Comunitare.

(3) In cazul in care se efectueaza examinarea sub supraveghere oficiala prevazuta la alin. (1) lit. c) pct. iv) si la alin. (1) lit. d) pct. iv), urmatoarele cerinte trebuie sa fie indeplinite:

A. Inspectia in camp:

a) inspectorii, trebuie sa:

i) aiba calificarea tehnica necesara;

ii) nu aiba interese personale in efectuarea inspectiilor;

iii) fie acreditati oficial de catre autoritatea de certificare a semintelor, aceasta acreditare va cuprinde declaratia pe propria raspundere sau contractul, scrise si semnate, privind respectarea de catre inspector a reglementarilor privind examinarile oficiale ;

iv) efectueze inspectii sub supraveghere oficiala in concordanta cu reglementarile aplicabile inspectiilor oficiale.

b) Cultura semincera ce trebuie inspectata trebuie sa provina din seminte care au fost verificate in post-control, iar rezultatele au fost satisfacatoare.

c) O proportie din cultura semincera va fi verificata de catre inspectori oficiali. Acea proportie va fi de minimum 5 %.

d) O proportie din esantionale de seminte recoltate din cultura semincera vor fi prelevate pentru verificarea oficiala in post-control si, daca este cazul, pentru verificarea intr-un laborator oficial.

e) Autoritatea oficiala aplica regulile privind sanctionarea incalcarii prevederilor legale privind examinarea sub supraveghere oficiala. Sanctiunile prevazute vor fi efective, proportionale si descurajatoare. Sanctiunile pot include si retragerea acreditarii inspectorilor acreditati oficial, prevazuta la litera a) iii), care au fost gasiti vinovati ca au incalcat prevederile legale, deliberat sau din neglijenta. Se va anula orice certificare a semintei examinate cu exceptia cazului in care se demosntreaza ca samanta indeplineste toate prevederile relevante.

f) Procedurile, conditiile si cerintele privind examinarea sub supraveghere oficiala in Romania sunt stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 355/2002 din 5 august 2002.

B. Testarea semintelor

a) Testarea semintelor se va realiza in laboratoare de testare a semintelor acreditate in acest scop de catre autoritatea de certificare, in conformitate cu prevederile prezentate la lit. b) – d);

b) Laboratorul de testare a semintelor va avea un analist sef care va avea in responsabilitate directa operatiunile tehnice ale laboratorului si care trebuie sa aiba calificarea necesara in managementul tehnic al laboratorului. Analistii de laborator trebuie sa aiba calificarile tehnice necesare obtinute la cursuri de instruire organizate in aceleasi conditii ca si cele pentru analistii oficiali si confirmati prin examinari oficiale. Laboratorul trebuie sa fie situat in spatii bine intretinute si echipat cu echipamente aprobate oficial de catre autoritatea de certificare ca fiind satisfacatoare pentru testarea semintelor, in scopul obtinerii acreditarii. Laboratorul va efectua testarea semintelor in concordanta cu metodele internationale in vigoare (curente).

c) Laboratorul de testare a semintelor trebuie sa fie :

 i) independent ; sau

 ii) sa apartina unei companii.

iii) in cazul prezentat la pct. ii), laboratorul poate efectua teste numai la loturile de seminte produse de catre compania respectiva si care apartin acesteia, sau in cazul in care exista un acord incheiat intre compania de seminte, aplicantul certificarii si autoritatea de certificare laboratorul poate efectua teste si la alte loturi de seminte.

d) Performanta efectuarii testelor de catre laboratoarele de testare a semintelor va fi subiectul supravegherii autoritatii de certificare a semintelor.

e) In scopul supravegherii prevazute la litera d) o proportie din loturile de seminte intrate la certificarea oficiala va fi verificat oficial. Acest procent va fi ales astfel incat pe cat posibil sa acopere in mod egal persoanele fizice si juridice care solicita certificarea semintelor si speciile intrate la certificare, dar de asemenea poate sa fie ales astfel incat sa se elimine orice dubii specifice. Acest procent va fi de cel putin 5 %.

f) Autoritatea oficiala aplica regulile privind sanctionarea incalcarii prevederilor legale privind examinarea sub supraveghere oficiala. Sanctiunile prevazute vor fi efective, proportionale si descurajatoare. Sanctiunile pot include si retragerea acreditarii laboratoarelor acreditate oficial, prevazuta la litera a), care au fost gasite vinovate ca au incalcat prevederile legale, deliberat sau din neglijenta. Se va anula orice certificare a semintei examinate cu exceptia cazului in care se demonstreaza ca samanta indeplineste toate prevederile relevante.

g) Procedurile, conditiile si cerintele privind examinarea sub supraveghere oficiala in Romania sunt stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 506/2002 din 28 noiembrie 2002.

(4) Alte masuri cu privire la examinarea sub supraveghere oficiala se vor adopta in concordanta cu procedurile Comunitatii.

 

Art.3. - (1) Samanta de sfecla se va comercializa numai daca a fost certificata oficial ca samanta Baza sau samanta Certificata.

(2) Autoritatea oficiala se va asigura ca examinarile oficiale sunt efectuate in concordanta cu metodele internationale in vigoare, daca asemenea metode exista.

 

Art.4. - Fara a aduce atingere art. 3 alin. (1), samanta amelioratorului din generatiile anterioare semintei Baza, si samanta bruta, comercializata in scopul conditionarii, cu asigurarea ca identitatea semintei este garantata, se poate comercializa.

 

Art.5. – (1) Autoritatea de certificare poate, prin derogare de la prevederile art. 3, sa :

a) autorizeze certificarea oficiala si comercializarea semintei Baza care nu satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 1 cu privire la germinatie , conform prevederilor din Anexa nr. 6 Capitolul II pct. V.1.; in acest scop se vor lua toate masurile necesare pentru garantarea de catre furnizor a unei germinatii specifice, care se va imprima pe o eticheta speciala impreuna cu numele si adresa furnizorului si numarul de referinta al lotului de seminte ;

b) autorizeze certificarea oficiala si comercializarea categoriilor Baza si Certificata la primul cumparator, cu scopul de a pune cat mai repede pe piata semintele, luand in considerare ca examinarile oficiale pentru verificarea indeplinirii conditiilor din Anexa nr. 1 cu privire la germinatie nu sunt finalizate. Certificarea va fi acordata numai in cazul prezentarii unui buletin de analiza provizoriu asupra semintei si care contine numele si adresa primului destinatar ; se vor lua toate masurile necesare pentru garantarea de catre furnizor a germinatiei stabilite la analizele provizorii ; aceasta germinatie se va imprima pe o eticheta speciala impreuna cu numele si adresa furnizorului si numarul de referinta al lotului de seminte.

(2) Aceste dispozitii nu se aplica semintelor importate din terte tari, cu exceptia cazului in care se specifica altfel in art. 22 referitor la multiplicarea  in afara Comunitatii. Statele membre se vor asista din punct de vedere administrativ cu privire la control.

