LEGE REREPUBLICATA 266/2002 |
Vigoare |
Emitent: Parlament
|
M.O. 239/2014 |
Lege privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si testarea si inregistrarea soiurilor de plante (r2) |
M.Of.Nr.239 din 3 aprilie 2014
LEGEA
Nr. 266/2002(r2)
privind producerea, prelucrarea, controlul si
certificarea calitatii, comercializarea semintelor si
a materialului saditor, precum si testarea si
inregistrarea soiurilor de plante*)
_____
*) Republicata in temeiul art.
248 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii
nr. 286/2009 privind Codul
penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din
12 noiembrie 2012, cu modificarile ulterioare, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea nr. 266/2002 a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 7 din 4 ianuarie 2011.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art.1. - (1) Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale asigura cadrul organizatoric si respectarea
prevederilor legale privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitatii, in vederea comercializarii semintelor si a materialului saditor,
precum si testarea, inregistrarea si protectia soiurilor de plante.
(2) Semintele si materialul saditor din speciile de plante carora
li se aplica prevederile prezentei legi, precum si regulile aplicabile acestora,
dupa caz, se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale, cu respectarea prevederilor comunitare in domeniu.
(3) In cuprinsul prezentei legi, termenul samanta cuprinde si
materialul saditor, iar termenul plante cuprinde plantele agricole si horticole.
Art.2. - In domeniul de activitate prevazut la art.
1, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatile
oficiale desemnate - Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor, denumita
in continuare I.N.C.S., si Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea
Soiurilor -, ii revin urmatoarele atributii si raspunderi principale:
a)elaboreaza si aproba metodologia de instruire, atestare,
inregistrare a operatorilor economici, implicati profesional, indiferent de
forma de proprietate, care produc in vederea comercializarii, prelucreaza si
comercializeaza seminte din speciile de plante prevazute la art. 1;
b)asigura cadrul organizatoric pentru controlul si certificarea
semintelor din punctul de vedere al identitatii si puritatii varietale si al
standardelor de calitate, inclusiv al starii fitosanitare, in vederea utilizarii
si comercializarii semintelor;
c)urmareste, coordoneaza si controleaza aplicarea de catre
operatorii economici inregistrati a normelor si regulilor privind producerea,
prelucrarea, controlul, certificarea si comercializarea semintelor si a
materialului saditor;
d)elaboreaza si aproba normele nationale pentru producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor, precum si pe cele privind ajutoarele
financiare, in conformitate cu reglementarile si procedurile comunitare in
domeniu;
e)sprijina dezvoltarea cercetarilor autohtone pentru crearea de
soiuri din speciile de plante de interes economic si stabileste masuri pentru
protejarea producatorilor agricoli, persoane fizice si juridice, impotriva
riscului utilizarii de seminte ori de soiuri necorespunzatoare, reglementand
folosirea la insamantare a semintelor certificate sau care indeplinesc
conditiile si normele de calitate reglementate ori din soiuri acceptate conform
prezentei legi;
f)colaboreaza cu organizatiile si asociatiile profesionale din
domeniul semintelor, cu companiile de seminte, cu operatorii economici
inregistrati si implicati in producerea, prelucrarea si comercializarea
semintelor si a materialului saditor pentru aplicarea masurilor necesare, in
vederea respectarii prevederilor legale comunitare si nationale, inclusiv prin
punerea la dispozitie a informatiilor relevante de care dispun;
g)urmareste aplicarea prevederilor prezentei legi, a prevederilor
comunitare si nationale, precum si a celor ce rezulta din conventiile si
acordurile internationale la care Romania este parte, in domeniul producerii,
prelucrarii, controlului calitatii si comercializarii semintelor, a materialului
saditor si a protectiei noilor soiuri de plante;
h)stabileste masuri pentru eliminarea posibilitatilor de perturbare
a pietei semintelor, pentru conservarea resurselor genetice de plante si pentru
protectia mediului, sanatatii umane si animale, in conformitate cu prevederile
si procedurile comunitare;
i)asigura cadrul organizatoric pentru testarea si inregistrarea
soiurilor in Registrul soiurilor de plante inregistrate, denumit in continuare
Registrul soiurilor, si in Catalogul oficial al soiurilor de plante de cultura
din Romania, denumit in continuare Catalog oficial, in vederea utilizarii si
comercializarii semintelor si a materialului saditor, precum si pentru acordarea
brevetului de soi;
j)aproba publicarea anuala sau periodica, dupa caz, a listei
cuprinzand soiurile in Catalogul oficial al soiurilor de plante inregistrate,
precum si a listei ori a listelor cuprinzand soiurile recomandate a se utiliza
de catre cultivatorii din Romania sau abiliteaza publicarea acestora.
Art.3. - Definirea termenilor de specialitate
utilizati este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta lege
si care poate fi modificata si completata de Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, in functie de evolutia cunostintelor de specialitate si a
reglementarilor comunitare sau a altor organisme internationale in domeniu, la
care Romania este parte.
CAPITOLUL II
Producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor
Art.4. - (1) Producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor se realizeaza de catre:
a)operatorii economici cu sediul social pe teritoriul Romaniei,
persoane fizice sau juridice, inregistrati in acest scop si care au primit
autorizatie eliberata de autoritatea oficiala desemnata;
b)alti operatori economici cu sediul social pe teritoriul altor
state membre ale Uniunii Europene, inregistrati in acest scop pe teritoriul unui
stat membru, dar care presteaza servicii pe teritoriul Romaniei, dupa caz.
(2) Operatorii economici - persoanele fizice sau juridice prevazute
la alin. (1) lit. a) - pot fi inregistrati, la cerere, daca fac dovada ca dispun
de dotarile tehnico-materiale necesare si de personal care are cunostinte
corespunzatoare pentru activitatea solicitata, conform reglementarilor in
vigoare, inclusiv cele privind starea fitosanitara, dupa caz.
(3) Metodologia de inregistrare si eliberare a autorizatiei
prevazute la alin. (1) lit. a) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii
si dezvoltarii rurale**), in conformitate cu prevederile comunitare.
