Anexa
privind inregistrarea agentilor economici, persoane fizice si juridice,
pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea
semintelor si materialului saditor
Art.1. - (1) Activitatile privind
producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea
semintelor si materialului saditor se realizeaza de catre agenti economici,
persoane fizice si juridice, inregistrati in acest scop de catre autoritatile
abilitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(2)
Producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea de
seminte si material saditor fara autorizatie de functionare eliberata in
conformitate cu prevederile prezentei metodologii constituie contraventii si
intra sub incidenta prevederilor art. 47, 48 lit. b) si ale art. 50 din Legea
nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si
inregistrarea soiurilor de plante.
Art.2. - Inspectia Nationala
pentru Calitatea Semintelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, in conformitate cu atributiile ce ii revin conform art.21 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 266/2002, inregistreaza, elibereaza si retrage
autorizatiile de functionare pentru agentii economici care efectueaza
operatiuni de producere in vederea comercializarii, prelucrare si/sau
comercializare a semintelor si materialului saditor, dupa caz, pe teritoriul
Romaniei, prin unitatile sale teritoriale, respectiv inspectoratele teritoriale
pentru calitatea semintelor si materialului saditor, denumite in continuare
ITCSMS, si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si Materialului
Saditor, denumit in continuare LCCSMS.
Art.3.
- Se inregistreaza, la cerere, persoanele fizice sau juridice care fac dovada
ca dispun de dotarile tehnico-materiale necesare si de personal care are
cunostinte corespunzatoare pentru activitatea solicitata, conform
reglementarilor in vigoare.
Art.4. - (1) Cererea
tipizata prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta metodologie, precum si anexele
nr. 1a), 1b), si/sau 1c) la cerere, se pun la dispozitie solicitantilor de
catre ITCSMS si LCCSMS.
(2) Cererea completata, impreuna cu documentele
prevazute in cerere, va fi depusa in 2 (doua) exemplare la ITCSMS sau LCCSMS in
a carui raza teritoriala de activitate este amplasata baza materiala pentru
producerea, prelucrarea sau comercializarea
semintelor si materialului saditor, pe subunitati, precum si unde este
situat sediul social al solicitantului, astfel :
a) agentii economici care desfasoara activitatile intr-un
singur judet, depun cererea la ITCSMS sau LCCSMS din raza teritoriala de
activitate ;
b) agentii economici care
isi desfasoara sau intentioneaza sa isi desfasoare activitatea in mai multe
judete vor depune cererea pentru inregistrare la ITCSMS sau LCCSMS in a carui
raza teritoriala isi au sediul social central, impreuna cu copiile de pe
autorizatiile pentru subunitatile care dispun de baza materiala proprie, emise
de ITCSMS sau LCCSMS din respectiva zona de activitate.
Art.5. - (1) Prin dotare tehnico-materiala necesara se
intelege:
a) materialul biologic
destinat multiplicarii ori seminte si material saditor destinat pentru
insamantare sau plantare;
b) terenul agricol sau
spatiile de crestere a plantelor de inmultire, corespunzatoare calitativ,
marimea suprafetelor trebuind sa asigure distantele de izolare si rotatia
culturilor, precum si utilajele necesare;
c) spatii de depozitare,
conditionare si comercializare, cu utilajele si aparatura necesare satisfacerii
scopului propus.
(2)
Dotarea tehnico-materiala poate fi in proprietatea agentului economic,
inchiriata, luata in arenda, concesionata, cu contract de reprezentare,
multiplicare, asociere sau prestari de servicii, dovedita prin documente.
(3) In cerere se va specifica specia ori grupa de specii
pentru ale caror seminte sau material saditor se solicita inregistrarea,
conform regulilor si normelor in vigoare: cereale (cereale paioase, porumb si
sorg), oleaginoase si textile, plante furajere (graminee, leguminoase, alte
specii), sfecla, legume (seminte si material saditor), cartof, material saditor
viticol, material saditor pomicol, material de inmultire ornamental
(dendrologic, floricol), plante medicinale si aromatice, tutun, material
saditor de dud, material saditor de hamei, miceliu de ciuperci.
(4) In cerere se va specifica operatiunea (operatiunile) pe
care agentul o va desfasura in cadrul fiecarui tip de activitate pentru care
solicita inregistrarea, conform prevederilor art. 4 alin. (2), precum si
deschiderea registrului de intrari si iesiri pentru evidenta productiei,
tranzactiilor si stocurilor conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la
prezenta metodologie.
