inapoi


Anexa

 

METODOLOGIE

privind inregistrarea agentilor economici, persoane fizice si juridice,

pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea

semintelor si materialului saditor

 

          Art.1. - (1) Activitatile privind producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului saditor se realizeaza de catre agenti economici, persoane fizice si juridice, inregistrati in acest scop de catre autoritatile abilitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.

(2) Producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau comercializarea de seminte si material saditor fara autorizatie de functionare eliberata in conformitate cu prevederile prezentei metodologii constituie contraventii si intra sub incidenta prevederilor art. 47, 48 lit. b) si ale art. 50 din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante.

          Art.2. - Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in conformitate cu atributiile ce ii revin conform art.21 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 266/2002, inregistreaza, elibereaza si retrage autorizatiile de functionare pentru agentii economici care efectueaza operatiuni de producere in vederea comercializarii, prelucrare si/sau comercializare a semintelor si materialului saditor, dupa caz, pe teritoriul Romaniei, prin unitatile sale teritoriale, respectiv inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor, denumite in continuare ITCSMS, si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si Materialului Saditor, denumit in continuare LCCSMS.

          Art.3. - Se inregistreaza, la cerere, persoanele fizice sau juridice care fac dovada ca dispun de dotarile tehnico-materiale necesare si de personal care are cunostinte corespunzatoare pentru activitatea solicitata, conform reglementarilor  in vigoare.

          Art.4. - (1) Cererea tipizata prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta metodologie, precum si anexele nr. 1a), 1b), si/sau 1c) la cerere, se pun la dispozitie solicitantilor de catre ITCSMS si LCCSMS.  

(2) Cererea completata, impreuna cu documentele prevazute in cerere, va fi depusa in 2 (doua) exemplare la ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala de activitate este amplasata baza materiala pentru producerea, prelucrarea sau comercializarea  semintelor si materialului saditor, pe subunitati, precum si unde este situat sediul social al solicitantului, astfel :

a) agentii economici care desfasoara activitatile intr-un singur judet, depun cererea la ITCSMS sau LCCSMS din raza teritoriala de activitate ;

          b) agentii economici care isi desfasoara sau intentioneaza sa isi desfasoare activitatea in mai multe judete vor depune cererea pentru inregistrare la ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala isi au sediul social central, impreuna cu copiile de pe autorizatiile pentru subunitatile care dispun de baza materiala proprie, emise de ITCSMS sau LCCSMS din respectiva zona de activitate.

Art.5. - (1) Prin dotare tehnico-materiala necesara se intelege:

          a) materialul biologic destinat multiplicarii ori seminte si material saditor destinat pentru insamantare sau plantare;

          b) terenul agricol sau spatiile de crestere a plantelor de inmultire, corespunzatoare calitativ, marimea suprafetelor trebuind sa asigure distantele de izolare si rotatia culturilor, precum si utilajele necesare;

          c) spatii de depozitare, conditionare si comercializare, cu utilajele si aparatura necesare satisfacerii scopului propus.

(2) Dotarea tehnico-materiala poate fi in proprietatea agentului economic, inchiriata, luata in arenda, concesionata, cu contract de reprezentare, multiplicare, asociere sau prestari de servicii, dovedita prin documente.

(3) In cerere se va specifica specia ori grupa de specii pentru ale caror seminte sau material saditor se solicita inregistrarea, conform regulilor si normelor in vigoare: cereale (cereale paioase, porumb si sorg), oleaginoase si textile, plante furajere (graminee, leguminoase, alte specii), sfecla, legume (seminte si material saditor), cartof, material saditor viticol, material saditor pomicol, material de inmultire ornamental (dendrologic, floricol), plante medicinale si aromatice, tutun, material saditor de dud, material saditor de hamei, miceliu de ciuperci.

(4) In cerere se va specifica operatiunea (operatiunile) pe care agentul o va desfasura in cadrul fiecarui tip de activitate pentru care solicita inregistrarea, conform prevederilor art. 4 alin. (2), precum si deschiderea registrului de intrari si iesiri pentru evidenta productiei, tranzactiilor si stocurilor conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la prezenta metodologie.