_____
**) A se vedea Ordinul
ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, interimar, nr.
769/2009 privind aprobarea Metodologiei de inregistrare a operatorilor
economici si eliberare a autorizatiei pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor si materialului saditor, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 917 din 28 decembrie 2009, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art.5. - Operatorii economici inregistrati
pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor au urmatoarele
obligatii:
a)sa respecte normele si regulile in vigoare privind producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor, inclusiv cele privind starea
fitosanitara, dupa caz, si sa se supuna controlului tehnic si economic efectuat
de autoritatile oficiale abilitate, conform legii;
b)sa tina la zi evidenta productiei, a tranzactiilor si a
stocurilor de seminte intr-un registru de intrari si iesiri, conform modelului
stabilit prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, pe care
sa il puna la dispozitia autoritatilor oficiale, la cererea acestora;
c)sa respecte prevederile legale privind protectia soiurilor de
plante protejate prin brevet;
d)sa declare autoritatii oficiale desemnate suprafetele pentru
producerea semintelor si cantitatile pe care le propun pentru certificare si
comercializare, precum si datele tehnice, statistice si raportarile solicitate
de autoritatea oficiala desemnata, in termenul stabilit de aceasta;
e)sa asigure folosirea metodelor de inmultire si a tehnologiilor
adecvate, autocontrolul calitatii si al cerintelor de calitate si sa garanteze
beneficiarilor calitatea semintelor livrate pe perioada de valabilitate.
Art.6. - (1) Autorizatia acordata in urma
inregistrarii unui operator economic pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor, dupa caz, poate fi retrasa temporar ori definitiv
numai de autoritatea oficiala care a eliberat-o, daca se constata ca au fost
incalcate obligatiile ce ii revin potrivit prevederilor art. 5.
(2) Autoritatea oficiala desemnata poate aplica prevederile alin.
(1) si pentru alte incalcari ale regulilor si normelor, prevazute in prezenta
lege.
Art.7. - (1) Operatorii economici producatori de
seminte inregistrati incheie in scris contracte, conventii sau intelegeri cu
producatorii agricoli invecinati, persoane fizice ori juridice, pentru
respectarea de catre acestia a distantelor de izolare fata de culturile
destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
(2) Pentru asigurarea calitatii semintelor, Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale poate stabili prin regulament, pentru anumite specii,
soiuri sau tipuri de seminte, zone inchise de multiplicare, ca o conditie
prealabila de recunoastere.
Art.8. - Amelioratorii sau mentinatorii de soiuri
pun la dispozitia operatorilor economici inregistrati, care multiplica aceste
soiuri, tehnologiile specifice de producere a semintelor pe baza de contract,
acordul de multiplicare pentru soiurile protejate prin brevet si descrierea
caracterelor morfologice, in conformitate cu Uniunea Internationala pentru
Protectia Noilor Soiuri de Plante, denumita in continuare U.P.O.V., in
conditiile legii.
Art.9. - Producerea semintelor din categoriile
prebaza si baza se face de catre sau sub responsabilitatea persoanelor fizice
ori juridice, specificate ca mentinator, sau de catre reprezentanti legali ai
acestora, specificati in Registrul soiurilor, si publicate in Catalogul oficial
pentru anul respectiv sau in Catalogul comun al Uniunii Europene, in cataloagele
statelor membre ori in lista soiurilor Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare
Economica, denumita in continuare O.C.D.E., sau de alti operatori economici
multiplicatori pe baza de contract cu mentinatorul soiului, dupa caz.
Art.10. - Operatorii economici inregistrati pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor raspund pentru
calitatea si identitatea acestora si vor suporta daunele provocate
beneficiarilor pentru comercializarea de seminte necorespunzatoare, conform
legislatiei in vigoare.
Art.11. - Operatorii economici inregistrati pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor au obligatia de a le
depozita, manipula, trata si transporta pe specii, soiuri, categorii si loturi
de seminte, in ambalaje specifice, corespunzatoare, etichetate conform normelor
in vigoare.
Art.12. - (1) Regulile si normele tehnice privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii si/sau
comercializarea semintelor, procedurile de inregistrare, de supraveghere, de
monitorizare si de autorizare a activitatilor operatorilor economici se aproba
prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale*), cu respectarea
prevederilor prezentei legi si a reglementarilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E.,
ale Asociatiei Internationale pentru Testarea Semintelor, denumita in continuare
I.S.T.A., ale U.P.O.V., ale Oficiului Comunitar al Soiurilor de Plante, denumit
in continuare C.P.V.O., sau ale altor organisme internationale la care Romania
este parte, dupa caz.
_____
*) A se vedea Ordinul
ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 564/2003 pentru
aprobarea Regulilor si normelor tehnice interne privind producerea in vederea
comercializarii, prelucrarea, controlul si/sau certificarea calitatii semintelor
si a materialului saditor din unele specii de plante produse si comercializate
pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
654 din 16 septembrie 2003.
(2) Regulile si normele privind testarea, inregistrarea si
protectia soiurilor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi si a
reglementarilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale U.P.O.V. sau ale altor
organisme internationale la care Romania este parte, dupa caz.
Art.13. - (1) Samanta se comercializeaza in
ambalaje specifice, inchise si marcate cu o eticheta oficiala si/sau a
furnizorului, dupa caz, imprimata cu informatiile prevazute de regulile si
normele tehnice. Reambalarea si reetichetarea sunt permise oficial sau sub
supraveghere oficiala, conform regulilor si normelor comunitare si nationale si
numai de catre operatorii economici inregistrati in acest scop.
(2) Samanta bruta a carei identitate este atestata oficial se poate
comercializa in vederea prelucrarii numai in baza prevederilor contractului
incheiat intre producator si mentinatorul soiului.