 

Art.6. - (1) Fara a tine seama de prevederile art. 3 alin. (1), ITCSMS sau LCCSMS pot autoriza producatorii sa comercializeze pe teritorul Romaniei:

a) mici cantitati de seminte destinate pentru scopuri stiintifice sau de selectie ;

b) cantitati potrivite de seminte destinate pentru teste si experiente (loturi demonstrative), daca apartin unor soiuri pentru care s-a depus o cerere de inregistrare in catalogul Romaniei.

c) in cazul organismelor modificate genetic, acest tip de autorizatie poate fi acordat numai daca au fost luate masurile necesare in scopul evitarii riscurilor pentru sanatatea omului si a mediului inconjurator. Prevederile art. 7 alin. (4) din Directiva 2002/53/CE se vor aplica in consecinta pentru evaluarea riscului asupra mediului.

(2) Scopurile in care autorizatiile prevazute la alin. (1) lit. b) pot fi acordate, prevederile privind marcarea ambalajelor, si cantitatile si conditiile in care autoritatea de certificare poate acorda aceste autorizatii se vor aplica in concordanta cu conditiile din Anexa nr. 5 ce transpune prevederile Deciziei Comisiei 2004/842/CE din 1 Decembrie 2004 privind implementarea regulilor prin care statele membre pot autoriza plasarea pe piata a semintelor din varietati pentru care s-a depus o cerere de inregistrare in catalogul national al soiurilor de plante agricole sau specii legumicole.

(3) Autorizatiile acordate producatorilor in scopul prevazut la alin. (1), inaintea datei adoptarii prezentului ordin, vor ramane valabile pana la 1 august 2006. Dupa aceasta data toate aceste autorizatii (autorizari) trebuie sa respecte prevederile stabilite in concordanta cu alin. (2).

 

Art.7. - Prezentul ordin, cu privire la conditiile prevazute in anexele nr. 1 si nr. 2, stabileste cerinte suplimentare sau mai stricte pentru certificarea semintelor produse pe teritoriul Romaniei, prevazute in Anexa nr. 6.

 

Art.8. – ITCSMS sau LCCSMS pot solicita descrierea componentilor genealogici si care este confidentiala, daca amelioratorul o doreste.

 

Art.9. - (1) Pentru verificarea soiurilor, si pentru examinarea semintelor in vederea certificarii, se preleveaza esantioane, oficial sau sub supraveghere oficiala, in concordanta cu metodele potrivite. Esantioanele de seminte necesare efectuarii controalelor prevazute la art. 25 se preleveaza oficial.

(2) In cazul in care prelevarea esantioanelor se face sub supraveghere oficiala asa cum este prevazut la alin. (1), urmatoarele cerinte trebuie sa fie respectate:

a) prelevarea esantioanelor se va efectua de esantionori acreditati in acest scop de catre autoritatea de certificare in conditiile prevazute la lit. b) - d) din prezentul articol;

b) esantionorii de seminte trebuie sa aiba calificarile tehnice necesare obtinute la cursuri de instruire organizate in aceleasi conditii aplicabile esantionorilor de seminte oficiali si confirmati prin examinari oficiale. Acestia vor preleva esantioane in concordanta cu metodele internationale in vigoare ;

c) esantionorii de seminte pot fi:

i) persoane fizice independente ;

ii) persoane angajate de catre persoane fizice sau juridice ale caror activitati nu implica producerea de seminte, cultivarea semintelor, conditionarea sau comercializarea semintelor ; sau

iii) persoane angajate de catre persoane fizice sau juridice ale caror activitati implica producerea de seminte, cultivarea acestora, conditionarea sau comercializarea semintelor. In acest caz un esantionor de seminte poate preleva seminte numai din loturile produse de catre angajatorul sau, cu exceptia cazului in care s-a incheiat un acord altminteri intre angajatorul sau, aplicantul cererii de certificare si autoritatea de certificare a semintelor ;

d) performanta esantionorilor de seminte va fi supravegheata de autoritatea de certificare. In cazul in care prelevarea esantioanelor se realizeaza automatizat trebuie respectate procedurile potrivite si supravegheate oficial;

e) in scopul supravegherii prevazute la litera d) un procent din loturile de seminte intrate la certificarea oficiala se vor preleva de catre esantionori oficiali. Acest procent va fi ales astfel incat pe cat posibil sa acopere in mod egal persoanele fizice si juridice care solicita certificarea semintelor, dar de asemenea poate sa fie ales astfel incat sa se elimine orice dubii specifice. Acest procent nu va fi mai mic de 5 %. Aceasta verificare a prelevarii de seminte nu se aplica in cazul prelevarilor automatizate. Autoritatea de certificarea va compara esantioanele de seminte prelevate oficial cu cele prelevate din aceleasi loturi sub supraveghere oficiala ;

f) ITCSMS sau LCCSMS vor sanctiona incalcarea prevederilor legale privind examinarea sub supraveghere oficiala. Sanctiunile prevazute vor fi efective, proportionale si descurajatoare. Sanctiunile pot include si retragerea acreditarii prelevatorilor acreditati oficial, prevazuta la litera a), care au fost gasiti vinovati ca au incalcat prevederile legale, deliberat sau din neglijenta. Se va anula orice certificare a semintei prelevate cu exceptia cazului in care se demonstreaza ca samanta indeplineste toate prevederile relevante.

g) Prevederile alin. (2) lit. a) – f) se vor aplica in Romania in concordanta cu Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 283/2002 din 8 iulie 2002.

(3) Alte masuri cu privire la esantionarea sub supraveghere oficiala se vor adopta in concordanta cu procedurile Comunitatii.

(4) Esantioanele se preleveaza din loturi omogene ; marimea maxima a unui lot si greutatea minima a unui esantion sunt prezentate in Anexa nr. 2.

 

Art.10. - (1) Samanta Baza si samanta Certificata se poate comercializa numai in loturi suficient de omogene si ambalata in ambalaje sigilate printr-un sistem de sigilare si marcare, asa cum este prevazut la art. 11 - 13.

(2) In cazul comercializarii de mici cantitati de seminte catre consumatorul final, autoritatea de certificare poate prevedea derogari de la prevederile alin. (1) cu privire la ambalare, sigilare si marcare.

 

Art.11. - (1) a) Ambalajele pentru samanta Baza si samanta Certificata, exceptand cazurile in care samanta este ambalata in “ambalaje mici CE”, se vor inchide oficial sau sub supraveghere oficiala in asa fel incat sa nu poata fi deschise fara a se deteriora sistemul de inchidere, iar eticheta oficiala si ambalajul sa nu prezinte urmele violarii acestora.

b) In scopul asigurarii inchiderii (sigilarii), sistemul de inchidere trebuie sa cuprinda cel putin eticheta oficiala sau un sigiliu oficial.

c) In cazul in care se utilizeaza un sistem de inchidere inviolabil (nereutilizabil), prevederile de la lit. b) a acestui alineat nu mai sunt necesare.

d) In concordanta cu procedurile Comunitatii, se poate stabili daca un sistem de inchidere particular corespunde cu prevederile prezentului alineat.

(2) Nu se va proceda la una sau mai multe inchideri noi, decat oficial sau sub supraveghere oficiala, cu exceptia “ambalajelor mici CE”. In cazul resigilarii, pe eticheta prevazuta al art. 12 se va mentiona ca ambalajul a fost resigilat (reinchis), data noii inchideri si autoritatea responsabila.