          Art.6. - (1) Daca cererea si documentatia sunt complete si indeplinesc prevederile art. 5 alin. (3) si (4), aceasta se accepta de catre ITCSMS sau LCCSMS.

(2) In cazul in care documentatia de inregistrare depusa nu este completa, aceasta se restituie solicitantului pentru completare corecta.

          Art.7. - Agentii economici vor plati contravaloarea prestatiilor de verificare si instruire in vederea inregistrarii, o data cu acceptarea cererii, pentru fiecare autorizatie solicitata, in numerar sau prin dispozitie de plata, in contul ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala isi au sediul social central, sau in contul ITCSMS sau LCCSMS in a carui raza teritoriala de activitate sunt amplasate subunitatile.

          Art.8. - Procedura de verificare  a dotarilor tehnico-materiale se desfasoara dupa cum urmeaza :

a) inspectorul  oficial desemnat de inspectorul sef verifica scriptic si faptic, in teren, documentatia depusa de solicitant si incheie un proces – verbal, conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la prezenta metodologie, aratand daca sunt sau nu sunt indeplinite conditiile materiale necesare realizarii activitatii respective;

b) in cazul neindeplinirii tuturor conditiilor, de comun acord cu solicitantul, se poate stabili un termen pentru realizarea acestora, dar nu mai mult de 60 zile de la data verificarii ;

c) daca dupa expirarea acestui termen conditiile nu sunt indeplinite, inspectorul sef respinge inregistrarea. Agentul economic are dreptul sa depuna o noua cerere atunci cand considera ca indeplineste conditiile necesare.

          Art.9. - (1) Procedura de verificare a cunostintelor corespunzatoare necesare pentru activitatea sau activitatile pentru care se solicita inregistrarea se desfasoara astfel :

a) conducatorul agentului economic va prezenta autoritatii decizia de desemnare a persoanei angajate, responsabila cu derularea activitatilor specifice, sau declaratia pe propria raspundere prin care el se declara responsabil pentru respectiva activitate, precum si curriculum vitae al persoanei respective, cu precizarea pregatirii profesionale;

b) personalul responsabil prevazut la lit. a) va fi verificat prin testarea cunoasterii  legislatiei si a normelor tehnice specifice activitatii pentru care s-a solicitat inregistrarea. Vor fi testate toate persoanele responsabile cu respectiva activitate: directori, sefi de sectoare sau compartimente, iar la agentii economici strict specializati vor fi testati si directorii generali cu privire la cunoasterea legislatiei specifice;

          c) testarea se va face pe baza unei tematici puse la dispozitie agentului economic, la solicitarea acestuia, de catre ITCSMS sau LCCSMS. La cererea agentilor economici, inainte de testare se pot organiza instruiri de catre ITCSMS si LCCSMS;

          d) comisia de examinare va fi formata din 3 sau 5 specialisti in domeniul de activitate solicitat, din inspectorat, cercetare, invatamantul superior, etc., nominalizati de inspectorul sef ;

          e) testarea se va face in scris, pe baza de test grila. Chestionarele specifice pe domenii de activitate intocmite de fiecare ITCSMS sau LCCSMS, vor fi aprobate in prealabil de Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor ;

          f) se considera atestata, persoana care a raspuns corect la minimum 80 % din intrebari ;

          g) rezultatul testarii se aduce la cunostinta agentului economic in termen de maximum 24 ore. Persoana testata care a fost declarata respinsa are dreptul la retestare, contra cost, la o data stabilita de comun acord ;

          h) pentru persoana atestata, ITCSMS si LCCSMS elibereaza un certificat de atestare profesionala al carui model este prevazut in anexa nr. 2, cu termen de valabilitate de 4 ani;

i) certificatele de atestare profesionala emise pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman valabile pana la expirare ;

          j) nu se organizeaza testarea personalului daca cererea si documentatia depuse au fost respinse la verificarea  privind  conditiile tehnico-materiale necesare pentru activitatea respectiva.

(2) ITCSMS si LCCSMS pot organiza instruiri anuale sau ori de cate ori apar reglementari noi in domeniu, contra cost, cu participarea personalului atestat profesional sau neatestat al agentilor economici inregistrati.