Art.14. - (1) Samanta din soiurile speciilor de
plante stabilite de directivele Uniunii Europene poate fi produsa in Romania sau
in alte state membre in scopul comercializarii, respectiv poate fi
comercializata, numai daca soiul este inregistrat in Catalogul comun al Uniunii
Europene sau in Catalogul oficial ori in cataloagele statelor membre, in
conformitate cu prevederile comunitare.
(2) Samanta din soiurile speciilor de plante provenite din alte
tari decat cele din Uniunea Europeana, denumite in continuare tari terte, poate
fi produsa, respectiv comercializata, in masura in care acestea respecta
reglementarile comunitare si nationale in vigoare, iar soiul este inregistrat in
Catalogul oficial sau in Catalogul comun al Uniunii Europene ori in cataloagele
statelor membre.
(3) Soiurile care nu sunt inregistrate conform prevederilor
alin. (1) se pot comercializa astfel:
a)semintele importate din tari terte destinate multiplicarii,
conform regulilor O.C.D.E. sau pe baze contractuale, in vederea exportului
integral;
b)cantitatile destinate altor scopuri de testare sau experimentare,
in masura in care apartin unui soi pentru care a fost depusa o cerere de testare
in vederea inscrierii in Catalogul oficial al Romaniei sau in catalogul altui
stat membru al Uniunii Europene, conform procedurilor comunitare. In cazul unui
soi modificat genetic se vor respecta prevederile legale privind evitarea
riscurilor pentru sanatatea omului si a mediului inconjurator;
c)semintele din genuri si specii de plante, altele decat cele
prevazute la lit. a) si b), stabilite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, cu respectarea procedurilor comunitare.
(4) Speciile si soiurile care nu sunt inregistrate conform
prevederilor alin. (1) pot fi importate din tari terte, cu avizul autoritatii
oficiale desemnate, astfel:
a)semintele destinate pentru scopuri stiintifice
sau de selectie;
b)semintele destinate testarii in vederea inregistrarii;
c)seminte pentru loturi demonstrative;
d)seminte pentru reclama, promovare si expozitii.
Art.15. - Pentru conservarea resurselor genetice
de plante, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale se
stabilesc conditii specifice privind testarea si inregistrarea soiurilor,
producerea, controlul calitatii si comercializarea semintelor din aceste plante,
in conformitate cu prevederile comunitare.
Art.16. - Prin ordin al ministrului agriculturii
si dezvoltarii rurale se pot stabili conditii speciale care sa reglementeze
comercializarea unor categorii de seminte neprevazute la art.
13-15.
Art.17. - (1) Operatorii economici inregistrati
pentru comercializarea semintelor pot efectua importuri si exporturi de seminte
din si in tari terte, in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, ale
O.C.D.E. si cu normele interne, dupa caz.
(2) Importul de seminte din tari terte este admis cu avizul
prealabil al autoritatii oficiale desemnate a Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, in conditiile regulilor si normelor tehnice in vigoare si
ale procedurilor comunitare.
(3) Importul de seminte din tari terte, pentru speciile si soiurile
la care se constata echivalenta cerintelor de producere si de control sau
certificare, se admite cu respectarea prevederilor art. 14. Echivalenta se
constata de autoritatea oficiala desemnata, conform procedurilor comunitare.
(4) Importatorii vor comunica efectuarea importului autoritatilor
oficiale teritoriale desemnate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, care vor verifica respectarea conditiilor de import si punere pe piata.
(5) Operatorii economici importatori vor inregistra cantitatile de
seminte importate si exportate in Registrul de intrari si iesiri.
Art.18. - Samanta importata circula pe piata
interna in ambalajele specifice si cu etichetele originale. Reambalarea si
reetichetarea sunt permise sub supraveghere oficiala si numai de catre
operatorii economici inregistrati in acest scop, conform prevederilor
legislatiei in vigoare.
Art.19. - Exportul de seminte in tari terte este
admis pe baze contractuale, cu conditia respectarii reglementarilor interne si
internationale privind circulatia semintelor destinate comertului international,
a reglementarilor Uniunii Europene sau, dupa caz, a conditiilor solicitate de
importator.
CAPITOLUL III
Controlul si certificarea
calitatii semintelor
Art.20. - (1) Controlul, certificarea
identitatii si testarea calitatii semintelor, inregistrarea, supravegherea,
monitorizarea si autorizarea operatorilor economici in toate etapele producerii,
prelucrarii si comercializarii se fac de catre Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale prin I.N.C.S., prin inspectoratele teritoriale pentru
calitatea semintelor si a materialului saditor, denumite in continuare
I.T.C.S.M.S., si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a
Materialului Saditor, denumit in continuare L.C.C.S.M.S., in conformitate cu
regulile, normele tehnice si reglementarile comunitare si internationale in
vigoare.
(2) Se infiinteaza Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor
si a Materialului Saditor prin reorganizarea Laboratorului Central pentru
Controlul Calitatii Semintelor. In termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va
supune Guvernului spre adoptare reorganizarea si functionarea Laboratorului
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor.*)
_____
*) A se vedea Hotararea
Guvernului nr. 1.433/2009 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului
Saditor, ca urmare a comasarii prin absorbtie si a preluarii activitatii Bancii
de Resurse Genetice Vegetale Suceava, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 857 din 9 decembrie 2009, cu modificarile ulterioare.
(3) I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S. functioneaza ca institutii
publice cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, finantate din venituri proprii si subventii acordate de la
bugetul de stat.
(4) Eliberarea certificatelor internationale pentru semintele din
speciile de plante agricole si horticole se efectueaza de catre L.C.C.S.M.S.
Bucuresti, care este laborator oficial, precum si de alte laboratoare ale
companiilor de seminte acreditate I.S.T.A.
(5) I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S. raspund pentru documentele
oficiale pe care le emit. Documentele oficiale privind certificarea calitatii
semintelor, cuprinse in legislatia in vigoare, pot fi emise doar de
laboratoarele autorizate, in conformitate cu procedurile stabilite prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art.21. - (1) I.N.C.S., in calitate de autoritate
oficiala nationala desemnata, are urmatoarele atributii:
a)instruieste, atesta, inregistreaza, elibereaza si retrage
autorizatiile de functionare pentru operatorii economici care efectueaza
operatiuni de producere, prelucrare si/sau comercializare a semintelor, dupa
caz, cu respectarea prevederilor art.