Art.6. - (1) Daca cererea si
documentatia sunt complete si indeplinesc prevederile art. 5 alin. (3) si (4),
aceasta se accepta de catre ITCSMS sau LCCSMS.
(2) In cazul in care documentatia de inregistrare depusa
nu este completa, aceasta se restituie solicitantului pentru completare
corecta.
Art.7. - Agentii economici
vor plati contravaloarea prestatiilor de verificare si instruire in vederea
inregistrarii, o data cu acceptarea cererii, pentru fiecare autorizatie
solicitata, in numerar sau prin dispozitie de plata, in contul ITCSMS sau
LCCSMS in a carui raza teritoriala isi au sediul social central, sau in contul
ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala de activitate sunt amplasate subunitatile.
Art.8. - Procedura de
verificare a dotarilor tehnico-materiale
se desfasoara dupa cum urmeaza :
a) inspectorul
oficial desemnat de inspectorul sef verifica scriptic si faptic, in
teren, documentatia depusa de solicitant si incheie un proces – verbal, conform
modelului prevazut in anexa nr. 5 la prezenta metodologie, aratand daca sunt
sau nu sunt indeplinite conditiile materiale necesare realizarii activitatii
respective;
b) in cazul neindeplinirii tuturor conditiilor, de comun
acord cu solicitantul, se poate stabili un termen pentru realizarea acestora,
dar nu mai mult de 60 zile de la data verificarii ;
c) daca dupa expirarea acestui termen conditiile nu sunt
indeplinite, inspectorul sef respinge inregistrarea. Agentul economic are
dreptul sa depuna o noua cerere atunci cand considera ca indeplineste
conditiile necesare.
Art.9. - (1) Procedura de verificare a
cunostintelor corespunzatoare necesare pentru activitatea sau activitatile
pentru care se solicita inregistrarea se desfasoara astfel :
a) conducatorul agentului economic va prezenta
autoritatii decizia de desemnare a persoanei angajate, responsabila cu
derularea activitatilor specifice, sau declaratia pe propria raspundere prin
care el se declara responsabil pentru respectiva activitate, precum si
curriculum vitae al persoanei respective, cu precizarea pregatirii
profesionale;
b) personalul responsabil prevazut la lit. a) va
fi verificat prin testarea cunoasterii
legislatiei si a normelor tehnice specifice activitatii pentru care s-a
solicitat inregistrarea. Vor fi testate toate persoanele responsabile cu
respectiva activitate: directori, sefi de sectoare sau compartimente, iar la
agentii economici strict specializati vor fi testati si directorii generali cu
privire la cunoasterea legislatiei specifice;
c) testarea se va face pe
baza unei tematici puse la dispozitie agentului economic, la solicitarea
acestuia, de catre ITCSMS sau LCCSMS. La cererea agentilor economici, inainte
de testare se pot organiza instruiri de catre ITCSMS si LCCSMS;
d) comisia de examinare va
fi formata din 3 sau 5 specialisti in domeniul de activitate solicitat, din
inspectorat, cercetare, invatamantul superior, etc., nominalizati de
inspectorul sef ;
e) testarea se va face in
scris, pe baza de test grila. Chestionarele specifice pe domenii de activitate
intocmite de fiecare ITCSMS sau LCCSMS, vor fi aprobate in prealabil de
Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor ;
f) se considera atestata,
persoana care a raspuns corect la minimum 80 % din intrebari ;
g) rezultatul testarii se
aduce la cunostinta agentului economic in termen de maximum 24 ore. Persoana
testata care a fost declarata respinsa are dreptul la retestare, contra cost,
la o data stabilita de comun acord ;
h) pentru persoana atestata,
ITCSMS si LCCSMS elibereaza un certificat de atestare profesionala al carui
model este prevazut in anexa nr. 2, cu termen de valabilitate de 4 ani;
i) certificatele de atestare profesionala emise pana la
data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman valabile pana la
expirare ;
j) nu se organizeaza
testarea personalului daca cererea si documentatia depuse au fost respinse la
verificarea privind conditiile tehnico-materiale necesare pentru
activitatea respectiva.