(3) Inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS, care a verificat documentatia, conditiile tehnico-materiale si a efectuat testarea personalului, aproba, daca sunt indeplinite conditiile, dupa caz,  inregistrarea pentru una, doua sau toate activitatile solicitate.

          Art.10. - Inregistrarea se acorda separat, pe fiecare tip de activitate, eliberandu-se urmatoarele tipuri de autorizatii, in urmatoarele conditii:

a) autorizatia de producere a semintelor si materialului saditor se acorda agentilor economici care multiplica samanta si material saditor proprietate proprie sau sub responsabilitatea sa, conform normelor in vigoare, si agentilor economici care presteaza servicii de multiplicare a semintelor si materialului saditor proprietate a altor agenti economici inregistrati, prin contracte de multiplicare;

          b) autorizatia de prelucrare a semintelor si materialului saditor se acorda agentilor economici care efectueaza una sau mai multe operatiuni privind : conditionarea, formarea loturilor, ambalarea, inchiderea si etichetarea semintelor si materialului saditor proprietate proprie sau prin contracte de prestari de servicii cu alti proprietari, conform normelor in vigoare; autorizatia este valabila numai pentru operatiunea sau operatiunile specificate ;

          c) autorizatia de comercializare a semintelor si materialului saditor se acorda agentilor economici care efectueaza operatiuni de comert angro si/sau cu amanuntul cu samanta si material saditor, in conformitate cu prevederile art.13 alin. (1) din Legea nr. 266/2002 si ale normelor in vigoare; autorizatia este valabila numai pentru operatiunea sau operatiunile specificate;

          d) autorizatie separata pentru fiecare subunitate de producere, prelucrare sau comercializare, precum si autorizatie la nivelul sediului central al agentului economic cel putin pentru comercializare.

          Art.11. - (1) Pot fi exceptate de la prevederile art. 10 lit. c), persoanele fizice sau juridice, distribuitori neprofesionisti de seminte si material saditor, care :

a) comercializeaza  cu amanuntul ambalaje mici de seminte sau plante la bucata sau in ambalaj individual, provenite de la furnizori profesionisti, inregistrati de ITCSMS sau LCCSMS, cu respectarea regulilor si normelor specifice in vigoare,  destinate utilizatorilor finali neprofesionisti, in piete si magazine al caror obiect principal de activitate nu este comercializarea semintelor si materialului saditor;

b) comercializeaza semintele si materialul saditor prevazute la lit. a) in numele si cu imputernicirea unui furnizor angrosist inregistrat de ITCSMS sau LCCSMS.

(2) Furnizorul angrosist, inregistrat, prevazut la alin. (1), are urmatoarele obligatii :

a) este responsabil de calitatea produselor vandute si de respectarea regulilor si normelor tehnice de aplicare a Legii nr. 266/2002;

b) emite o imputernicire anuala sau pentru anumite perioade, pentru fiecare distribuitor intermediar care vinde in numele sau, imputernicire disponibila la cererea autoritatilor ;

c) va obliga distribuitorii imputerniciti conform prevederilor lit. b) sa tina o evidenta clara a cantitatilor primite si vandute;

d) va tine o lista anuala sau pe anumite perioade, cuprinzand numele, adresa si locul de vanzare ale distribuitorilor imputerniciti sa vanda in numele sau si sortimentul produselor de vanzare, care va fi pusa la dispozitie ITCSMS sau LCCSMS din judetul in care acesti distribuitori isi desfasoara activitatea.

(3) Nerespectarea prevederilor alin. (2) poate atrage retragerea dreptului de comercializare prin distribuitori imputerniciti.

          Art.12. - (1) In urma inregistrarii se elibereaza autorizatia de functionare tipizata, al carei model este prevazut in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.

(2) Autorizatiile de functionare eliberate in baza Legii nr. 75/1995 privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si folosirea semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante agricole, republicata, raman valabile pana la expirare, iar formularele de autorizatii vor fi modificate, o data cu acordarea primei vize anuale, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.

          Art.13. - ITCSMS si LCCSMS vor tine evidenta agentilor economici inregistrati, vor supraveghea si vor monitoriza pe toata durata inregistrarii activitatile acestora.