4-6, prin autoritatile oficiale teritoriale;
b)elaboreaza si propune spre aprobare Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale proiecte de acte normative privind calitatea semintelor si a
soiurilor;
c)organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea I.T.C.S.M.S.
si a L.C.C.S.M.S.;
d)elaboreaza si supune spre aprobare reguli, norme si metodologii
de inregistrare, producere, control, certificare, autorizare si comercializare,
potrivit reglementarilor comunitare si internationale in domeniul semintelor la
care Romania este parte, inregistreaza solicitarile anuale ale operatorilor
economici de multiplicare si certificare a semintelor si urmareste aplicarea
acestora;
e)asigura si exercita controlul, in scopul mentinerii calitatii
semintelor, la toate categoriile, in precontrol si postcontrol, prin scheme si
tehnici stiintifice adecvate;
f)asigura legatura cu structurile de specialitate din cadrul
Uniunii Europene si al altor organizatii internationale specializate in domeniul
semintelor si soiurilor si reprezinta Romania in relatiile cu acestea;
g)autorizeaza persoanele fizice sau juridice care intrunesc
conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale pentru a efectua inspectii in camp, a preleva esantioane de seminte,
precum si laboratoarele care testeaza calitatea semintelor, emit documente si
efectueaza alte activitati specifice sub supravegherea sa;
h)poate retrage autorizarea, anula documentele emise sau masurile
luate de catre persoanele fizice ori juridice autorizate, daca se constata ca au
fost incalcate obligatiile ce le revin potrivit normelor si controlului de
autorizare;
i)asigura instruirea si atestarea personalului oficial de
specialitate, precum si a personalului operatorilor economici autorizati pentru
activitati specifice;
j)monitorizeaza activitatile desfasurate de operatorii economici,
prin autoritatile oficiale teritoriale, in scopul verificarii indeplinirii
continue a cerintelor prevazute la art. 5;
k)rezolva litigii de specialitate in domeniul sau de activitate.
(2) Pentru efectuarea controlului, certificarii, inregistrarii,
autorizarii, supravegherii, monitorizarii testelor de calitate a semintelor si a
altor servicii prestate, solicitantul va plati contravaloarea prestatiilor odata
cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltarii rurale. Sumele rezultate se constituie ca venituri
proprii ale I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S.
Art.22. - (1) Categoriile de samanta care se
controleaza si pentru care se pot emite certificate oficiale care sa ateste
identificarea si calitatea acestora, in conditiile prezentei legi, sunt:
a)samanta prebaza;
b)samanta baza;
c)samanta certificata;
d)samanta comerciala de plante oleaginoase si furajere.
(2) Categoria de samanta standard se supune unui control oficial in
postcontrol pentru verificarea identitatii si puritatii varietale.
(3) Autoritatea oficiala poate, prin regulile si normele de
producere, control, certificare si comercializare, sa includa mai multe
generatii la categoriile de samanta prebaza sau baza ori sa subdivida aceste
categorii prin generatii, in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene si
ale organismelor internationale in domeniu la care Romania este parte sau cu
reguli nationale, dupa caz.
Art.23. - Se admit pentru control si certificare
oficiala ori sub supraveghere oficiala genurile, speciile si soiurile stabilite
in conditiile prezentei legi sau ale reglementarilor comunitare specifice.
Art.24. - (1) Este interzisa comercializarea
semintelor care nu respecta regulile si normele in vigoare, inclusiv cele de
ambalare, inchidere, sigilare si etichetare.
(2) Se interzice impunerea altor restrictii de comercializare a
semintelor, in ceea ce priveste caracteristicile acestora, conditiile de
examinare, marcare si inchidere, decat cele prevazute de prezenta lege sau de
alte reglementari specifice in vigoare.
(3) Pentru anumite specii sau grupe de specii, Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in conformitate cu procedurile Uniunii
Europene, poate aproba, pentru micii producatori ale caror productie si
comercializare sunt destinate utilizatorilor finali si care nu sunt implicati
profesional in producerea de material de inmultire, sa comercializeze pe piata
locala material care nu satisface cerintele generale privind ambalarea, sistemul
de inchidere si etichetare, fara a aduce prejudicii reglementarilor de carantina
fitosanitara si cu garantarea calitatii acestora.
Art.25. - Pentru depasirea unor dificultati
temporare de aprovizionare generala cu samanta certificata sau cu samanta
standard pe teritoriul Uniunii Europene poate fi decis, in conformitate cu
procedurile Uniunii Europene, pentru o perioada determinata, sa se
comercializeze cantitati necesare de samanta dintr-o categorie ce corespunde
unor cerinte mai putin stricte decat cele prevazute de regulile si normele in
vigoare, precum si de seminte din soiuri care nu sunt incluse in Catalogul comun
al Uniunii Europene, catalogul national al unui stat membru, respectiv in
Catalogul oficial.
CAPITOLUL IV
Piata semintelor
Art.26. - (1) Operatorii economici - persoane
fizice sau juridice - inregistrati pentru producerea de seminte pot beneficia de
ajutoare financiare comunitare ori nationale pentru producerea de seminte
certificate, realizata in baza unui contract sau a declaratiei de multiplicare
inregistrate la autoritatea oficiala desemnata, in conditiile stabilite de
reglementarile comunitare ori nationale, dupa caz.
(2) Prevederile comunitare in domeniul semintelor si materialului
saditor stabilite prin directive si decizii se transpun prin acte normative
nationale de implementare.
CAPITOLUL V
Testarea, inregistrarea si
protectia soiurilor de plante
Art.27. - (1) Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale asigura cadrul organizatoric pentru testarea si inregistrarea
soiurilor in Registrul soiurilor si in Catalogul oficial, precum si in Registrul
national al brevetelor pentru soiuri.