(2) ITCSMS si LCCSMS pot organiza instruiri anuale sau
ori de cate ori apar reglementari noi in domeniu, contra cost, cu participarea
personalului atestat profesional sau neatestat al agentilor economici
inregistrati.
(3) Inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS, care
a verificat documentatia, conditiile tehnico-materiale si a efectuat testarea
personalului, aproba, daca sunt indeplinite conditiile, dupa caz, inregistrarea pentru una, doua sau toate
activitatile solicitate.
Art.10. - Inregistrarea se
acorda separat, pe fiecare tip de activitate, eliberandu-se urmatoarele tipuri
de autorizatii, in urmatoarele conditii:
a) autorizatia de producere a semintelor si materialului
saditor se acorda agentilor economici care multiplica samanta si material
saditor proprietate proprie sau sub responsabilitatea sa, conform normelor in
vigoare, si agentilor economici care presteaza servicii de multiplicare a
semintelor si materialului saditor proprietate a altor agenti economici
inregistrati, prin contracte de multiplicare;
b) autorizatia de prelucrare
a semintelor si materialului saditor se acorda agentilor economici care
efectueaza una sau mai multe operatiuni privind : conditionarea, formarea
loturilor, ambalarea, inchiderea si etichetarea semintelor si materialului
saditor proprietate proprie sau prin contracte de prestari de servicii cu alti
proprietari, conform normelor in vigoare; autorizatia este valabila numai
pentru operatiunea sau operatiunile specificate ;
c) autorizatia de comercializare a
semintelor si materialului saditor se acorda agentilor economici care
efectueaza operatiuni de comert angro si/sau cu amanuntul cu samanta si
material saditor, in conformitate cu prevederile art.13 alin. (1) din Legea nr.
266/2002 si ale normelor in vigoare; autorizatia este valabila numai pentru
operatiunea sau operatiunile specificate;
d) autorizatie separata
pentru fiecare subunitate de producere, prelucrare sau comercializare, precum
si autorizatie la nivelul sediului central al agentului economic cel putin
pentru comercializare.
Art.11. - (1) Pot fi exceptate
de la prevederile art. 10 lit. c), persoanele fizice sau juridice,
distribuitori neprofesionisti de seminte si material saditor, care :
a) comercializeaza
cu amanuntul ambalaje mici de seminte sau plante la bucata sau in
ambalaj individual, provenite de la furnizori profesionisti, inregistrati de
ITCSMS sau LCCSMS, cu respectarea regulilor si normelor specifice in vigoare, destinate
utilizatorilor finali neprofesionisti, in piete si magazine al caror obiect
principal de activitate nu este comercializarea semintelor si materialului
saditor;
b) comercializeaza semintele si materialul saditor
prevazute la lit. a) in numele si cu imputernicirea unui furnizor angrosist
inregistrat de ITCSMS sau LCCSMS.
(2) Furnizorul angrosist, inregistrat, prevazut la alin.
(1), are urmatoarele obligatii :
a) este responsabil de calitatea produselor vandute si de
respectarea regulilor si normelor tehnice de aplicare a Legii nr. 266/2002;
b) emite o imputernicire anuala sau pentru anumite
perioade, pentru fiecare distribuitor intermediar care vinde in numele sau,
imputernicire disponibila la cererea autoritatilor ;
c) va obliga distribuitorii imputerniciti conform
prevederilor lit. b) sa tina o evidenta clara a cantitatilor primite si
vandute;
d) va tine o lista anuala sau pe anumite perioade,
cuprinzand numele, adresa si locul de vanzare ale distribuitorilor
imputerniciti sa vanda in numele sau si sortimentul produselor de vanzare, care
va fi pusa la dispozitie ITCSMS sau LCCSMS din judetul in care acesti
distribuitori isi desfasoara activitatea.
(3) Nerespectarea prevederilor alin. (2) poate atrage
retragerea dreptului de comercializare prin distribuitori imputerniciti.
Art.12. - (1) In urma
inregistrarii se elibereaza autorizatia de functionare tipizata, al carei model
este prevazut in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(2) Autorizatiile de functionare eliberate in baza Legii
nr. 75/1995 privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si
folosirea semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor
de plante agricole, republicata, raman valabile pana la expirare, iar
formularele de autorizatii vor fi modificate, o data cu acordarea primei vize
anuale, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
Art.13. - ITCSMS si LCCSMS
vor tine evidenta agentilor economici inregistrati, vor supraveghea si vor
monitoriza pe toata durata inregistrarii activitatile acestora.