          Art.14. -  (1) Autorizatiile sunt documente cu regim special.

(2) Tehnoredactarea, tiparirea si evidenta acestora se vor realiza de catre Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor.

(3) Fondurile necesare pentru multiplicarea autorizatiilor vor fi asigurate de catre ITCSMS si LCCSMS .

(4) Autorizatia va purta un numar de ordine care va constitui numarul de cod unic al subunitatii si al agentului economic, numar ce va fi inscris pe toate documentele oficiale sau ale agentului economic, eliberate in legatura cu semintele si materialul saditor produse, prelucrate sau comercializate de acesta.

(5) Numarul de cod va fi format asfel:

          a) prima parte se constituie din initialele judetului, utilizandu-se codul national pentru automobile;

          b) a doua parte va fi formata din 3 cifre incepand de la 001, identificand agentul economic in ordinea eliberarii autorizatiilor;

          c) a treia parte va fi formata din 3 litere reprezentand:

                   i) prima litera A - agent economic autorizat pentru producerea semintelor si materialului saditor; de exemplu: A00;

                   ii) a doua litera B - agent economic autorizat pentru prelucrarea semintelor si materialului saditor; de exemplu: 0B0;

                   iii) a treia litera C - agent economic autorizat pentru comercializarea semintelor si materialului saditor; de exemplu: 00C.

(6) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor va putea completa sau modifica sistemul de codificare si va tine evidenta informatizata a agentilor economici inregistrati.

          Art.15. - (1) Autorizatiile de functionare ale agentilor economici vor fi vizate anual, dupa verificarea activitatii acestora in anul calendaristic precedent, de catre inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS care le-a eliberat. Lipsa vizei anuale suspenda activitatea agentului respectiv, iar activitatile in domeniu sunt considerate contraventie conform art. 48. lit.b) din Legea nr. 266/2002.

(2) Viza anuala se acorda daca se constata:

          a) existenta si tinerea corespunzatoare a evidentei productiei, tranzactiilor si a stocurilor de seminte si material saditor, din productia interna si din import, in registrul de intrari si iesiri;

          b) respectarea regulilor si normelor in vigoare privind activitatea desfasurata;

          c) organizarea corespunzatoare a managementului calitatii semintelor si materialului saditor si realizarea actiunilor corective referitoare la unele aspecte constatate de autoritate.

(3) Agentii economici inregistrati au obligatia de a anunta in scris, in termen de 15 zile, orice modificare intervenita dupa obtinerea autorizatiei. Personalul nou angajat va fi testat conform prezentei metodologii.

          Art.16. - (1) Autorizatia de functionare acordata in urma inregistrarii unui agent economic pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului saditor se poate retrage, temporar sau definitiv, daca se constata ca au fost incalcate obligatiile ce ii revin potrivit art.5 din Legea nr. 266/2002 sau daca nu mai desfasoara activitatile in domeniu timp de 3 ani consecutiv.

(2) Personalul de specialitate din cadrul Inspectiei Nationale pentru Calitatea Semintelor, al ITCSMS si LCCSMS se imputerniceste pentru constatarea incalcarii obligatiilor agentilor economici si poate retrage, temporar sau definitiv, autorizatiile de functionare, in urma incheierii unui proces verbal conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la prezenta metodologie.

(3) Retragerea autorizatiei nu exonereaza agentul economic de masurile luate si sanctiunile prevazute in art.50, aplicate contraventiilor prevazute la art.47 si 48 si a infractiunilor prevazute la art.49 din Legea nr. 266/2002.

(4) Agentul economic caruia i s-a retras autorizatia poate face contestatie, care  va avea urmatorul curs :

a) catre inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS, in termen de 15 zile de la data incheierii procesului verbal de retragere temporara sau definitiva a autorizatiei;

b) inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS va analiza contestatia,  va verifica si va decide in termen de 5 zile de la data primirii acesteia ;

c) in cazul respingerii contestatiei de catre inspectorul sef al ITCSMS sau directorul LCCSMS, agentul economic poate depune plangere la Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor in termen de 15 zile de la data respingerii contestatiei ;

d) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor  va solutiona contestatia in termen de 30 zile, cu avizul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, hotararea fiind definitiva.