(2) Soiurile din speciile inregistrate in Catalogul comun al
Uniunii Europene sau in catalogul national al unui stat membru al acesteia se
echivaleaza cu soiurile inregistrate in Catalogul oficial, in conformitate cu
prevederile comunitare in vigoare.
(3) Testarea soiurilor si inregistrarea acestora in Catalogul
oficial, in vederea cultivarii si comercializarii, acordarea brevetelor in
vederea protectiei juridice a noilor soiuri, in conditiile Legii
nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante, republicata, cu
modificarile ulterioare, se fac de catre Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor, autoritate nationala oficiala desemnata, institutie
publica in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in
conformitate cu regulile si reglementarile internationale in vigoare.
Art.28. - Semintele din soiurile radiate din
Catalogul oficial, in situatiile prevazute la art.
33, mai pot fi certificate si comercializate dupa radiere pentru o
perioada de pana la data de 30 iunie a anului al treilea de la radiere.
Art.29. - (1) Inregistrarea unui soi in Registrul
soiurilor si publicarea lui in Catalogul oficial se fac prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, dupa ce s-a stabilit, in urma
examinarii tehnice efectuate de Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor, ca indeplineste conditiile de distinctivitate,
uniformitate si stabilitate si ca pentru soiurile din speciile stabilite de
reglementarile comunitare soiul poseda valoare agronomica si/sau de utilizare.
(2) Testele de distinctivitate, uniformitate si stabilitate
efectuate de o institutie similara din alt stat membru al Uniunii Europene sunt
oficial recunoscute.
(3) Soiurile care indeplinesc conditiile de acordare a protectiei
se inregistreaza in Registrul national al brevetelor pentru soiuri.
Art.30. - La inregistrarea in Registrul soiurilor,
fiecare soi trebuie sa fie individualizat printr-o denumire acceptata, care sa
faca posibila identificarea sa, in conformitate cu procedurile Uniunii Europene.
Art.31. - Inscrierea soiurilor pentru examinare se
face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a reprezentantului acestuia,
imputernicit in scris, insotita de chestionarul tehnic U.P.O.V., C.P.V.O. sau de
ghidul national si de asigurare a cantitatilor de seminte necesare examinarii.
Art.32. - Pentru un soi local, dintr-o regiune
bine determinata, sau daca amelioratorul nu mai exista, inregistrarea ori
prelungirea acesteia se poate face din oficiu de catre Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, prin Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea
Soiurilor, care stabileste si mentinatorul soiului respectiv, in conformitate cu
reglementarile Uniunii Europene.
Art.33. - Radierea unui soi din Catalogul oficial
se face prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in cazurile
in care:
a)se dovedeste necorespunzator din punctul de vedere al
distinctivitatii, uniformitatii si stabilitatii, caracteristici pe baza carora a
fost facuta inregistrarea in Registrul soiurilor si in Catalogul oficial sau in
Registrul national al brevetelor pentru soiuri;
b)au aparut caracteristici noi care ar fi impiedicat inregistrarea
sa, necunoscute la data cand s-a facut aceasta;
c)la cererea amelioratorului, a reprezentantului acestuia sau a
mentinatorului soiului, dupa caz, precum si in cazul in care mentinatorul nu isi
indeplineste obligatiile ce ii revin de a prezenta in orice moment samanta
necesara reproducerii soiului, conform caracteristicilor initiale existente la
inregistrare, si de a se supune verificarii periodice de catre Institutul de
Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor;
d)nu mai exista un mentinator al soiului inregistrat;
e)se dovedeste ca acelasi soi este inregistrat sub un alt nume;
f)titularul certificatului de inregistrare sau mentinatorul nu
achita tarifele de mentinere in lista conform legislatiei in vigoare, precum si
pentru verificarea soiului pe durata in care acesta este inregistrat;
g)dupa 10 ani de la inregistrarea soiului nu se mai solicita sau nu
se mai aproba reinscrierea;
h)daca legislatia, regulamentele si prevederile directivelor
comunitare din domeniu nu sunt respectate.
Art.34. - (1) Institutul de Stat pentru Testarea
si Inregistrarea Soiurilor, denumit in continuare I.S.T.I.S., functioneaza ca
organ de specialitate in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, finantat din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de
stat.
(2) I.S.T.I.S. are urmatoarele atributii:
a)elaboreaza metodologia de examinare tehnica si de prezentare a
noilor soiuri, in vederea inregistrarii in Registrul soiurilor si a publicarii
in Catalogul oficial si in Registrul national al brevetelor pentru soiuri,
tinand seama de reglementarile interne si internationale in vigoare;
b)examineaza soiurile pentru care se cere inregistrarea si/sau
protectia prin efectuarea testelor de distinctivitate, uniformitate si
stabilitate, precum si, in functie de specie, a testelor privind determinarea
valorii agronomice si de utilizare;
c)elaboreaza metodologia privind protectia noilor soiuri de plante;
d)efectueaza verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor
multiplicate, dispusa de autoritatea oficiala de control si certificare;
e)previne instrainarea materialului biologic aflat in examinare si
asigura confidentialitatea informatiilor obtinute, la cererea amelioratorului;
f)asigura depozitarea probelor de seminte si material saditor de
referinta din soiurile inregistrate;
g)elaboreaza la cerere liste ale soiurilor recomandate;
h)este depozitarul Registrului soiurilor, editeaza si publica anual
Catalogul oficial, Registrul national al brevetelor pentru soiuri;
i)administreaza colectiile de referinta la speciile pentru care se
efectueaza testul de distinctivitate, conformitate, stabilitate (D.U.S.);
j)organizeaza si testeaza soiurile pentru care se cere
inregistrarea, in propriile centre de testare a soiurilor, denumite in
continuare C.T.S., in institutii similare din alte state membre ale Uniunii
Europene sau pentru unele activitati sub supravegherea sa;
k)examineaza, la cerere, soiurile inregistrate din punct de vedere
agronomic in vederea inscrierii acestora in listele soiurilor recomandate;
l)asigura legatura cu organismele si organizatiile internationale
in domeniul testarii, inregistrarii soiurilor, precum si protectia soiurilor;
m)coopereaza cu institutiile similare din statele membre ale
Uniunii Europene referitoare la problematica inregistrarii soiurilor si incheie
contracte bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene si tari terte in
domeniul de activitate;
n)efectueaza activitatea de testare a rezistentei la erbicide si la
atacul daunatorilor pentru soiurile care au indusa aceasta rezistenta, pentru
care solicitantul va plati tarifele stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltarii rurale;
o)participa la proiecte de cercetare din planul national de
cercetare in colaborare cu alte unitati de cercetare agricola sau de invatamant,
precum si la proiecte internationale de cercetare.