(3) “Ambalajele mici CE” se vor inchide in asa fel incat sa nu poata fi deschise fara a se deteriora sistemul de inchidere, iar eticheta oficiala si ambalajul sa nu prezinte urmele violarii acestora. In concordanta cu procedurile Comunitatii, se poate stabili daca un sistem de inchidere particular corespunde cu prevederile prezentului alineat. Nu se va proceda la una sau mai multe inchideri noi decat sub supraveghere oficiala.

 

Art.12. - Ambalajele pentru samanta Baza si samanta Certificata, cu exceptia ambalajelor mici CE, trebuie sa :

a) fie etichetate cu o eticheta oficiala care nu a mai fost folosita anterior si care satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 3 lit. A, iar mentiunile sunt facute in limba romana si/sau intr-una din limbile oficiale ale Comunitatii. Culoarea etichetei va fi : alba pentru samanta Baza si albastra pentru samanta Certificata. In cazul folosirii etichetelor cu capse sau urechiusa, acestea se sigileaza cu plombe oficiale. Daca, in cazul prevazut la art. 5 lit. a), samanta Baza nu corespunde (satisface) conditiilor prevazute in Anexa nr. 1 cu privire la germinatie, acest lucru se va mentiona pe eticheta. Utilizarea etichetelor oficiale adezive se va autoriza de catre autoritate. Se va autoriza, in concordanta cu procedurile Comunitatii, imprimarea de nesters pe ambalaj, sub supraveghere oficiala, a informatiilor (mentiunilor) prescrise  in concordanta cu modelul etichetei ;

b) contina un document oficial, de aceeasi culoare cu eticheta, si care sa curpinda cel putin informatiile prevazute in Anexa nr. 3 lit. A pct. (I) alin. (3), (5), (6), (11) si (12). Acest document va fi confectionat in asa maniera incat sa nu poata fi confundat cu eticheta oficiala prevazuta la lit. a). Acest document nu este necesar in cazul in care mentiunile (informatiile) sunt imprimate de nesters, pe ambalaj, sau daca in concordanta cu prevederile de la lit. a) se foloseste o eticheta adeziva sau o eticheta dintr-un material rezistent la rupere.

 

Art.13. - (1) “Ambalajele mici CE” trebuie sa:

a) aiba (poarte) la exterior, in concordanta cu Anexa nr. 3 lit. B, o eticheta a furnizorului, cu informatii printate sau tiparite in limba romana si/sau in alta limba oficiala a Comunitatii ; in cazul ambalajelor transparente eticheta poate fi plasata in interior, daca poate fi citita prin ambalaj ; eticheta va fi alba pentru samanta Baza si albastra pentru samanta Certificata.

b) aiba la exterior sau pe eticheta furnizorului prevazuta la litera a) un numar serial atribuit oficial ; cand se utilizeaza o eticheta adeziva oficiala, eticheta trebuie sa fie de culoare alba pentru samanta Baza si albastra pentru samanta Certificata ; metodele prin care numarul serial oficial se ataseaza pe ambalaj se pot stabili in concordanta cu procedurile Comunitatii.

(2) Prezentul ordin prevede ca eticheta adeziva oficiala ce contine toate sau o parte din informatiile prevazute in Anexa nr. 3 lit. B, sa fie utilizata pentru marcarea ambalajelor mici CE ; in cazul in care informatiile sunt date pe aceasta eticheta, marcarea prevazuta la alin. (1) lit. a) nu mai este necesara.

 

Art.14. - Autoritatea oficiala prevede ca ambalajele mici CE pentru samanta Certificata sunt inchise (sigilate) si marcate oficial sau sub supraveghere oficiala, la cerere, in concordanta cu art. 11 alin. (1) si art. 12.

 

Art.15. - Autoritatea de certificare va lua toate masurile necesare pentru a se  asigura ca, in cazul ambalajelor mici de seminte, identitatea semintelor sa poata fi verificata, in special, in momentul in care lotul de seminte se divizeaza. In acest scop, autoritatea solicita ca ambalajele mici divizate pe teritoriul lor sa se inchida oficial sau sub supraveghere oficiala.

 

Art.16. - (1) In concordanta cu procedurile Comunitatii, se poate prevedea ca, in alte cazuri decat cele prevazute in prezentul ordin, ambalajele de orice tip pentru samanta Baza sau Certificata vor fi etichetate cu eticheta furnizorului (care poate fi o eticheta separata de eticheta oficiala sau informatiile se vor imprima direct pe ambalaj). Informatiile care se vor prezenta pe o asemenea eticheta se vor stabili in concordanta cu procedurile Comunitatii.

(2) Eticheta prevazuta la alin. (1) se va realiza astfel incat sa nu poata fi confundata cu eticheta oficiala prevazuta in art. 12.

 

Art.17. - In cazul semintelor unui soi care a fost modificat genetic, orice documente sau etichete, oficiale sau al furnizorului, care insotesc sau care sunt aplicate pe lotul de seminte, in conformitate cu prevederile prezentului ordin, trebuie sa indice clar ca soiul a fost modificat genetic, precum si codul de identificare al organismului modificat genetic.

 

Art.18. - Orice tratament chimic al semintei Baza sau Certificata se va indica ori pe eticheta oficiala ori pe eticheta furnizorului, precum si pe ambalaj sau in interiorul acestuia.

 

Art.19. - In scopul cautarii unor alternative imbunatatite la anumite prevederi din Directiva 2002/54/CE, se poate decide organizarea unor experimente temporare in conditii specifice la nivelul Comunitatii, in concordanta cu prevederile art. 28 (2). In contextul acestor experimente, statele membre pot fi scutite de anumite obligatii prevazute in Directiva 2002/54/CE. Masura acestei scutiri se va stabili facandu-se referire la prevederile la care se aplica. Durata unui experiment nu va fi mai mare de 7 ani.

 

Art.20. - Samanta comercializata in conformitate cu prevederile Directivei 2002/54/CE, nu va face subiectul altor restrictii de comercializare privind caracteristicile sale, cerintele de examinare, marcare si inchidere, altele decat cele prevazute de Directiva 2002/54/CE sau alte directive CE.

 

Art.21. - Conditiile in care samanta din generatiile anterioare semintei Baza, denumita in continuare samanta Prebaza, se poate comercializa in concordanta cu prevederile art. 4, sunt urmatoarele:

a) a fost inspectata oficial de catre autoritatea competenta de certificare in concordanta cu prevederile ce se aplica la certificarea semintei Baza;

b) a fost ambalata in concordanta cu prevederile prezentului ordin, si

c) ambalajele sunt etichetate cu o etichetate cu o eticheta oficiala care cuprinde cel putin urmatoarele informatii :

  i) numele autoritatii oficiale responsabile – INCS si autoritatea teritoriala – ITCSMS si LCCSMS ;

ii) numarul de referinta a lotului ;

iii) luna si anul inchiderii, sau

iv) luna si anul ultimei prelevari oficiale ;

v) specia, indicata cel putin in caractere romane, denumirea botanica, care poate fi data in forma prescurtata si fara numele autorului, sau denumirea comuna, sau ambele; se va indica sfecla de zahar sau sfecla furajera;

vi) soiul, indicat cel putin in caractere romane,

vii) mentiunea : « samanta Prebaza »,

viii) numarul de generatii care preced samanta din categoria samanta Certificata ;

ix) eticheta este de culoare alba cu o diagonala violet.

