1.
Furnizorii vor lua toate masurile necesare pentru respectarea prevederilor
prezentelor reguli si norme in toate etapele producerii, prelucrarii si
comercializarii materialului de inmultire al plantelor ornamentale.
2.
Furnizorii au obligatia de a identifica punctele critice ale propriului proces
de productie si vor monitoriza permanent, personal sau prin intermediul
autoritatii oficiale, urmatoarele puncte critice generale din procesul de
productie:
a) originea si calitatea materialului de inmultire folosit in procesul de
multiplicare;
b) semanarea, repicarea, plantarea materialului de inmultire;
c)
indeplinirea conditiilor de stare fitosanitara si in special cele prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 1030/2001 cu modificarile si completarile ulterioare;
d)
planul si metoda de cultura;
e) metodele de inmultire si operatiunile de recoltare;
f) ambalarea si reambalarea, pastrarea sau depozitarea si transportul
materialului de inmultire;
g) administrarea tehnica a fermei sau unitatii.
3.
Furnizorii vor elabora si implementa metode de verificare a punctelor critice
ale propriului proces de productie, prevazute la alin. (2), verificate de
ITCSMS sau LCCSMS.
4. Furnizorul producator trebuie sa se asigure permanent ca
ridicarea probelor se face conform metodelor si standardelor in vigoare.
5.
Furnizorul va inregistra si tine la zi datele si documentele referitoare la
prevederile punctelor 2,3 si 4, in forma scrisa sau alte forme durabile, va tine
evidenta productiei si comercializarii in Registrul de intrari si iesiri.
6.
Furnizorii a caror activitate se
limiteaza doar la comercializarea materialului de inmultire produs si ambalat de
alti furnizori, trebuie sa tina evidenta doar a operatiunilor de cumparare si de
comercializare a acestui material, in Registrul de intrari si iesiri pe care il
va pastra cel putin un an.
7. Stabilirea punctelor critice si a metodelor de verificare este o
conditie de inregistrare si de acordare a vizei anuale pentru furnizorii
implicati profesional in multiplicarea materialului de inmultire a plantelor
ornamentale, care, in acest scop, intocmesc un Manual al calitatii, de comun
acord si acceptat de catre ITCSMS sau LCCSMS si de autoritatea fitosanitara
locala.
8.
Producatorul care multiplica material de inmultire va anunta ITCSMS sau LCCSMS,
la inceputul activitatii din fiecare ciclu de inmultire, printr-o declaratie de
multiplicare conform modelului stabilit de INCS.
9.
Furnizorul trebuie sa mentina, personal, sau prin intermediul unui responsabil
numit de el, legatura cu autoritatile oficiale pe probleme privind
calitatea si starea fitosanitara a materialului de inmultire.
10.
Furnizorul trebuie ca la momentele potrivite si intr-o maniera acceptata de
autoritatea oficiala, sa efectueze personal, sau prin responsabilul prevazut la
alin. (1), sau prin intermediul unui inspector oficial, examinarea materialului
de inmultire.
11.
Furnizorul trebuie sa asigure, in orice moment, accesul liber al inspectorilor
oficiali, in toate sectoarele fermei sau ale laboratorului, pentru ca acestia sa
se asigure ca prevederile prezentelor norme si reguli sunt respectate, precum si
pentru ridicare de probe.
12.
Furnizorul trebuie sa puna la
dispozitia inspectorului oficial toate datele, documentele si informatiile
referitoare la materialul de inmultire, sau sa permita inspectorului sa faca
investigatiile pe care le considera necesare.
13.