(3) I.S.T.I.S. are in subordine C.T.S.-uri, subunitatile fara
personalitate juridica, amplasate in diferite conditii ecologice ale tarii care
formeaza reteaua oficiala de testare a soiurilor.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a I.S.T.I.S. se
aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale*).
_____
*) A se vedea Ordinul
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 34/2011 pentru
aprobarea Regulamentului pentru organizarea controlului de calitate si
fitosanitar la importul si exportul semintelor si materialului saditor, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 15 februarie 2011, cu
modificarile ulterioare.
Art.35. - Se constituie Consiliul tehnic pentru
soiuri si seminte de plante si material saditor, organism consultativ al
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Componenta si atributiile
acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale**).
_____
**) A se vedea Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. 659/2002 privind componenta si atributiile Consiliului tehnic
pentru soiuri si seminte de plante, organism consultativ al Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 109 din 20 februarie 2003.
Art.36. - (1) Pentru efectuarea lucrarilor de
examinare tehnica a soiurilor, solicitantul va plati, odata cu aprobarea
inscrierii pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru
controlul mentinerii puritatii varietale a soiului inregistrat, sumele prevazute
in tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale.
(2) Sumele rezultate se constituie ca venituri proprii ale
I.S.T.I.S.
(3) Pentru efectuarea testarii soiurilor, a verificarii mentinerii
soiurilor si publicarii lor anuale in Catalogul oficial si a altor servicii
prestate, solicitantul va plati contravaloarea prestatiilor odata cu admiterea
cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale, sumele rezultate constituindu-se ca venituri proprii.
(4) Se vor constitui ca venituri proprii si veniturile obtinute din
valorificarea productiei agricole, precum si alte venituri cum ar fi donatii si
sponsorizari primite potrivit legii.
(5) Pentru lucrarile agricole, I.S.T.I.S. poate utiliza forta de
munca sezoniera cu contract de munca pe perioada determinata.
Art.37. - Soiurile care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 29 si
30 sunt considerate inregistrate, se inscriu in Registrul soiurilor si se
publica in Catalogul oficial, iar amelioratorului i se elibereaza de catre
I.S.T.I.S. un certificat de inregistrare a soiului. La cerere se pot inregistra
si formele parentale folosite la obtinerea hibrizilor comerciali.
Art.38. - (1) Protectia soiurilor de plante este
asigurata de catre I.S.T.I.S., incepand cu data de 1 iulie 2011, potrivit Legii
nr. 255/1998, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de plante din
toate genurile si speciile sunt recunoscute si aparate prin acordarea de brevet
de soi, in conditiile Legii
nr. 255/1998, republicata, cu modificarile ulterioare.
(3) Brevetele de inventie acordate in conditiile Legii
nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata, cu modificarile
ulterioare, confera amelioratorului aceleasi drepturi.
(4) Dreptul de a produce si/sau de a comercializa samanta unui soi
protejat se poate transmite contractual oricarei persoane fizice sau juridice,
inregistrata conform prevederilor art.
4, care se angajeaza sa achite titularului de brevet o redeventa
stabilita de comun acord.
(5) Nerespectarea prevederilor alin. (4) atrage plata contravalorii
redeventei majorata de 5 ori si plata altor daune care rezulta din aceasta,
precum si retragerea autorizatiei de productie si de comercializare a
semintelor.
(6) Detinatorul brevetului de soi are dreptul sa urmareasca
respectarea prevederilor contractuale prin expertiza tehnica si financiara sau
pe orice cale legala, inclusiv pentru toate situatiile prevazute de Legea
nr. 255/1998, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art.39. - Certificatul de inregistrare a soiului
confera posesorului dreptul de a produce si a comercializa samanta din toate
categoriile soiului respectiv si de a beneficia de drepturile care decurg din
aceasta, potrivit legislatiei in vigoare.
Art.40. - I.S.T.I.S. este desemnat ca institutie
de depozit al materialului reproductibil pentru soiurile inregistrate in
Registrul soiurilor.
Art.41. - I.S.T.I.S. este imputernicit sa
efectueze examinarile si verificarile pentru controlul mentinerii puritatii
varietale a soiurilor inregistrate in Registrul soiurilor si publicate in
Catalogul oficial.
Art.42. - Dupa obtinerea certificatului de
inregistrare a soiului, titularul acestuia are obligatia de a pune la dispozitia
I.S.T.I.S. un esantion-martor de seminte sau de plante, care se va conserva si
va constitui proba de referinta.
Art.43. - (1) Titularul certificatului de
inregistrare a soiului plateste efectuarea examinarii si verificarii mentinerii
identitatii si puritatii varietale, precum si a publicarii soiului, pe toata
durata in care acesta este inscris in Registrul soiurilor si publicat in
Catalogul oficial, conform prevederilor art. 36.
(2) Verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor
multiplicate in Romania se efectueaza conform metodologiei si tarifelor
stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale*).
_____
*) A se vedea Ordinul
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 84/2011 privind
aprobarea tarifelor pentru efectuarea lucrarilor de examinare a soiurilor pentru
care se solicita inscrierea in Catalogul oficial national al soiurilor de plante
de cultura din Romania si in Lista recomandata a soiurilor, precum si pentru
verificarea puritatii varietale a soiurilor multiplicate, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 20 aprilie 2011, cu completarile
ulterioare.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art.44. - (1) I.N.C.S., prin autoritatile
oficiale subordonate, poate dispune retinerea oricarei cantitati de samanta
pregatita pentru comercializare, in timpul sau dupa comercializare, gasita fara
documente de calitate ori de stare fitosanitara, prevazute de legislatia in
vigoare, sau cu documente necorespunzatoare dispozitiilor legale, pana la
clarificarea situatiei, dupa caz.