 

Art.22. – (1) Statele membre prevad ca samanta de sfecla:

a) care a fost produsa direct din samanta Baza certificata oficial in unul sau mai multe state membre sau intr-o tara terta care a primit echivalenta in conformitate cu art. 23 (1) b), si

b) care a fost recoltata in alt stat membru, trebuie, la cerere si fara a afecta prevederile Directivei 2002/53/CE, sa fie certificata oficial ca samanta Certificata in oricare stat membru daca acea samanta a fost inspectata in camp si a corespuns conditiilor din Anexa nr. 1 lit. A, pentru categoria relevanta si daca in urma examinarilor oficiale a rezultat ca sunt respectate conditiile prevazute in Anexa nr. 1 lit. B pentru aceeasi categorie.

c) de asemenea, in cazul in care samanta a fost produsa direct din samanta certificata oficial dintr-o generatie anterioara semintei Baza (din samanta Prebaza), statele membre pot autoriza certificarea oficiala ca samanta Baza, daca conditiile prevazute pentru aceasta categorie sunt satisfacute.

(2) Samanta de sfecla recoltata in Comunitate si care este destinata pentru certificare in concordanta cu prevederile alin. (1) trebuie:

a) sa fie ambalata si etichetata cu o eticheta oficiala care satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 4 lit. A si lit. B, in concordanta cu art. 11 alin. (1), si

b) sa fie insotita de un document oficial ce satisface conditiile prevazute in Anexa nr. 4 lit. C;

c) se poate renunta la prevederile de la litera a) privind ambalarea si etichetarea daca autoritatile responsabile cu inspectia in camp, cele responsabile cu emiterea documentelor pentru certificarea semintelor care nu au fost certificate final si cele responsabile cu certificarea sunt aceleasi sau daca acestea sunt de acord cu aceasta scutire.

(3) De asemenea, statele membre prevad ca samanta de sfecla recoltata intr-o tara terta se va certifica oficial, la cerere, daca :

a) a fost produsa direct din samanta Baza certificata oficial intr-unul sau mai multe state membre sau intr-o tara terta care a primit echivalenta in baza art. 23 (1) (b) ;

b) in urma inspectiei in camp a rezultat ca satisface conditiile prevazute intr-o decizie de echivalare realizata in baza art. 23 (1) (a) pentru categoria respectiva;

c) examinarea oficiala a aratat ca sunt satisfacute conditiile prevazute in Anexa nr. 1 lit. B pentru aceeasi categorie.

 

Art.23. - (1) Consiliul, la propunerea Comisiei, va determina daca:

a) in cazul prevazut la art. 22, inspectiile in camp efectuate intr-o tara terta satisfac conditiile din Anexa nr. 1 lit. A - Cultura;

b) samanta de sfecla recoltata intr-o tara terta ofera aceleasi garantii privind caracteristicile sale si aranjamentele pentru examinarea sa, pentru asigurarea identitatii acesteia, pentru marcare si control, cu samanta recoltata in cadrul Comunitatii si care este in concordanta cu prevederile Directivei 2002/54/CE.

(2) Alin. (1) se aplica, de asemenea, pentru orice stat membru nou, de la data aderarii pana la data la care intra in vigoare legile, reglementarile sau prevederile administrative necesare indeplinirii conditiilor din Directiva 2002/54/CE.

 

Art.24. - (1) In scopul eliminarii dificultatilor temporare de aprovizionare cu samanta Baza sau Certificata in cadrul Comunitatii si care nu pot fi altfel rezolvate, se poate decide, in concordanta cu procedurile Comunitatii, ca statele membre sa permita, pentru o perioada determinata, comercializarea in cadrul Comunitatii a unor cantitati de seminte supuse unor exigente mai putin stricte sau din soiuri care nu sunt inregistrate in Catalogul Comun al Soiurilor de Plante Agricole sau in cataloagele nationale ale statelor membre.

(2) Pentru o categorie de seminte dintr-un anumit soi inregistrat, eticheta oficiala va fi cea prevazuta la categoria corespondenta; pentru samanta dintr-un soi care nu este inregistrat in cataloagele mai sus mentionate, culoarea etichetei oficiale va fi maron, eticheta care va arata intotdeauna ca samanta apartine unei categorii supuse unor exigente mai putin stricte.

(3) Reguli pentru aplicarea prevederilor alin. (1) se vor adopta in concordanta cu procedurile Comunitatii si prin ordin al ministrului.

 

Art.25. - (1) In scopul verificarii indeplinirii cerintelor si conditiilor prezentului ordin se vor efectua inspectii oficiale, cel putin prin sondaj, in timpul comercializarii semintelor.

(2) Fara a afecta circulatia libera a semintelor in cadrul Comunitatii, statele membre vor lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca in cazul comercializarii unor cantitati de seminte, mai mari de 2 kg, importate din terte tari, urmatoarele informatii sunt date :

a) specia ;

b) soiul ;

c) categoria ;

d) tara de producere si autoritatea oficiala de inspectie;

e) tara de expediere ;

f) importatorul ;

g) cantitatea de seminte.

(3) Maniera in care se vor prezenta informatiile prevazute la alin. (2) din prezentul articol se poate determina in concordanta cu procedurile Comunitatii.

(4) In scopul aplicarii prevederilor alin. (2), semintele importate in Romania dintr-o tara terta vor fi insotite de un document eliberat de autoritatea responsabila de inspectie din tara de producere sau de expediere. Importatorul va prezenta o copie a acestui document la ITCSMS sau LCCSMS imediat dupa sosirea importului, dar inainte de comercializare. De asemenea, contractul de import trebuie sa prevada furnizarea acestui document care insoteste transportul, iar o copie a acestui document trebuie sa insoteasca cererea de import, inaintea efectuarii importului, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 257/2002.

 

Art.26. - (1) In cadrul Comunitatii se vor efectua teste si incercari comparative Comunitare pentru post-controlul esantioanelor de seminte de sfecla plasate pe piata in conditiile Directivei 2002/54/CE. Teste si incercarile comparative pot include urmatoarele :

a) seminte recoltate in tari terte ;

b) seminte adecvate culturilor organice ;

c) seminte comercializate in relatie cu conservarea in situ si a utilizarii resurselor genetice de plante.

(2) Aceste teste si incercari comparative se utilizeaza in vederea armonizarii metodelor tehnice de certificare si pentru verificarea satisfacerii conditiilor pe care samanta trebuie sa le indeplineasca.

(3) Comisia, actionand in concordanta cu procedura prevazuta in art. 28 alin. (2), va face aranjamentele necesare pentru realizarea testelor si incercarilor comparative. Comisia va informa Comitetul prevazut in art. 28 alin. (1) cu privire la aranjamentele tehnice pentru efectuarea testelor si a incercarilor si de asemenea cu privire la rezultatele obtinute.

