back

  Anexa nr.2

 

Prevederi suplimentare pentru producerea, controlul si comercializarea materialului de inmultire al plantelor ornamentale produs pe teritoriul Romaniei

 

 

A. Obligatiile furnizorilor

 

1. Furnizorii vor lua toate masurile necesare pentru respectarea prevederilor prezentelor reguli si norme in toate etapele producerii, prelucrarii si comercializarii materialului de inmultire al plantelor ornamentale.

2. Furnizorii au obligatia de a identifica punctele critice ale propriului proces de productie si vor monitoriza permanent, personal sau prin intermediul autoritatii oficiale, urmatoarele puncte critice generale din procesul de productie:

            a) originea si calitatea materialului de inmultire folosit in procesul de multiplicare;

            b) semanarea, repicarea, plantarea materialului de inmultire;

c) indeplinirea conditiilor de stare fitosanitara si in special cele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1030/2001 cu modificarile si completarile ulterioare;

d) planul si metoda de cultura;

            e) metodele de inmultire si operatiunile de recoltare;

            f) ambalarea si reambalarea, pastrarea sau depozitarea si transportul materialului de inmultire;

            g) administrarea tehnica a fermei sau unitatii.

3. Furnizorii vor elabora si implementa metode de verificare a punctelor critice  ale propriului proces de productie, prevazute la alin. (2), verificate de ITCSMS sau LCCSMS.

           4. Furnizorul producator trebuie sa se asigure permanent ca ridicarea probelor se face conform metodelor si standardelor in vigoare.

5. Furnizorul va inregistra si tine la zi datele si documentele referitoare la prevederile punctelor 2,3 si 4, in forma scrisa sau alte forme durabile, va tine evidenta productiei si comercializarii in Registrul de intrari si iesiri.

6. Furnizorii a caror activitate  se limiteaza doar la comercializarea materialului de inmultire produs si ambalat de alti furnizori, trebuie sa tina evidenta doar a operatiunilor de cumparare si de comercializare a acestui material, in Registrul de intrari si iesiri pe care il va pastra cel putin un an.

            7. Stabilirea punctelor critice si a metodelor de verificare este o conditie de inregistrare si de acordare a vizei anuale pentru furnizorii implicati profesional in multiplicarea materialului de inmultire a plantelor ornamentale, care, in acest scop, intocmesc un Manual al calitatii, de comun acord si acceptat de catre ITCSMS sau LCCSMS si de autoritatea fitosanitara locala.

8. Producatorul care multiplica material de inmultire va anunta ITCSMS sau LCCSMS, la inceputul activitatii din fiecare ciclu de inmultire, printr-o declaratie de multiplicare conform modelului stabilit de INCS.

9. Furnizorul trebuie sa mentina, personal, sau prin intermediul unui responsabil  numit de el, legatura cu autoritatile oficiale pe probleme privind calitatea si starea fitosanitara a materialului de inmultire.

10. Furnizorul trebuie ca la momentele potrivite si intr-o maniera acceptata de autoritatea oficiala, sa efectueze personal, sau prin responsabilul prevazut la alin. (1), sau prin intermediul unui inspector oficial, examinarea materialului de inmultire.

11. Furnizorul trebuie sa asigure, in orice moment, accesul liber al inspectorilor oficiali, in toate sectoarele fermei sau ale laboratorului, pentru ca acestia sa se asigure ca prevederile prezentelor norme si reguli sunt respectate, precum si pentru ridicare de probe.

12.  Furnizorul trebuie sa puna la dispozitia inspectorului oficial toate datele, documentele si informatiile referitoare la materialul de inmultire, sau sa permita inspectorului sa faca investigatiile pe care le considera necesare.

13. Daca in urma verificarilor sau a altor informatii de care dispun, furnizorii descopera prezenta unuia sau a mai multor organisme daunatoare la care se refera Hotararea Guvernului nr. 1030/2001 cu modificarile ulterioare sau a organismelor daunatoare prevazute in anexa din prezentele reguli si norme, in masura care afecteaza calitatea materialului de inmultire, furnizorii sunt obligati sa informeze autoritatea fitosanitara si ITCSMS sau LCCSMS si sa adopte masurile pe care aceste autoritati le stabilesc sau orice masura necesara eliminarii riscului raspandirii organismelor daunatoare mentionate. Furnizorii tin, intr-un registru, evidenta aparitiei organismelor daunatoare in unitatile lor si a masurilor luate pentru prevenirea sau combaterea acestora, care va fi pastrata cel putin un an.