(2) In cazul in care samanta nu corespunde conditiilor legale
in vigoare, autoritatea prevazuta la alin. (1) interzice comercializarea si
dispune returnarea acesteia, folosirea in alte scopuri, blocarea si/sau
distrugerea pe cheltuiala titularului.
Art.45. - Constituie contraventii la normele
privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii si
comercializarea semintelor urmatoarele fapte:
a)comercializarea de seminte necontrolate, necertificate sau
provenite de la persoane fizice ori juridice neinregistrate, conform
prevederilor legale;
b)producerea, prelucrarea si comercializarea de seminte, fara
autorizatia eliberata de I.N.C.S., prin autoritatile teritoriale de control si
certificare a semintelor, cu exceptia celor prevazute la art. 24 alin. (3);
c)neasigurarea masurilor corespunzatoare mentinerii calitatii,
puritatii si identitatii la recoltarea, conditionarea sau prelucrarea semintelor
destinate comercializarii;
d)depozitarea si transportul semintelor fara documente care sa
ateste calitatea si identitatea acestora, precum si neasigurarea masurilor de
protectie a calitatii si a autenticitatii lor;
e)lipsa registrului de intrari si iesiri prevazut la art. 5 lit.
b), tinerea necorespunzatoare a evidentei producerii, intrarilor, iesirilor si
stocurilor de seminte;
f)refuzul de a prezenta documentele privind calitatea semintelor,
precum si evidentele prevazute la lit. e), la cererea autoritatii oficiale de
control, imputernicite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
g)inscrierea unor date eronate in documentele de atestare a
calitatii semintelor;
h)comercializarea de seminte fara documente care sa ateste
calitatea si starea fitosanitara corespunzatoare pentru insamantare;
i)comercializarea de seminte care nu corespund normelor in vigoare;
j)nerespectarea regulilor si normelor in vigoare in toate stadiile
de producere, prelucrare si comercializare a semintelor;
k)introducerea in tara si comercializarea de seminte din terte
tari, fara avizul de specialitate al Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale sau neconforme cu reglementarile in vigoare.
Art.46. - (1) Contraventiile prevazute la art.
45 se sanctioneaza cu amenda aplicata persoanelor fizice sau juridice,
dupa caz, astfel:
a)cea de la lit. d), cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei;
b)cele de la lit. c), e) si h), cu amenda de la 3.001 lei la 5.000
lei;
c)cele de la lit. a), b) si i), cu amenda de la 5.001 lei la 8.000
lei;
d)cele de la lit. f), g), j) si k), cu amenda de la 8.001 lei la
12.000 lei.
(2) Valoarea amenzilor va fi actualizata prin hotarare a
Guvernului, in functie de rata inflatiei.
Art.47. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
45
si 46 se fac de catre persoanele imputernicite de I.N.C.S. si de catre camerele
agricole, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale poate imputernici si alte persoane
care sa constate contraventiile si sa aplice sanctiuni.
(2) Contraventiilor prevazute la art.
45 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalul institutiilor publice ale administratiei centrale si
locale va sprijini autoritatile Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
cu privire la cazurile de incalcare a prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art.48. - Prevederile prezentei legi se aplica
si soiurilor care sunt inscrise in Registrul soiurilor si, respectiv, in
Catalogul oficial, la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale va lua masuri ca, pentru toate soiurile
inscrise in Registrul soiurilor si in Catalogul oficial, pana la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, sa emita certificate de inregistrare a soiurilor si
sa stabileasca dreptul de mentinator institutelor, statiunilor agricole,
institutiilor de invatamant superior si altor amelioratori sau operatori
economici, la solicitarea acestora.
Art.49. - La data intrarii in vigoare a prezentei
legi se abroga Legea nr.
75/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362
din 17 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art.
28 alin. (1) teza intai, precum si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA
DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizati in lege
1. Samanta inseamna orice material de reproducere sau
plantare: seminte, fructe, material saditor produs prin orice metode de
inmultire, destinat multiplicarii ori pentru productia de consum alimentar sau
industrial. Materialul saditor inseamna materialul de inmultire si plantare
compus din: plante, parti ale plantei, inclusiv portaltoii, destinate inmultirii
si productiei de plante destinate plantarii.
2. Soiul inseamna un grup de plante apartinand
unui taxon botanic de cel mai jos rang cunoscut, care:
a)se diferentiaza clar de cele deja cunoscute prin cel
putin un caracter distinct, precis si putin fluctuant, ce poate fi definit si
descris, sau prin mai multe caractere a caror combinatie este de natura sa dea
calitatea de nou (distinctivitate);
b)este uniform pentru ansamblul caracterelor luate in considerare
de reglementarile in vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu exceptia unui
numar foarte redus de forme atipice, tinand seama de particularitatile de
reproducere (uniformitate);
c)este stabil in caracterele sale esentiale, adica in urma
reproducerii sau multiplicarii succesive ori la sfarsitul fiecarui ciclu de
reproducere, caracterele esentiale raman asa cum au fost descrise initial
(stabilitate);
d)este considerat soi si hibridul cu formele parentale ale
acestuia.3. Soiul protejat inseamna soiul nou-creat pentru care a fost acordat
un brevet de soi.
4. Plantele cuprind plantele agricole si horticole.
5. Amelioratorul inseamna:
a)persoana fizica sau juridica care a creat sau a
descoperit si a dezvoltat un nou soi;
b)persoana care a angajat persoana prevazuta la lit. a) sau care
i-a comandat acesteia activitatea de creare ori de descoperire de noi soiuri,
daca contractul prevede ca dreptul de ameliorator apartine celei dintai;
c)succesorul in drepturi al persoanei prevazute la lit. a) sau b),
dupa caz.