(4) Comunitatea poate contribui financiar la organizarea testelor si incercarilor prevazute la alin. (1) si alin. (2). Contributia financiara nu va depasi prevederile anuale stabilite de autoritatea bugetara.

(5) Testele si incercarile care pot beneficia de contributia financiara comunitara si regulile detaliate pentru prevederile contributiei financiare se stabilesc in conformitate cu procedurile Comunitatii.

(6) Testele si incercarile prevazute la alin. (1) si alin. (2) pot fi efectuate numai de autoritatile de stat sau de catre persoane juridice care actioneaza sub responsabilitatea statului.

 

Art.27. - Amendamentele ce se vor face la continutul anexelor prezentului ordin, in lumina dezvoltarii cunostintelor stiintifice sau tehnice, se vor adopta in concordanta cu procedurile Comunitatii si prin ordin al ministrului.

 

Art.28. - (1) Comisia este asistata de Comitetul Permanent pentru Seminte si Material de Inmultire pentru Agricultura, Horticultura si Paduri, infiintat prin art.1 al Deciziei Consiliului 66/399/CEE.

(2) Cand se face referire la acest alineat, se vor aplica art. 4 si art. 7 din Decizia 1999/468/CE. Perioada prevazuta in art. 4 alin. (3) din Decizia 1999/468/CE se stabileste la o luna.

(3) Comitetul va adopta propriile reguli de procedura.

(4) Reprezentantul(ii) Romaniei in Comitetul permanent pentru Seminte si Material de Inmultire pentru Agricultura, Horticultura si Paduri prevazut la alin.(1) se stabileste de ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.

 

Art.29. - Prezentul ordin nu afecteaza prevederile legislatiei nationale justificate prin ratiuni de protectie a sanatatii si vietii oamenilor, animalelor sau plantelor, sau protectiei proprietatii industriale si comerciale.

 

Art.30. - (1) Se pot stabili conditii specifice, in concordanta cu procedurile Comunitatii si prin ordin al ministrului, tinand cont de dezvoltarile in domeniile :

a) conditiile in care samanta tratata chimic poate fi comercializata ;

b) conditiile in care semintele pot fi comercializate in relatie cu conservarea in situ si utilizarea resurselor genetice de plante, incluzand mixturile de seminte din specii care includ si speciile prevazute la art. 1 din Directiva 2002/53/CE, si care sunt asociate cu habitate specifice naturale si semi-naturale si afectate de eroziunea genetica;

c) conditii in care semintele adecvate culturilor organice (ecologice) pot fi comercializate.

(2) Conditiile specifice prevazute la alin. (1) lit. b) vor include in particular urmatoarele puncte:

a) semintele acestor specii trebuie sa fie de provenienta cunoscuta aprobata de autoritatea responsabila in fiecare stat membru pentru comercializarea acestora in areale specifice (definite) ;

b) restrictii cantitative adecvate.

 

Art.31. - In concordanta cu procedura prevazuta la art. 28 alin. (2), un stat membru poate, la cererea acestuia, sa fie scutit, partial sau total, de la aplicarea prevederilor Directivei 2002/54/CE, cu exceptia art. 20, in cazul in care cultivarea sfeclei si comercializarea semintelor de sfecla au o importanta economica minima pe teritoriul sau.

 

Art.32. – Autoritatea oficiala de certificare va prezenta Comisiei textul cu principalele prevederi din prezentul ordin care transpune si implementeaza Directiva 2002/54/CE.

 

Art.33. - (1) a) Anexa nr.1 si Anexa nr.2.4 din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 350 din 2 august 2002 se abroga la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

b) Prin derogare de la prevederile lit. a), semintele de sfecla din recolta 2005 sau din stocurile anilor anteriori pot fi certificate in conditiile prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 350 din 2 august 2002 si comercializate pana la 30 iunie 2006.

(2) Prevederile din art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) pct. 2, art. 2 alin. (2) si alin.(4), art.6 alin. (1) lit. c) si alin. (2), , art.9 alin.(3), art.11 alin.(1) lit.d) si alin.(3), art.12 lit. a), art.13 alin. (1) lit. b), art.16 alin. (1), art.19, art.20, art.22 alin. (1) lit. b), art.23 alin. (1) lit b) si alin. (2), art.24 alin. (1) si (3), art. 25 alin. (3), art.26 alin. (1) si (5), art. 27, art. 28 alin. (1) si (2), art. 30 alin. (1) si alin. (1) lit. b), art. 31, art. 32, Anexa nr. 1 lit. A pct. 6, Anexa nr. 5 pct. I si Capitolul II pct. 15, cu referire la procedurile si legislatia Comunitatii se aplica de la data aderarii Romaniei la Comunitate.

(3) In cuprinsul prevederilor art.  1 alin. (3) si alin.(4), art.5 alin. (2), art.6 alin. (2),  art.12 lit. a), art.13 alin. (1) lit. a), art.19, art.22 alin. (1) si alin. (1) lit. a) - c), alin. (2) si alin. (3) si alin. (3) lit. a), art.23 alin. (1) lit. b) si alin. (2),  art.24 alin. (1), art.25 alin. (2), art.26 alin. (1) si (4), art.30 alin. (2) lit. a), art. 31, Anexa nr. 3 lit. B pct. 4, Anexa nr. 5 pct. I si Capitolul II “Controlul si certificarea loturilor de seminte” pct. 2 lit. b) pct. ii) si pct. 6, 13, 14 lit. b), 15, 16 prin referirile la "Comunitate’’ si ‘’state membre’’ se va intelege si ‘’Romania’’ de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin pana la data aderarii la Comunitate. 

(4) Anexele nr.1 - 6 fac parte integranta din prezentul ordin.

 

Art.34. - (1) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si va intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.

(2) Prevederile prezentului ordin se adreseaza Inspectiei Nationale pentru Calitatea Semintelor, Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si Materialului Saditor, inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor, precum si agentilor economici, persoane fizice si juridice, inregistrati pentru producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor de sfecla, care vor aplica prevederile prezentului ordin.

 

 

 

 

 

 

M I N I S T R U,

 

Gheorghe FLUTUR


 

Anexa nr. 1

 

Conditii de certificare

 

            A. Cultura

 

            1. Terenul pe care se infiinteaza o cultura semincera din specia Beta vulgaris sa nu fi fost cultivat cu o cultura incompatibila cu sfecla, si sa fie suficient de liber de asemenea plante.

            2. Cultura trebuie sa aiba suficienta identitate si puritate varietala.

            3. Producatorii de seminte vor notifica toate multiplicarile de seminte dintr-un anumit soi de sfecla pentru a fi examinate de catre autoritatea de certificare.

            4. In cazul semintelor certificate din toate categoriile se va efectua cel putin o inspectie in camp, oficiala sau sub supraveghere oficiala, iar in cazul semintei Baza se vor efectua cel putin doua inspectii oficiale in camp, una la butasi si una la seminceri.

            5. Conditiile culturale si stadiul de dezvoltare a culturii trebuie sa permita verificarea si determinarea identitatii si a puritatii varietale.