Daca in urma verificarilor sau a altor informatii de care dispun, furnizorii
descopera prezenta unuia sau a mai multor organisme daunatoare la care se refera
Hotararea Guvernului nr. 1030/2001 cu modificarile ulterioare sau a organismelor
daunatoare prevazute in anexa din prezentele reguli si norme, in masura care
afecteaza calitatea materialului de inmultire, furnizorii sunt obligati sa
informeze autoritatea fitosanitara si ITCSMS sau LCCSMS si sa adopte masurile pe
care aceste autoritati le stabilesc sau orice masura necesara eliminarii
riscului raspandirii organismelor daunatoare mentionate. Furnizorii tin, intr-un
registru, evidenta aparitiei organismelor daunatoare in unitatile lor si a
masurilor luate pentru prevenirea sau combaterea acestora, care va fi pastrata
cel putin un an.
14.
Furnizorul trebuie sa faca o identificare pe loturi foarte clara, in camp, in
timpul vegetatiei sau la recoltare si in timpul sortarii, ambalarii si al
pastrarii materialului de inmultire. Acesta va elimina toate plantele netipice
din punctul de vedere al autenticitatii si puritatii speciei sau soiului.
15.
Furnizorul trebuie sa mentina campurile de producere de material de inmultire
intr-o stare de intretinere corespunzatoare si in special suficient de liber de
buruieni.
16.
Echipamentul tehnic al furnizorului trebuie sa fie in asa fel incat productia si
prelucrarea materialului de inmultire sa se poata realiza intr-o maniera
adecvata obtinerii unui material de calitate corespunzatoare.
17.
Furnizorul trebuie sa comercializeze materialul de inmultire pe loturi,
etichetat si marcat corespunzator, in respectul si protectia beneficiarului.
18.
Furnizorul va stabili, cu acceptul ITCSMS sau LCCSMS, modul de etichetare si
informatiile care vor fi mentionate pe eticheta si documentul eliberat.
1.
Inspectorul oficial va supraveghea si monitoriza furnizorul pentru a se asigura
daca:
a) se iau probe in diferite faze ale productiei, la intervalele stabilite
de responsabilul oficial;
b) probele sunt luate dupa metode tehnice corecte si folosind procedee
sigure statistic;
c) probele sunt luate de personal calificat si acreditat, si
d) analizele sunt efectuate la un laborator oficial sau acreditat in
acest scop;
e) furnizorul tine evidenta in scris sau prin alta modalitate de pastrare
durabila, a documentelor sau datelor prevazute la punctul 2, precum si daca
acesta tine evidenta productiei si comercializarii materialului de inmultire in
Registrul de intrari si iesiri, disponibile autoritatii oficiale de control, iar
aceste documente sunt pastrate cel putin doi ani sau, dupa caz, o perioada
stabilita de ITCSMS sau LCCSMS.
2. Inspectorul oficial responsabil va executa regulat, in momentele
corespunzatoare, supravegherea si
monitorizarea furnizorilor, a
activitatilor si dotarilor acestora, luand in considerare natura specifica a
activitatii sau activitatilor furnizorului.
3. Aprobarea sau respingerea materialului de inmultire de catre
autoritate se face in urma inspectiilor oficiale prin care se urmareste, in
functie de natura materialului de
inmultire:
a) controlul provenientei;
b) inspectia culturilor semincere sau plante mama cu inmultire vegetativa
si materialul rezultat;
c) ridicare de probe si analiza acestora;
d) postcontrolul;
e) conditionarea sau sortarea materialului si ambalarea;
f) etichetarea, marcarea si
documentele eliberate, garantia acordata cumparatorului;
g) furnizorul, ITCSMS sau LCCSMS vor stabili de comun acord conditiile de
aplicare a prevederilor de la pct e) si f).
4. In urma fiecarei inspectii, inspectorul oficial va intocmi Fisa de
control, in care va consemna rezultatele si concluziile sale, iar inainte de
inceperea comercializarii, va analiza randomizat (prin sondaj) si daca este
cazul, dupa efectuarea remedierilor necesare, va decide daca materialul de
inmultire se aproba sau se respinge de la comercializare printr-un Raport
final de control, document al carui model va fi stabilit de ITCSMS sau LCCSMS.
Daca furnizorii nu iau masuri corespunzatoare de remediere, sau daca acest lucru
nu este posibil, comercializarea materialului de inmultire va fi oprita sau
materialul in cauza va fi distrus .