14. Furnizorul trebuie sa faca o identificare pe loturi foarte clara, in camp, in timpul vegetatiei sau la recoltare si in timpul sortarii, ambalarii si al pastrarii materialului de inmultire. Acesta va elimina toate plantele netipice din punctul de vedere al autenticitatii si puritatii speciei sau soiului.

15. Furnizorul trebuie sa mentina campurile de producere de material de inmultire intr-o stare de intretinere corespunzatoare si in special suficient de liber de buruieni.

16. Echipamentul tehnic al furnizorului trebuie sa fie in asa fel incat productia si prelucrarea materialului de inmultire sa se poata realiza intr-o maniera adecvata obtinerii unui material de calitate corespunzatoare.

17. Furnizorul trebuie sa comercializeze materialul de inmultire pe loturi, etichetat si marcat corespunzator, in respectul si protectia beneficiarului.

18. Furnizorul va stabili, cu acceptul ITCSMS sau LCCSMS, modul de etichetare si informatiile care vor fi mentionate pe eticheta si documentul eliberat.

            19. Furnizorul care comercializeaza seminte, material de inmultire vegetativa sau plante ornamentale catre beneficiari finali neprofesionisti vor eticheta si vor marca semintele sau plantele cu un minim de informatii care sa cuprinda cel putin denumirea comuna romaneasca sau denumirea botanica si eventual destinatia sau modul de folosire precum si numele si adresa furnizorului, codul de identificare si numarul de ordine al etichetei sau lotului.
 
 
B.Supravegherea si monitorizarea furnizorilor

 

1. Inspectorul oficial va supraveghea si monitoriza furnizorul pentru a se asigura daca:

            a) se iau probe in diferite faze ale productiei, la intervalele stabilite de responsabilul oficial;

            b) probele sunt luate dupa metode tehnice corecte si folosind procedee sigure statistic;

            c) probele sunt luate de personal calificat si acreditat, si

            d) analizele sunt efectuate la un laborator oficial sau acreditat in acest scop;

            e) furnizorul tine evidenta in scris sau prin alta modalitate de pastrare durabila, a documentelor sau datelor prevazute la punctul 2, precum si daca acesta tine evidenta productiei si comercializarii materialului de inmultire in Registrul de intrari si iesiri, disponibile autoritatii oficiale de control, iar aceste documente sunt pastrate cel putin doi ani sau, dupa caz, o perioada stabilita de ITCSMS sau LCCSMS.

     2. Inspectorul oficial responsabil va executa regulat, in momentele corespunzatoare,  supravegherea si monitorizarea furnizorilor,  a activitatilor si dotarilor acestora, luand in considerare natura specifica a activitatii sau activitatilor furnizorului.

     3. Aprobarea sau respingerea materialului de inmultire de catre autoritate se face in urma inspectiilor oficiale prin care se urmareste, in functie de natura materialului de inmultire:

      a) controlul provenientei;

      b) inspectia culturilor semincere sau plante mama cu inmultire vegetativa si materialul rezultat;

      c) ridicare de probe si analiza acestora;

      d) postcontrolul;

      e) conditionarea sau sortarea materialului si ambalarea;

       f) etichetarea, marcarea si documentele eliberate, garantia acordata cumparatorului;

      g) furnizorul, ITCSMS sau LCCSMS vor stabili de comun acord conditiile de aplicare a prevederilor de la pct e) si f).

    4. In urma fiecarei inspectii, inspectorul oficial va intocmi Fisa de control, in care va consemna rezultatele si concluziile sale, iar inainte de inceperea comercializarii, va analiza randomizat (prin sondaj) si daca este cazul, dupa efectuarea remedierilor necesare, va decide daca materialul de inmultire se aproba sau se respinge de la comercializare printr-un Raport final de control, document al carui model va fi stabilit de ITCSMS sau LCCSMS. Daca furnizorii nu iau masuri corespunzatoare de remediere, sau daca acest lucru nu este posibil, comercializarea materialului de inmultire va fi oprita sau materialul in cauza va fi distrus .