            6. Distantele minime de izolare fata de sursele de polen invecinate sunt urmatoarele :

 

Cultura

Distanta minima

1. Pentru producerea de samanta Baza:

 

— fata de orice sursa de polen din genul Beta

1 000 m

2. Pentru producerea de samanta Certificata:

 

(a) la sfecla de zahar:

 

— fata de orice sursa de polen din genul Beta neinclusa mai jos:

1 000 m

— polenizatorul specificat sau unul din polenizatori fiind diploid, in raport cu surse de polen de sfecla de zahar tetraploide

600 m

— polenizatorul specificat fiind exclusiv tetraploid, in raport cu surse de polen de sfecla de zahar diploide

600 m

— fata de orice sursele de polen de sfecla de zahar a caror ploidie este necunoscuta

600 m

— polenizatorul specificat sau unul dintre polenizatori fiind diploid, in raport cu sursele de polen de sfecla de zahar diploida

300 m

— polenizatorul specificat fiind exclusiv tetraploid, in raport cu sursele de polen de sfecla de zahar tetraploida

300 m

— intre doua culturi semincere de sfecla de zahar in care sterilitatea masculina nu este utilizata

300 m

(b) la sfecla furajera:

 

— fata de orice sursa de polen din genul Beta neinclusa mai jos:

1 000 m

— polenizatorul specificat sau unul din polenizatori fiind diploid, in raport cu surse de polen de sfecla furajere tetraploida

600 m

— polenizatorul specificat fiind exclusiv tetraploid, in raport cu surse de polen de sfecla furajera diploide

600 m

— fata de orice sursele de polen de sfecla furajera a caror ploidie este necunoscuta

600 m

— polenizatorul specificat sau unul dintre polenizatori fiind diploid, in raport cu sursele de polen de sfecla furajera diploida

300 m

— polenizatorul specificat fiind exclusiv tetraploid, in raport cu sursele de polen de sfecla furajera tetraploida

300 m

— intre doua culturi semincere de sfecla furajera in care sterilitatea masculina nu este utilizata

300 m

 

            Distantele de izolare pot fi eliminate sau reduse daca exista o suficienta protectie fata de orice polenizator strain nedorit. Nu mai este necesara izolarea intre culturi semincere atunci cand se foloseste acelasi polenizator.

            Ploidia ambilor componenti ai culturii semincere se stabileste prin referirea din Catalogul comun al soiurilor de plante agricole elaborat in baza Directivei 2002/53/CE, sau din catalogul national al soiurilor elaborat in baza aceleiasi Directive. Daca aceasta informatie nu este inclusa pentru orice soi, ploidia este considerata ca fiind necunoscuta, iar distanta minima de izolare ceruta este de 600 m.

 

            B. Samanta

            1. Samanta trebuie sa aibe suficienta identitate si puritate a soiului.

            2. Bolile care reduc valoarea de utilizarea a semintelor trebuie sa fie la un nivel cat mai redus posibil.

            3. Samanta trebuie de asemenea sa indeplineasca urmatoarele conditii :

            a)

Specia

Puritatea fizica minima

(% din greutate)

Germinatia minima

(% de glomerule sau sem. pure)

Umiditatea maxima

(% din greutate)

Sfecla de zahar

Samanta monogerma

97

80

15

Samanta de precizie

97

75

15

Seminte plurigerme ale soiurilor al caror procent in diploidie depaseste 85

 

97

 

73

 

15

Alte seminte

97

68

15

Sfecla furajera

Seminte plurigerme ale soiurilor al caror procent in diploidie depaseste 85, seminte monogerme, seminte de precizie

 

 

97

 

 

73

 

 

15

Alte seminte

97

68

15

Procentul in greutate de seminte de alte plante nu trebuie sa depaseasca 0,3 %.

(1) excluzand, daca este cazul, pesticidele granulate, substantele de drajare sau alti aditivi solizi.

            b) conditii speciale pentru samanta monogerma si samanta de precizie :

            aa) samanta monogerma : minimum 90% glomerule germinate nu dau decat o singura plantula. Procentul in glomerule ce dau trei plantule sau mai multe nu va depasi 5%, calculat la numar de glomerule germinate ;

            bb) samanta de precizie de sfecla de zahar : minimum 70% glomerule germinate nu dau decat o plantula. Procentul in glomerule ce dau trei sau mai multe plantule nu va depasi 5% , calculat la numar de glomerule germinate;

            cc) samanta de precizie de sfecla furajera : minimum 58% dintre glomerulele germinate trebuie sa dea decat o singura plantula pentru soiurile al caror procent in diploidie depaseste 85%. Pentru toate celelalte seminte, minimum 63% dintre glomerulele germinate trebuie sa dea o singura plantula. Procentul in glomerule ce dau trei plantule sau mai multe nu va depasi 5% , calculat la numar de glomerule germinate;

            dd) pentru semintele din categoria Baza procentul in greutate de materii inerte nu va depasi 1,0. Pentru semintele din categoria Certificata procentul in greutate de materii inerte nu va depasi 0,5. In ce priveste semintele drajate ale celor doua categorii, respectarea acestor conditii este verificata pe esantioanele prelevate, in baza art. 9(1), pe seminte conditionate care au fost partial decorticate (slefuite sau sparte), dar care nu au fost insa drajate sau incrustate, fara a prejudicia examenul oficial al puritatii fizice minime al semintei drajate sau incrustate;

            c) alte conditii speciale :

            Autoritatea de certificare se va asigura ca samanta de sfecla nu poate fi introdusa in zone recunoscute ca “zone libere de rizomania”, in conformitate cu procedurile Comunitatii, decat daca procentul in greutate de materii inerte nu depaseste 0,5.


 

Anexa nr. 2

 

 

 

Greutatea maxima a unui lot de seminte : 20 tone.

Greutatea minima a unui esantion : 500 grame.

Greutatea maxima a unui lot de seminte nu va fi depasita cu mai mult de 5 %.

 

 


 

Anexa nr. 3

 

Marcarea

 

 

            A. Eticheta oficiala

 

            I. Informatii necesare :

            1. “Reguli si norme CE“.“Reguli si norme Romania pana la data aderarii Romaniei la Comunitate.

            2. Numele autoritatii oficiale responsabile – INCS si numele autoritatii teritoriale – ITCSMS si LCCSMS si Romania sau initialele RO

            3. Numarul de referinta al lotului.

            4. Luna si anul inchiderii, exprimata prin cuvintele : « inchis ...(luna si anul) » sau luna si anul cand s-a efectuat ultima oara prelevarea oficiala de esantioane necesare certificarii, exprimata prin cuvintele :  « prelevat ...(luna si anul) ».

            5. Specia, indicata cel putin in caractere romane, denumirea botanica, ce poate fi data in forma prescurtata si fara numele autorului, sau denumirea comuna, sau ambele ; trebuie precizat sfecla de zahar sau sfecla furajera .

            6. Soiul indicat cel putin in caractere romane.

            7. Categoria.

            8. Tara de producere.

            9. Greutatea neta sau bruta declarata sau numarul de glomerule declarat sau numarul de seminte pure.

            10. In cazul indicarii greutatii si folosirii de pesticide granulate, de substante pentru drajarea semintelor sau alti aditivi solizi, indicarea naturii aditivului, ca si raportul aproximativ intre greutatea semintelor pure si greutatea totala .