5. Raportul final de receptie/control al materialului ornamental
constituie documentul oficial care permite sau nu furnizorului sa puna pe piata
materialul ornamental produs. Raportul final va fi eliberat avand
in vedere si decizia autoritatii fitosanitare, dupa caz.
6. Daca se constata ca materialul de inmultire nu
indeplineste conditiile din aceste reguli si norme si a fost comercializat de
furnizor, dupa ce a fost interzis de catre ITCSMS sau LCCSMS, masurile fata de
acest furnizor vor fi luate in conformitate cu Legea nr. 266/2002.
7. In cazul repetarii de catre furnizor a nerespectarii prevederilor
Legii nr. 266/2002 si ale prezentului ordin, autoritatea poate retrage temporar
sau definitiv inregistrarea furnizorului.
8. Daca furnizorul nu indeplineste conditiile de inregistrare stabilite
prin manualul calitatii, pana la indeplinirea acestora si daca furnizorul
solicita controlul si certificarea oficiala a materialului produs, ITCSMS sau
LCCSMS poate accepta inregistrarea provizorie, vizarea anuala a autorizatiei,
certificarea si etichetarea oficiala a materialului produs, aplicand procedurile
corespunzatoare din regulile si normele in vigoare pentru semintele sau
materialul de inmultire legumicol sau materialul de inmultire fructifer,
exceptand cele referitoare la categoriile biologice inlocuite cu denumirea de
material comercial.
1.
In cazul in care, in urma
supravegherii si verificarii, reiese faptul ca materialul de inmultire nu
intruneste conditiile prezentelor reguli si norme, sau furnizorul nu a
indeplinit obligatiile financiare in vigoare fata de ITCSMS sau LCCSMS,
inspectorul oficial va anunta imediat furnizorul, in scris, de respingerea de la
comercializare, prin Raportul de control intocmit cu datele gasite in urma
inspectiei in camp a culturii sau in urma pregatirii materialului de inmultire
pentru comercializare. Raportul va fi luat la cunostinta de conducerea
furnizorului.
2.
In cazul in care furnizorul nu este
de acord cu decizia luata de catre inspector, acesta poate cere reinspectia la
ITCSMS sau LCCSMS in maximum 3 zile de la data primirii deciziei inspectorului
si va plati obligatiile financiare in vigoare.
3.
Directorul ITCSMS sau LCCSMS trebuie, nu mai tarziu de trei zile de cand
solicitarea reinspectiei a fost primita de catre autoritate, sa organizeze
efectuarea reinspectiei. Dupa efectuarea reinspectiei, conducerea ITCSMS sau
LCCSMS va trimite furnizorului raportul intocmit in urma reinspectiei.
4. In cazul in care furnizorul
contesta decizia luata in urma reinspectiei, litigiul se rezolva de catre
Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor pe baza documentelor intocmite
sau a verificarilor faptice. INCS poate folosi si constatarile efectuate de alti
specialisti desemnati.
5. Cazurile de litigiu privind
analiza calitatii semintelor in laborator se rezolva de LCCSMS sau alte
laboratoare stabilite de INCS.
6. Daca, in timpul inspectiei,
reinspectiei sau litigiului, se stabileste ca materialul de inmultire nu
intruneste conditiile prezentelor reguli si norme, lotul respectiv sau
materialul in cauza este respins, acesta fiind interzis la comercializare.
7. In cazul in care furnizorul
intentioneaza sa distruga materialul de inmultire respins, acesta trebuie sa
notifice autoritatii oficiale aceasta intentie si modul, data si ora de
executie, in timp util. Daca furnizorul nu intentioneaza sa distruga materialul
de inmultire in cauza, trebuie sa anunte imediat autoritatea oficiala asupra
intentiilor lui privind modul de utilizare al materialului de inmultire in
cauza, care va decide daca modul de utilizare este acceptabil.