    5. Raportul final de receptie/control al materialului ornamental constituie documentul oficial care permite sau nu furnizorului sa puna pe piata materialul ornamental produs. Raportul final va fi eliberat  avand in vedere si decizia autoritatii fitosanitare, dupa caz.

     6. Daca se constata ca materialul de inmultire nu indeplineste conditiile din aceste reguli si norme si a fost comercializat de furnizor, dupa ce a fost interzis de catre ITCSMS sau LCCSMS, masurile fata de acest furnizor vor fi luate in conformitate cu Legea nr. 266/2002. 

     7. In cazul repetarii de catre furnizor a nerespectarii prevederilor Legii nr. 266/2002 si ale prezentului ordin, autoritatea poate retrage temporar sau definitiv inregistrarea furnizorului.

            8. Daca furnizorul nu indeplineste conditiile de inregistrare stabilite prin manualul calitatii, pana la indeplinirea acestora si daca furnizorul solicita controlul si certificarea oficiala a materialului produs, ITCSMS sau LCCSMS poate accepta inregistrarea provizorie, vizarea anuala a autorizatiei, certificarea si etichetarea oficiala a materialului produs, aplicand procedurile corespunzatoare din regulile si normele in vigoare pentru semintele sau materialul de inmultire legumicol sau materialul de inmultire fructifer, exceptand cele referitoare la categoriile biologice inlocuite cu denumirea de material comercial.

 
 
 
C.Reinspectia materialului de inmultire al plantelor ornamentale

 

1.  In cazul in care, in urma supravegherii si verificarii, reiese faptul ca materialul de inmultire nu intruneste conditiile prezentelor reguli si norme, sau furnizorul nu a indeplinit obligatiile financiare in vigoare fata de ITCSMS sau LCCSMS, inspectorul oficial va anunta imediat furnizorul, in scris, de respingerea de la comercializare, prin Raportul de control intocmit cu datele gasite in urma inspectiei in camp a culturii sau in urma pregatirii materialului de inmultire pentru comercializare. Raportul va fi luat la cunostinta de conducerea furnizorului.

2.  In cazul in care furnizorul nu este de acord cu decizia luata de catre inspector, acesta poate cere reinspectia la ITCSMS sau LCCSMS in maximum 3 zile de la data primirii deciziei inspectorului si va plati obligatiile financiare in vigoare.

3. Directorul ITCSMS sau LCCSMS trebuie, nu mai tarziu de trei zile de cand solicitarea reinspectiei a fost primita de catre autoritate, sa organizeze efectuarea reinspectiei. Dupa efectuarea reinspectiei, conducerea ITCSMS sau LCCSMS va trimite furnizorului raportul intocmit in urma reinspectiei.

4. In cazul in care furnizorul contesta decizia luata in urma reinspectiei, litigiul se rezolva de catre Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor pe baza documentelor intocmite sau a verificarilor faptice. INCS poate folosi si constatarile efectuate de alti specialisti desemnati.

5. Cazurile de litigiu privind analiza calitatii semintelor in laborator se rezolva de LCCSMS sau alte laboratoare stabilite  de INCS.

6. Daca, in timpul inspectiei, reinspectiei sau litigiului, se stabileste ca materialul de inmultire nu intruneste conditiile prezentelor reguli si norme, lotul respectiv sau materialul in cauza este respins, acesta fiind interzis la comercializare.

7. In cazul in care furnizorul intentioneaza sa distruga materialul de inmultire respins, acesta trebuie sa notifice autoritatii oficiale aceasta intentie si modul, data si ora de executie, in timp util. Daca furnizorul nu intentioneaza sa distruga materialul de inmultire in cauza, trebuie sa anunte imediat autoritatea oficiala asupra intentiilor lui privind modul de utilizare al materialului de inmultire in cauza, care va decide daca modul de utilizare este acceptabil.