            11. Pentru samanta monogerma : cuvantul “monogerma“.

            12. Pentru samanta de precizie : cuvantul “precizie“.

            13. In cazul in care cel putin germinatia a fost retestata, cuvintele “retestat ... (luna si anul)” si serviciul responsabil cu retestarea. Aceasta informatie poate fi data pe o vigneta oficiala atasata la eticheta oficiala.

 

            II. Dimensiuni minime : 110 x 67 mm

 

            B. Eticheta furnizorului sau informatiile imprimate direct pe ambalaj (ambalaje mici CE)

            Informatii necesare :

1.      “Ambalaj mic CE“.

2. Numele si adresa furnizorului responsabil cu marcarea sau marca sa de identificare.

            3. Numarul serial atribuit oficial.

            4. Serviciul care a atribuit numarul serial si numele statului membru sau intialele acestuia : INCS si autoritatea teritoriala ITCSMS si LCCSMS si Romania sau initialele RO.

            5. Numarul de referinta al lotului daca nu se poate identifica prin numarul serial oficial.

            6. Specia, indicata cel putin in caractere romane ; trebuie precizat sfecla de zahar sau sfecla furajera.

            7. Soiul indicat cel putin in caractere romane.

            8. Categoria.

            9. Greutatea neta sau bruta sau numarul de glomerule sau seminte pure.

            10. In cazul indicarii greutatii si folosirii de pesticide granulate, de substante pentru drajarea semintelor sau alti aditivi solizi, indicarea naturii aditivului, ca si raportul aproximativ intre greutatea semintelor pure si greutatea totala .

            11. Pentru samanta monogerma : cuvantul « monogerma »

            12. Pentru samanta de precizie : cuvantul « precizie ».

 


 

Anexa nr. 4

 

 

Eticheta si documentul prevazut in cazul semintelor

necertificate final, recoltate in alt stat

 

 

 

 

A. Informatii necesare pentru eticheta

 

1. Autoritatea responsabila cu inspectia in camp: INCS si autoritatea teritoriala ITCSMS si LCCSMS si Romania si initialele RO, daca samanta se recolteaza in Romania.

2. Specia, indicata cel putin in caractere romane, denumirea botanica, ce poate fi data in forma prescurtata si fara numele autorului, sau denumirea comuna, sau ambele ; trebuie precizat sfecla de zahar sau sfecla furajera .

            3. Soiul indicat cel putin in caractere romane.

            4. Categoria.

            5. Parcela sau numarul de referinta a lotului.

            6. Greutatea neta sau bruta.

            7. Cuvintele « seminte necertificate final ».

 

            B. Culoarea etichetei.

            Eticheta este de culoare gri.

 

            C. Informatiile necesare pentru document

 

1. Autoritatea care emite documentul: INCS si autoritatea teritoriala ITCSMS si LCCSMS si Romania si initialele RO, daca samanta se recolteaza in Romania.

2. Specia, indicata cel putin in caractere romane, denumirea botanica, ce poate fi data in forma prescurtata si fara numele autorului, sau denumirea comuna, sau ambele ; trebuie precizat sfecla de zahar sau sfecla furajera .

            3. Soiul indicat cel putin in caractere romane.

            4. Categoria.

            5. Numarul de referinta a semintelor utilizate la insamantare si numele tarii sau tarilor care au certificat acea samanta.

            6. Parcela sau numarul de referinta a lotului.

            7. Suprafata cultivata pentru producerea lotului pentru care se emite documentul.

            8. Cantitatea de seminte recoltate si numarul de bagaje.

            9. Atestarea ca, cultura din care provin semintele indeplineste toate conditiile.

            10. Rezultatele analizelor preliminare, daca este cazul.

 

           

 

 

 

 

 

 


 

Anexa nr. 5

 

Reguli de autorizare a comercializarii semintelor de sfecla din soiuri pentru care s-a solicitat inregistrarea in catalogul national al soiurilor de plante

 

 

I. Prezenta Anexa transpune prevederile Deciziei Comisiei 2004/842/CE din 1 Decembrie 2004 privind implementarea regulilor prin care statele membre pot autoriza plasarea pe piata a semintelor din varietati pentru care s-a depus o cerere de inregistrare in catalogul national al soiurilor de plante agricole sau specii legumicole.

 

Capitolul I. Prevederi generale

 

Scopul acestor prevederi este stabilirea regulilor de acordare a unei autorizatii pentru punerea pe piata a semintei din soiurile pentru care o cerere a fost depusa pentru inregistrare in catalogul national, in concordanta cu prevederile din Capitolul II al acestei Anexe.

 

Capitolul II. Prevederi speciale

 

1.Autorizarea

a) pentru samanta de sfecla ITCSMS si LCCSMS pot autoriza producatorii stabiliti pe teritoriul lor sa plaseze pe piata seminte dintr-un soi pentru care a fost depusa o cerere pentru inregistrare in catalogul national al soiurilor, in concordanta cu prevederile acestui capitol.

b) ITCSMS si LCCSMS se vor asigura ca atunci cand se acorda o autorizatie conform prezentelor reguli, detinatorul autorizatiei se conformeaza cu fiecare conditie sau restrictie mentionate in autorizatie.

2.Cererea

a) autorizatia poate fi ceruta de persoana care a depus o cerere de inregistrare a soiurilor in Catalogul national, denumit in continuare solicitant, incluzand in acest termen si reprezentantul acestei persoane, daca reprezentantul a fost delegat oficial de persoana respectiva ;

b) solicitantul trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii :

i) testele si incercarile prevazute ;

ii) numele statului sau statelor membre in care se fac aceste teste si incercari ;

iii) descrierea soiului ;

iv) mentinerea soiului.

3. Scopul

Autorizatiile vo fi acordate numai pentru testari sau incercari efectuate in intreprinderi agricole pentru a se putea aduna informatii despre cultura sau utilizarea varietatii. 

4. Conditii tehnice

Samanta de sfecla trebuie sa corespunda conditiilor prevazute in Anexa nr. 1 din prezentul ordin pentru samanta de sfecla categoria Certificata.

5. Examinarea

a) Conformitatea cu conditiile de la pct.4 se stabilesc prin examinare oficiala sau prin examinare sub supraveghere oficiala.

b) Pentru stabilirea conformitatii cu conditiile privind identitatea si puritatea varietala se folosesc : descrierea soiului asa cum este furnizata de solicitant sau cand este posibil descrierea provizorie a soiului pe baza rezultatelor examinarii oficiale a distinctivitatii, uniformitatii si stabilitatii prevazute in art.7 al Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.84/2003 privind aprobarea Regulamentului de testare si inregistrare a soiurilor de plante.

c) Examinarea se efectueaza in conformitate cu metodele internationale actuale, daca asemenea metode exista.

d) Pentru examinare, esantioanele se preleveaza oficial sau sub supraveghere oficiala conform metodelor adecvate.

e) esantioanele se preleveaza din loturi omogene.

f) greutatea maxima a unui lot si greutatea minima a esantionului este redata in Anexa nr. 2.