Art.14. - (1) Autorizatiile sunt documente cu regim
special.
(2) Tehnoredactarea, tiparirea si evidenta acestora se
vor realiza de catre Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor.
(3) Fondurile necesare pentru multiplicarea
autorizatiilor vor fi asigurate de catre ITCSMS si LCCSMS .
(4) Autorizatia va purta un numar de ordine care va
constitui numarul de cod unic al subunitatii si al agentului economic, numar ce
va fi inscris pe toate documentele oficiale sau ale agentului economic,
eliberate in legatura cu semintele si materialul saditor produse, prelucrate
sau comercializate de acesta.
(5) Numarul de cod va fi format asfel:
a) prima parte se constituie
din initialele judetului, utilizandu-se codul national pentru automobile;
b) a doua parte va fi
formata din 3 cifre incepand de la 001, identificand agentul economic in
ordinea eliberarii autorizatiilor;
c) a treia parte va fi
formata din 3 litere reprezentand:
i) prima litera A -
agent economic autorizat pentru producerea semintelor si materialului saditor;
de exemplu: A00;
ii) a doua litera B
- agent economic autorizat pentru prelucrarea semintelor si materialului
saditor; de exemplu: 0B0;
iii) a treia litera
C - agent economic autorizat pentru comercializarea semintelor si materialului
saditor; de exemplu: 00C.
(6) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor va
putea completa sau modifica sistemul de codificare si va tine evidenta
informatizata a agentilor economici inregistrati.
Art.15. - (1) Autorizatiile de
functionare ale agentilor economici vor fi vizate anual, dupa verificarea activitatii
acestora in anul calendaristic precedent, de catre inspectorul sef al ITCSMS
sau directorul LCCSMS care le-a eliberat. Lipsa vizei anuale suspenda
activitatea agentului respectiv, iar activitatile in domeniu sunt considerate
contraventie conform art. 48. lit.b) din Legea nr. 266/2002.
(2) Viza anuala se acorda daca se constata:
a) existenta si tinerea
corespunzatoare a evidentei productiei, tranzactiilor si a stocurilor de
seminte si material saditor, din productia interna si din import, in registrul
de intrari si iesiri;
b) respectarea regulilor si normelor
in vigoare privind activitatea desfasurata;
c) organizarea corespunzatoare a
managementului calitatii semintelor si materialului saditor si realizarea
actiunilor corective referitoare la unele aspecte constatate de autoritate.
(3) Agentii economici inregistrati au obligatia de
a anunta in scris, in termen de 15 zile, orice modificare intervenita dupa
obtinerea autorizatiei. Personalul nou angajat va fi testat conform prezentei
metodologii.
Art.16. - (1) Autorizatia de
functionare acordata in urma inregistrarii unui agent economic pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului
saditor se poate retrage, temporar sau definitiv, daca se constata ca au fost
incalcate obligatiile ce ii revin potrivit art.5 din Legea nr. 266/2002 sau
daca nu mai desfasoara activitatile in domeniu timp de 3 ani consecutiv.
(2) Personalul de specialitate din cadrul Inspectiei
Nationale pentru Calitatea Semintelor, al ITCSMS si LCCSMS se imputerniceste
pentru constatarea incalcarii obligatiilor agentilor economici si poate
retrage, temporar sau definitiv, autorizatiile de functionare, in urma
incheierii unui proces verbal conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la
prezenta metodologie.
(3) Retragerea autorizatiei nu exonereaza agentul
economic de masurile luate si sanctiunile prevazute in art.50, aplicate
contraventiilor prevazute la art.47 si 48 si a infractiunilor prevazute la
art.49 din Legea nr. 266/2002.
(4) Agentul economic caruia i s-a retras autorizatia
poate face contestatie, care va avea
urmatorul curs :
a) catre inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS,
in termen de 15 zile de la data incheierii procesului verbal de retragere
temporara sau definitiva a autorizatiei;
b) inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS va
analiza contestatia, va verifica si va
decide in termen de 5 zile de la data primirii acesteia ;
c) in cazul respingerii contestatiei de catre inspectorul
sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS, agentul economic poate depune plangere la
Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor in termen de 15 zile de la data
respingerii contestatiei ;
d) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor va solutiona contestatia in termen de 30
zile, cu avizul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, hotararea
fiind definitiva.