6. Mentinatorul inseamna persoana fizica sau juridica
indicata in Registrul soiurilor ca responsabila pentru mentinerea unui soi cu
caracteristicile avute la data inscrierii in Registrul soiurilor. Mentinatorul
poate fi amelioratorul soiului sau persoana careia amelioratorul i-a transferat
acest drept printr-o tranzactie legala.
7. Prelucrarea cuprinde cel putin una dintre
urmatoarele operatiuni: conditionarea, incluzand: precuratarea, uscarea,
curatarea, sortarea, fasonarea, tratarea, dupa caz; formarea loturilor;
ambalarea si etichetarea, precum si operatiuni auxiliare ca: depozitarea,
pastrarea si transportul semintelor.
8. Comercializarea inseamna vanzarea, detinerea in vederea
vanzarii, oferta pentru vanzare si orice cedare, furnizare sau transfer, in
scopul unei exploatari comerciale a semintei la terti, fie ca este sau nu este
remunerata.
Nu fac obiectul comercializarii:
a)livrarea de seminte la organismele oficiale de testare si
inspectie;
b)furnizarea de seminte la prestatorii de servicii in vederea
transformarii sau conditionarii, atat timp cat prestatorul de servicii nu obtine
un drept asupra semintei furnizate astfel;
c)furnizarea de seminte brute, sub anumite conditii, la prestatorii
de servicii, in vederea producerii unor materii prime agricole destinate pentru
scopuri industriale, sau de seminte inmultite pentru acest scop (procesare),
atat timp cat prestatorul de servicii nu obtine un drept nici asupra semintei
furnizate, nici asupra produsului recoltei.
9. Categoriile de seminte din procesul de producere
(multiplicare) sunt definite dupa cum urmeaza:
a)samanta amelioratorului inseamna samanta:
– produsa de catre sau sub directa responsabilitate a
amelioratorului ori a mentinatorului, folosind selectia conservativa sau alte
metode stiintifice specifice;
– care este destinata producerii semintelor de prebaza;
– care satisface cerintele impuse de reglementarile in
vigoare privind puritatea varietala pentru semintele de prebaza;
b)samanta de prebaza inseamna samanta din toate verigile biologice
dintre samanta amelioratorului si samanta de baza, care:
– a fost produsa de sau sub directa responsabilitate a
mentinatorului;
– a fost produsa din samanta amelioratorului ori din samanta
de prebaza;
– este destinata producerii de samanta de prebaza sau de
baza;
– satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare
specificate pentru semintele de prebaza;
c)samanta de baza inseamna samanta:
– produsa de catre sau sub directa responsabilitate a
mentinatorului;
– care a fost produsa din samanta de prebaza;
– care este destinata producerii de samanta certificata;
– care satisface cerintele impuse de reglementarile in
vigoare specificate pentru semintele de baza;
d)samanta certificata inseamna:
– in cazul hibrizilor, samanta produsa in loturi de
hibridare din samanta de baza si care este destinata producerii de recolta
pentru consum uman, animal sau pentru industrializare;
– in cazul soiurilor, samanta produsa direct din samanta de
baza pentru reinmultiri sau pentru consum si care satisface cerintele impuse de
reglementarile in vigoare specificate pentru semintele certificate;
– la cererea autorului sau a mentinatorului poate fi
obtinuta dintr-o samanta de prebaza;
e)samanta comerciala inseamna samanta care:
– are identitate ca specie;
– corespunde conditiilor impuse de reglementarile Uniunii
Europene in vigoare specificate pentru semintele comerciale;
– corespunde, in urma unui examen, conditiilor de valoare
culturala prevazute in normele in vigoare;
f)samanta standard de legume inseamna samanta care:
– are suficienta identitate si puritate varietala;
– este destinata in principal productiei de consum;
– corespunde conditiilor din normele in vigoare;
– este verificata in postcontrol oficial si corespunde din
punctul de vedere al identitatii si puritatii varietale;
g)material standard de vita-de-vie inseamna materialul vegetativ
care:
– poseda identitate si puritate varietala;
– este destinat pentru producerea de plante tinere de
vita-de-vie sau parti de planta ori pentru productia de struguri;
– corespunde conditiilor din normele in vigoare;
– in urma examinarii oficiale se constata ca indeplineste
conditiile de mai sus.
10. Inregistrarea operatorilor economici inseamna
operatiunea de admitere a unei activitati pe care un operator economic, persoana
fizica sau juridica, doreste sa o efectueze in cadrul obiectului sau de
activitate, daca sunt indeplinite conditiile tehnice si organizatorice
preliminare desfasurarii respectivei activitati.
11. Contractul de multiplicare inseamna contractul
de prestare de servicii care prevede conditiile tehnice si financiare de
realizare a productiei de seminte multiplicate, incheiat, in conditiile legii,
intre proprietarul semintelor destinate multiplicarii sau reprezentantul
acestuia si un agricultor multiplicator.
12. Declaratia de multiplicare inseamna cererea persoanelor fizice
sau juridice inregistrate pentru producerea de seminte, adresata autoritatii de
certificare, in vederea admiterii culturii semincere, destinata multiplicarii,
pentru inspectia in camp.
13. Supravegherea oficiala inseamna procedura prin care autoritatea
competenta urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice
sau juridice autorizate de autoritatea respectiva sa desfasoare o anumita
activitate in numele sau.
14. Monitorizarea oficiala inseamna procedura prin care autoritatea
competenta, prin inspectorii oficiali, urmareste sistematic procesul de
implementare si respectare a legislatiei in vigoare, pe parcursul activitatii de
producere, prelucrare si/sau comercializare a semintelor si a materialului
saditor, inregistreaza si comunica rezultatele catre entitatile direct
implicate, in scopul imbunatatirii permanente a calitatii serviciului prestat.
15. Catalogul oficial inseamna Catalogul oficial al soiurilor de
plante de cultura din Romania.