6.Cantitati

 Cantitatile  autorizate pentru fiecare varietate nu trebuie sa depaseasca 0,1% din samanta utilizata anual pe intreaga tara sau in statul membru unde este destinata. Totusi, daca asemenea cantitati nu sunt suficiente pentru a se semana 10 ha in statul respectiv, se poate autoriza o cantitate necesara pentru a acoperi aceasta suprafata.

7.Ambalarea si sigilarea

 Semintele pot fi comercializate numai in ambalaje sau containere care poarta un sistem de sigilare. Ambalajele si containerele cu samanta trebuie sa fie sigilate oficial sau sub supraveghere oficiala astfel incat acestea sa nu poata fi deschise fara deteriorarea sistemului de sigilare sau fara a lasa urme de violare pe eticheta oficiala prevazuta la pct.8 sau pe ambalaj. In scopul asigurarii sigilarii sistemul de sigilare trebuie sa cuprinda cel putin eticheta oficiala sau fixarea unui sigiliu oficial. Ambalajele trebuie sa fie noi si containerele sa fie curate.

8. Etichetarea

a) Ambalajele cu seminte trebuie sa poarte o eticheta oficiala intr-una din limbile oficiale ale Comunitatii.

b) Informatiile care se mentioneaza pe eticheta prevazuta la lit.a) sunt urmatoarele:

-         autoritatea de certificare INCS-ITCSMS sau LCCSMS si Romania sau abrevierea RO;

-         numarul de referinta al lotului ;

-         luna si anul sigilarii ;

-         specia ;

-         denumirea varietatii sub care urmeaza a fi comercializate semintele (referirea amelioratorului, denumirea propusa sau aprobata) si numarul oficial al cererii pentru inregistrare, dupa caz;

-         indicatia  « soiul nu este  inca listat  oficial» ;

-         indicatia « numai pentru teste si incercari » ;

-         dupa caz, cuvintele « soi modificat genetic » ;

-         greutatea neta sau bruta declarata sau numarul de seminte pure sau de glomerule;  

-         in cazul indicarii greutatii si folosirii de pesticide granulate, de substante pentru drajarea semintelor sau alti aditivi solizi, indicarea naturii aditivului, ca si raportul aproximativ intre greutatea semintelor pure si greutatea totala. 

     c) Eticheta prevazuta la pct.a) este de culoare portocalie.

9. Orice tratament chimic trebuie sa fie mentionat fie pe eticheta oficiala, fie pe o eticheta a furnizorului si pe ambalaj, sau in interiorul acestuia, sau pe container.

10.Perioada de timp.

Fara a se afecta prevederile de la pct.12 si 13, autorizatiile acordate in conformitate cu prevederile acestui ordin sunt valabile pentru o perioada de timp care sa nu depaseasca un an si trebuie reinoite pentru perioade care sa nu depaseasca un an, conform pct.11.

11. Cererea de reinoire

a)      Fara a afecta prevederile pct.12 si 13, autorizatiile la care se refera pct. 1 trebuie sa fie reinoite pentru perioade care nu depasesc fiecare un an ;

b)      Cererea de reinoire trebuie insotita de urmatoarele documente :

i)        o referire la autorizatia originala ;

ii) orice informatie disponibila care suplimenteaza informatia deja oferita asupra descrierii, mentinerii si/sau cultivarii sau folosirii soiului care face subiectul autorizatiei originale ;

iii) dovada ca evaluarea pentru inscrierea in catalog a soiului se efectueaza in continuare, daca nu este disponibila.

12. Incetarea valabilitatii

 Autorizatiile trebuie sa inceteze sa mai fi valabile daca cererea de inscriere in catalogul national este retrasa sau respinsa, sau varietatea este intrata in catalog.

13. Masuri de siguranta

Cu toate ca o autorizatie a fost acordata conform pct.1,un stat membru poate interzice utilizarea soiului pe intreg teritoriul sau, sau pe o parte a teritoriului sau, sau poate stabili conditii adecvate pentru cultivarea soiului, in cazurile prevazute la pct.iii), in concordanta cu conditiile de utilizare a produselor rezultate de la acea cultivare:

i) atunci cand este stabilit ca cultivarea soiului poate fi daunatoare din punct de vedere al sanatatii plantelor cultivarii altor soiuri sau specii, sau

ii) atunci cand incercarile oficiale de cultivare efectuate in statul unde s-a depus solicitarea arata ca soiul nu produce, in nici o parte a teritoriului sau, rezultate corespunzatoare cu acelea a altor soiuri acceptate pe teritoriul sau, sau atunci cand e bine stiut ca soiul nu este adaptat pentru a fi cultivata in nici o parte a teritoriului sau din cauza grupei de maturitate; sau ;

iii) atunci cand are motive serioase sa considere ca soiul prezinta un risc pentru sanatatea omului sau a mediului.

14. Obligatii de raportare

Dupa acordarea autorizatiei, ITCSMS sau LCCSMS care a efectuat autorizarea, sau ISTIS poate cere persoanei autorizate sa raporteze:

a) rezultatele testelor sau al incercarilor efectuate in unitatile agricole pentru a strange informatii asupra cultivarii sau utilizarii soiului ;

b) cantitatile de seminte plasate pe piata in timpul perioadei de autorizare si statul membru pentru care samanta a fost destinata. Aceste informatii trebuie tratate confidential.

15. Verificari de mentinere

 statul membru care a acordat autorizatia poate verifica mentinerea soiului. Atunci cand mentinerea are loc intr-un alt stat membru decat statul membru care autorizeaza, cele doua state trebuie sa se asiste administrativ in ceea ce priveste verificarile necesare de mentinere. Un stat membru poate accepta mentinerea intr-o terta tara, decizie luata in conformitate cu art.22 alin. (1) lit. (b) al Directivei 2002/53/CE, daca verificarile practicilor de mentinere  ofera aceleasi garantii ca si cele efectuate in statele membre.

16. Notificarea

 Statele membre trebuie sa notifice unul celuilalt si Comisiei urmatoarele:

i) fiecare cerere de autorizare, de indata ce este primita, sau de respingerea unei cereri de autorizare ; si

ii) acordarea, reinoirea, revocarea sau retragerea unei autorizatii.

ITCSMS si LCCSMS vor transmite informatiile prevazute la pct.i) si ii) de mai sus, catre INCS care va publica aceste informatii prin sistemul informational computerizat, precum si catre ISTIS. 

17. Schimbul de informatii

Statele membre trebuie sa utilizeze sistemul informational computerizat pentru a facilita schimbul de informatii cu privire la cererile de acceptare a soiurilor  in cataloagele nationale si autorizatia pentru semintele soiurilor neinscrise inca in lista.

18. Publicarea unei liste a soiurilor

Comisia poate, pe baza informatiilor furnizate de statele membre, sa publice o lista de varietati care au fost autorizate. INCS, in baza informatiilor de la pct.17, va publica pe internet o lista a soiurilor autorizate in Romania si le va comunica Comisiei.

 

Anexa nr.6: Cerinte suplimentare sau mai stricte pentru producerea, certificarea si comercializarea semintei de sfecla in Romania

 

Modele de formulare pentru documentele utilizate pentru multiplicarea si comercializarea semintei de sfecla